Få ut bucklor på avgassystem

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Borra hål från baksidan och trycka ut med dorn dore kanske inte så dumt, frågan är om det går att komma åt, rören verkar ligga på varandra så i sånt fall måste man nog skära isär vid kollektorn.

Om man värmer och kan hålla sig till nåt sig på nåt hg i tryck är det nog ganska lugnt om der går galet, men måste man kräma på mer så kan jag tänka mig att det blir obehagligt om det går hål. Dämparen måste nog bort i vilket fall som helst då just den har en jäkla yta vilket väl kommer att göra den till en boll eller spricka.

Nån som testat svetsa fast lämplig pinne och sen värma med gas och dra ut bucklan med glidhammare? Kan det vara ett alternativ?

Den enkla dyra lösningen, är väl bara kontakta Akrapovic och få tillverkat ett avstämt titansystem ;) :D Lite mer allvarligt, nån som vet om man kan hitta ett nytt grenrör till 1983 GSX750ES för måttliga pengar och helst i rostfritt. Borde finnas väl finnas nåt som passar hittar jag bara grenröret kan jag nog fixa fortsättning och dämpare själv.

Detta är enda bilden jag har på hojen och avgassystemet, vet inte vad det är för system såg ingen loga på det men tittade väl inte så noga heller innan den garagerades.

 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Borra hål från baksidan och trycka ut med dorn dore kanske inte så dumt, frågan är om det går att komma åt, rören verkar ligga på varandra så i sånt fall måste man nog skära isär vid kollektorn.

Om man värmer och kan hålla sig till nåt sig på nåt hg i tryck är det nog ganska lugnt om der går galet, men måste man kräma på mer så kan jag tänka mig att det blir obehagligt om det går hål. Dämparen måste nog bort i vilket fall som helst då just den har en jäkla yta vilket väl kommer att göra den till en boll eller spricka.

Nån som testat svetsa fast lämplig pinne och sen värma med gas och dra ut bucklan med glidhammare? Kan det vara ett alternativ?

Den enkla dyra lösningen, är väl bara kontakta Akrapovic och få tillverkat ett avstämt titansystem ;) :D Lite mer allvarligt, nån som vet om man kan hitta ett nytt grenrör till 1983 GSX750ES för måttliga pengar och helst i rostfritt. Borde finnas väl finnas nåt som passar hittar jag bara grenröret kan jag nog fixa fortsättning och dämpare själv.

Detta är enda bilden jag har på hojen och avgassystemet, vet inte vad det är för system såg ingen loga på det men tittade väl inte så noga heller innan den garagerades.

Capture8.PNG

10 sec google.... Sedan om priset är rätt är upp till var och en :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nån som testat svetsa fast lämplig pinne och sen värma med gas och dra ut bucklan med glidhammare? Kan det vara ett alternativ?
Det är den metod jag hade tyckt var naturlig. Har inte använt på mc-grenrör utan enbart på amerikanska bildelar.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Jag har lyckats få ut ett stort veck med frysmetoden. Det var mitt akrapovic system i titan som hade böjt sig där det redan var en böj på röret. Så insida av böjen fick ett stort veck och röret blev ovalt istället för runt. Detta rätades ut efter kanske 10 omgångar i frysen. Inte 100% runt efter men näst intill!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Marving verkar ha system, Delkevic verkar också ha men frågan är om det passar hojen på bilden är tidigare modellen men det står 80-83 på systemen och 80-82 på grenröret https://delkevic.co.uk/s/Suzuki/GSX750E /1983 Frågan är ju vad det skiljer mellal E och ES, som jag fattat det är det bara kåpan. Har mailat Delkevic men har inte fått svar än. Vance Hines verkar också ha nåt system väldigt likt det som sitter på hojen. Delkevic verkar det enda som har ett löst grenrör vilket jag är mest intresserad av, frågan är ju om det passar Övriga tillverkare uppger ibland brett spann 78-86 men ibland är det bara några årsmodeller.

Helst så fixar jag väl till systemet som sitter på och målar upp det, är det nån som har en susning om vad det är för system?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har koll på Suzuki, finns det nåt grenrör från nån annan modell som kan passa? Passar det bara i toppen och sen kommer ner under motorn och inte hamnar allt för lågt mot marken så lär det ju funka om jag snickrar ihop bakre delen själv med dämparen själv.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top