Få ut nytt pass utomlands (vid brott)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Läste precis artikeln i länken nedan där en tjej flytt och försökt få ut ett nytt pass på sitt lands ambassad. Där stod att hon inte fick ut något pass men att en landsman fått ut ett pass vid ett tidigare tillfälle. Nu kanske inte Aftonbladet är den bästa källan, men jag drar mig till minnes en dokumentär från England som visades för ett par år sedan på SVT där två killar dömts till långvariga straff i Sydamerika. Straff de sedan flytt från och lyckats fly hela vägen tillbaka till England. Hur brukar länder normalt sett sköta den här typen av problematik där medborgare vill få ut nytt pass och är dömda eller väntar på rättegång? Ger de ut pass eller får man helt enkelt skaffa sig ett falskt pass.

Nej, jag har inga tankar på att åka till Sydamerika och smuggla knark eller dylikt. Filmen Midnight Express, Bankok Hilton och ovan nämnda dokumentär bör avskräcka normalt funtade personer från att utföra den typen av brott :näsblod

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13545270.ab

Går du in till en polisstation och säger "-Hej, jag fick mitt pass stulet, kan jag få göra en förlustanmälan?" och dom gör det, så blir det nog enklare.

Men känner polisen till att du är en Bosse Biltjuv, så kan det nog bli svårare.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra