få ut hjullagren!?

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
hej ja ska skicka fälgarna på blästring och tänkte plocka bort lagren först men får inte bort dem. är en cbr 900 årsmodell 92, någon som kan komma med något bra tips.

Slägga.
Nä,skaffa ett långt dorn som räcker tvärs igenom navet.
Börja med att knacka distansen mellan lagren lite åt sidan,så att du kommer åt att knacka ut det första lagret inifrån.
Ut med det,och distansen,vänd å ta andra sidan.
I soptunnan med gamla lagren.

Du får ha något dornverktyg där du kommer åt inifrån. Knacka sakta men säkert runt hela lagret och så småningom kommer den ut.

Så gjorde jag (eller rättare sagt farsan) när vi bytte bakhjulslager.

okej de var bara att våldat alltså tyckte de satt som fan och hitta ingen bra skarv att sätta donet i men då är de bara pilla vidare!
tack för hjälpen

Nja man ska nog inte vålda.Risken är att man förstorar banan lagret ska sitta i.Värm runt om lagret så att materialet utvidgar sig.Sen kan man slå ut lagret.
Fredrik

Sneslipa dornet så du får en skarp kant, då biter dornet bättre å slinter inte lika lätt.

tack för alla bra tips var en välldigt bra länk där "mc doktorn".
fick ur lagren var inga problem när jag väl visste hur jag skulle göra.

tänker nog byta lagren då jag tyckte de känndes lite halvdanna. men förstod inte de dära med lacken om jag tar ut lagren blir de väll ingen färg i dem och där de satt kommer jag ju maska över.

tack för alla bra tips var en välldigt bra länk där "mc doktorn".
fick ur lagren var inga problem när jag väl visste hur jag skulle göra.

tänker nog byta lagren då jag tyckte de känndes lite halvdanna. men förstod inte de dära med lacken om jag tar ut lagren blir de väll ingen färg i dem och där de satt kommer jag ju maska över.

Ska du pulverlacka så ut med lager och bara sätt 2 stora brickor med en genomgående gängad stav och 2 muttrar som drar åt brickorna som maskering. Självklart exakt så stora så dom bara täcker precis.

Har du kvar lagerna i fälgen/navet räcker det att där ligger en droppe fett i, ugnen där färgen ska härdas blir varm, fettet smälter, rinner ut på pulvert, lacken sväller upp till en bubbla och du får blästra och lacka om.

Edit: Ang hur du får ut lagerna-

Där går en genomgående hylsa inne i navet mellan lagerna, väck med den åt sidan. Slå från ena sidan med ett dorn på lagert på andra sidan genom navet så bankar du ut det, sen trillar hylsan också ut så slår du ut andra lagret från andra hållet. Se länken till Soe, så dom gör där. Självklart får du sätta i nya lager efter.

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...