Fågelkvitter vid motorbroms???

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Nu jävlar e det knas!

Rullade ut hojen CBR 900rr -96 och skulle ta en tur. När jag kört ett tag märkte jag att motorn liksom kvittrade/gnisslade när man släpper på gasen och motorbromsar.

Någon som vet vad det kan vara? :confused:

Mr_White skrev:

Kedjan som gnislar när du inte längre har belastning på den?

Edit1: Kanske måste spännas/smörjas?!
Kan ju glida mot svingen när den är ospänd och du motorbromsar så den inte spänns upp av belastningen...

korvgubbe skrev:
Kedjan som gnislar när du inte längre har belastning på den?

Edit1: Kanske måste spännas/smörjas?!
Kan ju glida mot svingen när den är ospänd och du motorbromsar så den inte spänns upp av belastningen...
Belastning finns på kedjan även vid motorbroms....

Har du turbo på hojen? :tungan I så fall är det fräckt när det kvittrar, precis som rallybilarna på TV. :tummenupp

Nää, jag vet inte vad det kan vara, men kedjan kan vara en bra grej att kolla och kanske smörja upp om den är torr. Ett slitet drivpaket kan ha konstiga saker för sig också föresten.

Mr_White skrev:
Nu jävlar e det knas!

Rullade ut hojen CBR 900rr -96 och skulle ta en tur. När jag kört ett tag märkte jag att motorn liksom kvittrade/gnisslade när man släpper på gasen och motorbromsar.

Kanske tomtar på loftet :lol

Lion skrev:
Belastning finns på kedjan även vid motorbroms....

Det blir väl inte samma belastning då som när motorn drar? ...vet bara att jag hört min kedja vid några tillfällen och fågelkvitter hade varit en bra beskrivning..

Men som sagt.. jag kan datorer.. inte motorer..

korvgubbe skrev:
Det blir väl inte samma belastning då som när motorn drar? ...vet bara att jag hört min kedja vid några tillfällen och fågelkvitter hade varit en bra beskrivning..

Men som sagt.. jag kan datorer.. inte motorer..

Bägge har nästan rätt.

Belastningen ligger på ovansidan vid acceleration (motorkuggkransen drar Hjulkuggkransen). Belastningen ligger på nedsidan vid motorbromsning (hjulkuggkransen försöker dra motorkuggkransen) Då belastningen ligger på nedsidan slackar ovansidan och den kan ta i svingen.

benrangel skrev:
Bägge har nästan rätt.
Då belastningen ligger på nedsidan slackar ovansidan och den kan ta i svingen.

...det var så jag tänkte även om jag är lite dålig på sånt däringa tekniskt mumbo jumbo som ni oljeluktande grabbar kan!
:hihi

har du kollat oljenivån?
min hoj viner och ger ifrån sig andra läskiga "kvittrande" ljud vid motorbroms med låg oljenivå.

koop skrev:
har du kollat oljenivån?
min hoj viner och ger ifrån sig andra läskiga "kvittrande" ljud vid motorbroms med låg oljenivå.

Servade hojen innan jag ställde den inför vintern.
Då byte dom olja, justerade ventiler, fuggarna, mm.

Dom sa att det va dax att byta kamkedjesträckaren under nästa säsong.
Kanske är den som ska bytas då..

Kvitter brukar enl min ringa erfarenhet komma från avgasaröret/grenröret.

Kolla om det är ordentligt draget och att packningar är hela,leta också sprickor i systemet.

Min trampcykel har börjat kvittra på sistonde, och eftersom en sån inte har så fruktansvärt många rörliga delar kan det inte vara nåt annat än just kedjan... Att du hör den mest när du motorbromsar beror väl antagligen på att motorn låter lite mindre då vilket lämnar plats åt andra ljud. Pröva att dra in kopplingen och stänga av motorn när du rullar så kan du ju utesluta motorproblem om det fortsätter kvittra. :)

Råkade ut för precis samma märkliga beteende på min Sukka GSX-R 750 -00 för ett par år sen. Kom aldrig fram till vad det var men det gick över. Vet inte om det är nån tröst men kolla hur spänd kedjan är.

IO skrev:
Råkade ut för precis samma märkliga beteende på min Sukka GSX-R 750 -00 för ett par år sen. Kom aldrig fram till vad det var men det gick över. Vet inte om det är nån tröst men kolla hur spänd kedjan är.

Problemet var ett osmörjt framhjul. Lite 556 och biffen va klar. :tummenupp

philsson skrev:
du ska hälst inte smörja hjulet.. tänk på dåligt fäste i kurvor.. :3freak

Hjulet går väl utmärkt att smörja så länge du ger fan i att smörja däcket..... :hihi

Borsiin JR skrev:
Hjulet går väl utmärkt att smörja så länge du ger fan i att smörja däcket..... :hihi
Min bil kvittrar vid motorbroms och det är är p.g.a. osmorda promsar. Prova att lägga ett finger på promsen o se om kvittret försvinner.

Mr_White skrev:
Nu jävlar e det knas!

Tomtar på loftet

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form