Få ut motorrenovering på försäkring?

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Jo det är så här att jag har gått om kull med min mc. Jag lämnade den till en verkstad och tog in den på försäkringen. Nu är det så här att reparations kostnaden hamnade på 29000 kr. Så dom trodde att fb skulle lösa in hojen så att jag får pengar istället.
Men nu är det så här att jag gjorde en motorrenovering i sommras som kostade ett par slantar, och jag undrar då om man kan få ut dom pengarna också? Jag tycker ju att man borde få det om dom ska lösa in hojen.

Glömde säga att jag ska prata med fb på måndag. Så då får vi se vilket skambud dom kommer med.
Mvh Oskar

Last edited:
Tvivlar på att dom bryr sig, men jag håller tummarna. Hoppas du har kvitto på grejorna...

Du kan ju alltid hävda att MC:s värde är högre än vad de säger, efterssom att du gjort en renovering nyligen...

Ricken skrev:
Tvivlar på att dom bryr sig, men jag håller tummarna. Hoppas du har kvitto på grejorna...

okej... jepp har kvitto på allt.

eV1Te skrev:
Du kan ju alltid hävda att MC:s värde är högre än vad de säger, efterssom att du gjort en renovering nyligen...

detta ska jag absolut göra, om dom inte kommer med ett bra bud dvs. Tack för tipset!

Några lappar skjuter dom kanske till, men det blir ju knappast det vanliga värdet + kostnad för renoveringen.

IceY skrev:
Jo det är så här att jag har gått om kull med min mc. Jag lämnade den till en verkstad och tog in den på försäkringen. Nu är det så här att reparations kostnaden hamnade på 29000 kr. Så dom trodde att fb skulle lösa in hojen så att jag får pengar istället.
Men nu är det så här att jag gjorde en motorrenovering i sommras som kostade ett par slantar, och jag undrar då om man kan få ut dom pengarna också? Jag tycker ju att man borde få det om dom ska lösa in hojen.

Glömde säga att jag ska prata med fb på måndag. Så då får vi se vilket skambud dom kommer med.
Mvh Oskar

Försöka kan man ju, visa kvitto och berätta. Vet inte vilka siffror det handlar om men jag fick hjälp av försäkringsbolaget iaf.
Hade köpt massa delar som inte hade kommit, sen krachde jag och dagen efter kom delarna. Fick tillbaka 30% av nyvärdet från butiken också fick jag 50% av försäkringsbolaget om jag inte minns fel. Folksam.

AndersJohansson skrev:
Försöka kan man ju, visa kvitto och berätta. Vet inte vilka siffror det handlar om men jag fick hjälp av försäkringsbolaget iaf.
Hade köpt massa delar som inte hade kommit, sen krachde jag och dagen efter kom delarna. Fick tillbaka 30% av nyvärdet från butiken också fick jag 50% av försäkringsbolaget om jag inte minns fel. Folksam.

Okej... Detta handlar ca om 7000-8000 kr, det hade varit fint och fått tillbaka lite av att iaf. Jag har trygghansa, vet inte om dom brukar vara schysta.

det e som att säga att du precis bytt båda däcken + drivpaketet och vill ha ersättning för det. (ca: +6000:- utöver marknadsvärdet)

tyvärr tror jag att du inte får en krona för det

IceY skrev:
Okej... Detta handlar ca om 7000-8000 kr, det hade varit fint och fått tillbaka lite av att iaf. Jag har trygghansa, vet inte om dom brukar vara schysta.

Jag hade köpt cylinder, kolv och massa grejer till min NSR (125cc). Det kostade 3500-4000kr. Delarna var oanvända men jag skulle ändå bara få tillbaka 1/3 av nyvärdet om jag lämnade tillbaka dom.

Var pappa som pratade med folksam men jag fick iaf 2000kr till. :tummenupp

så nu har man pratat med fb. Det slutade med att jag får ut 3000 för motorrenoveringen. lite trist, men lite är bättre än inget.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park