Få ut bult som sitter i motorfäste

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Ja, det som inte fick hända... hände ändå för ca 6-7veckor sedan, trevlig sommar! heh :huvet

Hursomhelst, håller på att fixa det mesta i maklig takt så jag "eventuellt" iaf har den i körbart skick innan semestern är slut iaf. Men jag har lite huvudbry... hur fan ska jag få ut denna bult som sitter kvar i motorfästet (ifrån kraschpucken) som är sned och avbruten? För såna här jobb har jag tummen mitt på ryggen...
Fästet verkar vara böjt uppåt också liiite granna så de kanske svårar till det hela ännu mer... äh, vad vet jag.

Bifogat

• IMG_2527 kopiera.jpg
    IMG_2527 kopiera.jpg
    136.4 KB · Visningar: 115
  • IMG_2503.jpg
    IMG_2503.jpg
    120 KB · Visningar: 148
Last edited:
Tias skrev:
Ja, det som inte fick hända... hände ändå för ca 6-7veckor sedan, trevlig sommar! heh :huvet

Hursomhelst, håller på att fixa det mesta i maklig takt så jag "eventuellt" iaf har den i körbart skick innan semestern är slut iaf. Men jag har lite huvudbry... hur fan ska jag få ut denna bult som sitter kvar i motorfästet (ifrån kraschpucken) som är sned och avbruten? För såna här jobb har jag tummen mitt på ryggen...
Fästet verkar vara böjt uppåt också liiite granna så de kanske svårar till det hela ännu mer... äh, vad vet jag.

Kan en sk. grispitt funka måntro !!!???

Svetsa på en bult och dra ur.

Som absolut sista desperata åtgärd när du provat allt annat, borra ur bulten det lilla som behövs och ta ur motorn för att komma till lite bättre.

Grispittar är som gjorda för att gå av. Det finns bättre prylar än det.

Tack för alla svaren. Vad jag läst här om gris/svinpittar så verkar det vara djävulens avkomma lr nåt.. i många fall ;)
Så det lutar väl att försöka svetsa dit någon mutter om det nu går... så..mm är det någon som kan o vill svetsa lite i Köpingsområdet? :D

Tias skrev:

Tjena !
Vet inte hur händig du är. Bultar brukar i regel vara lite mjuka i brottytan. Skaffa en bitssats. Leta reda på en bits som är tunnare en bulten. Knacka in den i bultgodset. Räfflorna i bitsen gör att den "spårar". Skruva sen lugnt och sansat med små skruvtag. Enkelt va!
Lycka till

Saga ett hack i anden pa bulten o anvand en skuvmejsel o en skiftnyckel.

För att tala om hur det gick med skruven så värmde vi på med induktionsvärmare på skruven och sen drog loss den med en muttertång... var precis på väg att svetsa dit en mutter då vi testade detta först... funkade klockrent! :banana

vad hade du för crashpuckar??
jag bröt min ram på en hoj jag hade i en rondell med egentillverkade puckar..

Köpte mina ifrån Motrax.co.uk i england... deras egna s k "Doublehard Mushrooms"..DHM

Billiga... men gjorde också lite skada i fästet..fast ja undrar hur de sett ut om jag inte haft dem...svårt o spekulera i kanske

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN