fåga ang. kompresion

joker78

återuppstod
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Suzuki Bandit 650 -05, gsxr750 -96
Jag mätte komresionen med varm motor och kickade runt ett par gånger. Det värde jag fick fram då var 5,5bar. Låter detta normalt eller ej?
Hittar ingen info om vad det ska vara på en Husaberg 650 -02. Om jag skulle hitta någon info om vilken kompresion det ska vara så står väl inte det skriven i bar utan kompresionen får man väl räkna fram? Hur då?
Har aldrig gett mej på så här invecklade grejer förut. :tungan

5,5 känns tunnt,runt 10 -12 skulle jag gissa på att det skall ligga om det är helt ok.

Kolla så du fick i mätarn ordentligt.

joker78 skrev:
2131415 Jag mätte komresionen med varm motor och kickade runt ett par gånger. Det värde jag fick fram då var 5,5bar. Låter detta normalt eller ej?
Hittar ingen info om vad det ska vara på en Husaberg 650 -02. Om jag skulle hitta någon info om vilken kompresion det ska vara så står väl inte det skriven i bar utan kompresionen får man väl räkna fram? Hur då?
Har aldrig gett mej på så här invecklade grejer förut. :tungan

Känner inte till Husabergarna men det låter lite, det är inte så att det är automatiskt dekompretionsventil (stavning?) på den kopplad till kicken?

Liljak skrev:
2131674 Känner inte till Husabergarna men det låter lite, det är inte så att det är automatiskt dekompretionsventil (stavning?) på den kopplad till kicken?

Jag har ett dekompretions handtag på den så då borde det väl inte vara kopplat till kicken? Fast när jag kickar utan att röra dek.handtaget så kan man se att handtaget rör sej (ut och in). Fast det kanske blir så att vajern till dekompresionen rör sej när ventilerna öppnar och stänger.

joker78 skrev:
2131899 Jag har ett dekompretions handtag på den så då borde det väl inte vara kopplat till kicken? Fast när jag kickar utan att röra dek.handtaget så kan man se att handtaget rör sej (ut och in). Fast det kanske blir så att vajern till dekompresionen rör sej när ventilerna öppnar och stänger.
Har som sagt ingen erfarenhet av Husabergarna men vill minnas att min gamla Honda XR hade både och.
Vad jag fattar av infon på denna sidan så har dom bådadera. http://www.motolux.ee/mootorrattad/husaberg-fe650e.html

Last edited:
Man ställer upp ventilspelet på 'rätt' ventil så att autodekompen inte funkar. 1- 1.5 mm.
Så är det på XRen, där autodekompen inte går att koppla ur.
En möjlig ide f Husan ?

O så full gas, men det visste du kanske redan.
/u

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...