Fågel i skallen!

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Fåglar känns läskiga, fan man lär ju bli knockad om man får en skata på hjälmen i 200 :näsblod
 

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
söder om söderomsöder
Hoj
Hojlös
Jag nickade en kråka i 120 på Essingen för några år sen. Jag hann ducka så den tog bara i överkant på hjälmen, men tanken väcktes, vad händer om den tar rätt in i visiret? Ramlar man av eller bryter man nacken? vad väger en kråka? Gissar på halvkilot. När man läser alla inlägg så verkar "standardfarten" vid sådana här olyckor vara ca 120, alltså så måste man gasa mer för att undvika kolission med flygfän.....
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Mindre fågel rakt in i hjälmen i ca 160km/h, träffade rakt framifrån just under visiret. Small bra och det blev lite grisigt men det var bara att stanna vid närmaste bäck och tvätta bort inälvorna från hjälmen. :tummenupp

Bekant fick en skata på hjälmen i ca 50-60, han sa det kändes rejält i skallen av smällen. Vi hittade skatan brevid vägen och fick avliva den (med en stor sten men det var det enda jag hittade).
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Mindre fågel rakt in i hjälmen i ca 160km/h, träffade rakt framifrån just under visiret. Small bra och det blev lite grisigt men det var bara att stanna vid närmaste bäck och tvätta bort inälvorna från hjälmen. :tummenupp

Bekant fick en skata på hjälmen i ca 50-60, han sa det kändes rejält i skallen av smällen. Vi hittade skatan brevid vägen och fick avliva den (med en stor sten men det var det enda jag hittade).

1976-Körkortet 20 min gammalt-öppen hjälm-gråsparv-fläskläpp :näsblod
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Fåglar känns läskiga, fan man lär ju bli knockad om man får en skata på hjälmen i 200 :näsblod

Det räcker med en humla... Hade precis slagit av och saktade in från 240+, sätter mig upp och njuter av den svala fläktande fartvinden, fäller upp visiret och ruckar lite upp och ner på hjälmen då det kliade lite.. Det skulle jag inte gjort.. Precis som nålen passerar ca 200 får en galen jävla humla för sig att tokskalla mig, mitt i pannan när jag ruckade upp hjälmen lite! Kan säga att det svartnade för ögonen i ett par sekunder..

Lyckligtvis gick det rakt fram så det var bara till att stanna till och ta en välbehövlig paus samt avtorkning :p
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Har bara lyckats få en geting innanför hjälmen i låg fart, vi överlevde båda. Vem som fick mest ont vet jag inte, men det sved bra i öronsnibben där den stack mig

Däremot har jag lyckats med bilen, träffade en mindre fågel (storlek som en gråsparv) i ca. 160. Det blev en rätt rejäl buckla längst fram på huven (Alfa 164, träffade plåten där huven böjs ner mot grillen). Rätt rejäla krafter i de hastigheterna
 

Adde83

Milda Matilda...
Gick med
12 Jan 2008
Ort
motala
Hoj
09 Street triple R
En stor fiskmås har ja prickat mä visiret öppet, som tur va gick dä inte fortare än 30 men kändes ändå. Sedan fått ett antal mås skitar på mej, dessa ondskefulla djur :mad:
 

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
Fick en kråka på armen för något år sedan.. stort jävla blåmärke på underarmen.. Med bil så åker fåglarna över en med hjälp av tryckvågen, men med hoj så blir det ju ingen sådan.. Hade en jävla tur att kråkan inte tog i bröstet eller längre upp på axeln, hade nog klotat då.......
 

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zx7r -97
Läskigt att så många varit med om samma sak, trode jag hade jätteotur, har bara kört några mil på hoj, men då kan man räkna med att ta livet av några fårglar till, får hoppas dem är så små som möjligt och inte kommer i fel tidpunkt.
Nu har "fisk" lukten försvunnit ifrån hjälmen iaf (h)
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Det räcker med en humla... Hade precis slagit av och saktade in från 240+, sätter mig upp och njuter av den svala fläktande fartvinden, fäller upp visiret och ruckar lite upp och ner på hjälmen då det kliade lite.. Det skulle jag inte gjort.. Precis som nålen passerar ca 200 får en galen jävla humla för sig att tokskalla mig, mitt i pannan när jag ruckade upp hjälmen lite! Kan säga att det svartnade för ögonen i ett par sekunder..

Lyckligtvis gick det rakt fram så det var bara till att stanna till och ta en välbehövlig paus samt avtorkning :p
Då var du någon centimeter från att bli blind på ett öga?
Inte bra att fälla upp visiret i sådana hastigheter sörru!
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Då var du någon centimeter från att bli blind på ett öga?
Inte bra att fälla upp visiret i sådana hastigheter sörru!

Jo du, det hade kunnat gå riktigt illa. Den rackarn tog precis mellan ögonbrynen, någon centimeter upp. Sedan dess kan jag tillägga att visiret är nedfällt konstant över 70km/h :D
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Var påväg hem från några kompisar, åker förbi Riseberga Kloster (ni i Örebrotrakten borde veta var det är, fina vägar) runt 22:30 tidig aug månad.

Kommer i en lång högersväng upp mot en rak allé och drar på så mycket gamla DT 125:an orkade på rakan där. Helt plötsligt från höger kommer en stor jävla Uggla helt kritvit var den (så då kanske det var nån sorts Uv, vad vet jag)
Jävlar va rädd jag belv iaf, den kom som i en båge från höger in i ljusbilden där den slog isär vingarna å såg allmänt jättefarlig ut.. Snuddade toppen av hjälmen... Hjärtklappning.com
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Vad har ni för färg alt mönster på era hjälmar??? kan det va så att dom går på nån speciell färg?

Jag chansar på SPEGELvisir :D . Fåglar försöker ju flyga in i fönster (inte bokstavligen försöker men dem gör det) eftersom dem ser sin egen spegelbild.

Lite humor men why not, dem kanske hinner =)
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
En liten fågel fick för sig att flyga in i mig när jag höll ca 170kmh, ventilationsfästena gick sönder och det kändes som att få en smäll.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Läskigt att så många varit med om samma sak, trode jag hade jätteotur, har bara kört några mil på hoj, men då kan man räkna med att ta livet av några fårglar till, får hoppas dem är så små som möjligt och inte kommer i fel tidpunkt.

Fast jag har bara prickat en fågel, på 20 år, så du behöver inte pricka fler heller.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top