Få ut nytt pass utomlands (vid brott)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Läste precis artikeln i länken nedan där en tjej flytt och försökt få ut ett nytt pass på sitt lands ambassad. Där stod att hon inte fick ut något pass men att en landsman fått ut ett pass vid ett tidigare tillfälle. Nu kanske inte Aftonbladet är den bästa källan, men jag drar mig till minnes en dokumentär från England som visades för ett par år sedan på SVT där två killar dömts till långvariga straff i Sydamerika. Straff de sedan flytt från och lyckats fly hela vägen tillbaka till England. Hur brukar länder normalt sett sköta den här typen av problematik där medborgare vill få ut nytt pass och är dömda eller väntar på rättegång? Ger de ut pass eller får man helt enkelt skaffa sig ett falskt pass.

Nej, jag har inga tankar på att åka till Sydamerika och smuggla knark eller dylikt. Filmen Midnight Express, Bankok Hilton och ovan nämnda dokumentär bör avskräcka normalt funtade personer från att utföra den typen av brott :näsblod

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13545270.ab

Går du in till en polisstation och säger "-Hej, jag fick mitt pass stulet, kan jag få göra en förlustanmälan?" och dom gör det, så blir det nog enklare.

Men känner polisen till att du är en Bosse Biltjuv, så kan det nog bli svårare.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN