Fågelmatartråden

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hörrni, gillar inte fåglarna upplägget, eller är det för varmt fortfarande? Har satt upp bif fågelmatare, men föggla verkar inte fatta galoppen. Har prövat o lägga lite frön på karmen nedanför o då försvinner de, men det kan vara skatorna iofs.

Nån som vet varför det inte kommer nån o hälsar på?

View attachment 394851

Av det lilla jag ser på bilden skulle jag säga...
- för nära fönstret
- inget skydd i närheten, buskar, träd eller liknande

Jag flyttade mitt från köksfönstret till andra sidan huset där det finns träd och buskar och fick genast massor av besök! :tummenupp
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Av det lilla jag ser på bilden skulle jag säga...
- för nära fönstret
- inget skydd i närheten, buskar, träd eller liknande

Jag flyttade mitt från köksfönstret till andra sidan huset där det finns träd och buskar och fick genast massor av besök! :tummenupp

Man kan ha mataren 4 m från fönstret, kanske närmre, bara de har träd och buskar som skydd. Flytta ner den mot häcken. Många fåglar verkar gilla vitboken på vintern. Om de äter knopparna?

Sedan kan det ta ett tag innan de hittar mataren.
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Av det lilla jag ser på bilden skulle jag säga...
- för nära fönstret
- inget skydd i närheten, buskar, träd eller liknande

Jag flyttade mitt från köksfönstret till andra sidan huset där det finns träd och buskar och fick genast massor av besök! :tummenupp

Man kan ha mataren 4 m från fönstret, kanske närmre, bara de har träd och buskar som skydd. Flytta ner den mot häcken. Många fåglar verkar gilla vitboken på vintern. Om de äter knopparna?

Sedan kan det ta ett tag innan de hittar mataren.

Det funkade klockrent att bara flytt ut den närmre häcken o plommonträdet. Skitsunkig bild, men jag var ju tvungen att dokumentera vår första besökare, herr Talgoxe! Efter honom kom en nötvecka (tror jag, ser lite dåligt på håll).
:banana

P1040613.jpg
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nu har jag burit ut mitt fågelbord. Jag är traditionell, inga matare eller andra märkliga och mysko ting.

Få se vilka som kommer på besök i år. Märkligt lite koltrast har jag sett, jag hade ju flera par i fjol. Dock har jag spanat in ett par nötskrikor i grannskapet!! De är vackra som tusan! Plus att jag inte hade några små ekorrar i grannskapet medans jag i år har sett et gäng faktiskt. De verkar mer tama än grannkatterna.

Stenknäcken vill jag med ha i år.

Steglitsen är hos föräldrarna. Gubben matar dock ett kvarts ton om året... :banana
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu har jag burit ut mitt fågelbord. Jag är traditionell, inga matare eller andra märkliga och mysko ting.

Få se vilka som kommer på besök i år. Märkligt lite koltrast har jag sett, jag hade ju flera par i fjol. Dock har jag spanat in ett par nötskrikor i grannskapet!! De är vackra som tusan! Plus att jag inte hade några små ekorrar i grannskapet medans jag i år har sett et gäng faktiskt. De verkar mer tama än grannkatterna.

Stenknäcken vill jag med ha i år.

Steglitsen är hos föräldrarna. Gubben matar dock ett kvarts ton om året... :banana
Vad kul att äntligen få börja mata, fram med bilder bara!

Du har nötskrikor hemikring, alltså? Ja, de ser fina ut så där är man lite avis, tror aldrig jag sett några här uppe. Men steglits är kul att se emellanåt.

Min matarsäsong tänkte jag sparka igång nästa helg när jag kommit hem från RSS (http://www.spinalis.se/). I veckan som gick höll Pelle Aspegren (mycket kunnig rullstolsburen fågelskådare) föredrag om Sveriges landskapsfåglar. Intressant, men kanske lite över mitt huvud. Trädgårdsfåglarna vi snackar om här känns lite "närmare". :)

Jag passade i allafall på att fråga om det berodde på gott luktsinne att mesarna hittar maten så fort när man börjar mata? Njäe svarade han, det är nästan uteslutande synen de går på. Och sen höll sig småfåglarna tydligen inom högst ett kilometerstort område när de väl hittat mat, t.ex. ett villakvarter där många matar.
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Jag har en liten hackspett som kommer varje dag, har döpt den till Hacke. Annars mest talgoxar, nötveckor, blåmesar och grönfinkar (tror jag).

P1040624.jpgP1040628.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har en liten hackspett som kommer varje dag, har döpt den till Hacke. Annars mest talgoxar, nötveckor, blåmesar och grönfinkar (tror jag).

View attachment 395317View attachment 395318

Jag hade också besök av en liten hackspett idag, första gången jag ser en här hemma:),
men sen kom det en skatjävel och jagade bort den:(

Vad fränt med hackspettar! Tror nästan det var en sån som hängde i talgbollen härom året.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ovanligt med hackspett innan det blir kallt för mig. De brukar väl inte vara så jätteintresserade av frön?

Gammalt hederligt ister brukar mina föräldrar köra med. Men det är bara när det är riktig midvinter den går åt, och då är det främst hacke som är där och äter.

Här ni koltrastar? Alla mina är väck! Förra vinter var där uppåt tre hannar och två honor. I år nada än så länge.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Här finns koltrastar av båda sorter. Vet inte alls hur många, eller om det ens är några par. Sena sommarkvällar tycker jag det låter det som att man satt i en regnskog.http://www.youtube.com/watch?v=997RTKzc39c

Har t.o.m. taltrastar som brukar strutta förbi utanför fönstret med en äcklig mask i munnen. :zpy
 
Last edited:

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Har sett koltrastar i närheten men de kommer inte o äter. Hacke däremot älskar frömixen jag har... i förrgår satt han säkert en 10 min och frossade uppe i fågelmataren...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Igår drog matarsäsongen igång för min del, kul!
Snabbast att fatta vad det rörde sig om var - inte alls oväntat, och precis som vanligt - en talgoxe följt av några blåmesar. Pilfinkarna är som vanligt lite bakom, tog säkert en halvtimme innan de förstod poängen. Är det inte konstigt, varför är de så långsamma att greppa sambandet mellan matbord och mat i magen?

För några veckor sedan lade jag märke till att mina grannar också skaffat ett fågelmatbord. Kul i och för sig, men innebär det att det bara blir hälften så många fåglar vid mitt matbord? Eller kommer två matbord locka till sig dubbelt så många fåglar, alltså oförändrat antal vid mitt bord.
Skräckscenariot skulle vara att de föredrar grannarnas matbord istället för mitt. Då är det bara att lunka iväg med svansen mellan benen, d.v.s. flytta nånstans där grannarna inte vet hur man matar fåglar.
Hur tror ni framtiden kommer se ut?
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Igår drog matarsäsongen igång för min del, kul!
Snabbast att fatta vad det rörde sig om var - inte alls oväntat, och precis som vanligt - en talgoxe följt av några blåmesar. Pilfinkarna är som vanligt lite bakom, tog säkert en halvtimme innan de förstod poängen. Är det inte konstigt, varför är de så långsamma att greppa sambandet mellan matbord och mat i magen?

För några veckor sedan lade jag märke till att mina grannar också skaffat ett fågelmatbord. Kul i och för sig, men innebär det att det bara blir hälften så många fåglar vid mitt matbord? Eller kommer två matbord locka till sig dubbelt så många fåglar, alltså oförändrat antal vid mitt bord.
Skräckscenariot skulle vara att de föredrar grannarnas matbord istället för mitt. Då är det bara att lunka iväg med svansen mellan benen, d.v.s. flytta nånstans där grannarna inte vet hur man matar fåglar.
Hur tror ni framtiden kommer se ut?

Du får helt enkelt erbjuda det bästa som finns i matväg så fåglarna väljer ditt bord. :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du får helt enkelt erbjuda det bästa som finns i matväg så fåglarna väljer ditt bord. :tummenupp

Jo, men vet inte vad som kan överträffa solrosfrön? Kanske svarta solrosfrön, ska tydligen vara en delikatess bland finsmakare.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top