Få ut buckla i tank

Jag har provat att hjälpa till med luft på en kraftigt bombad tank.
Mycket kom ut men när jag släppte på lite mer tryck vände botten ut och tanken hoppade upp ca. 2m, tur att man inte lutade sig över tanken..
Icke att rekommendera!
 
Jag har provat att hjälpa till med luft på en kraftigt bombad tank.
Mycket kom ut men när jag släppte på lite mer tryck vände botten ut och tanken hoppade upp ca. 2m, tur att man inte lutade sig över tanken..
Icke att rekommendera!

Man skall vattenfylla först.
Trycksätta och gärna knacka lite (gummiklubba) runt.
Funkar bäst om man gör det så fort som möjligt efter att bucklan tillkommit.
Det verkar som om plåten gärna återgår till normala formen.
Om bucklan får vara ifred, så blir den nya formen det normala.
DVS: Utnyttja spänningarna.
Värme förhindrar även att lacken spricker.
Men det är stor risk att den redan släppt när bucklan blev till-
 
den där bulan ser ju ut att vara som gjord för kyl/hårtorksmetoden, dvs inga skarpa veck överhuvudtaget. försökte mig själv på just den metoden på en buckla på sidan av tanken på min förra hoj (z1000 2010) men den var lite väl skarp, så det hände absolut ingenting... Värt att pröva iaf. det enda som kommer att hända (såvida du inte bränner sönder lacken med varmluftspicka) är att det antingen kommer funka, eller inte alls.
 
Kauko Matero heter en som är överjävlig på att få bort bucklor. (Vargön) Han har hemnummer 0521/224639, mobilnummer 0739/969848. Å han är ett riktigt proffs.

Det han jobbar med normalt är att få bort bucklor från bilar. Å det kan han och är inte dyr att anlita. En tank är ju tjockare plåt men jag skulle i a f först höra med honom. För mig är han "Mannen som pratar med plåt".
 
Sålänge man vill prata med mannen som snackar med plåt är det väl ganska lugnt, men var är mannen som pratar med lack :)
 
Sålänge man vill prata med mannen som snackar med plåt är det väl ganska lugnt, men var är mannen som pratar med lack :)

Tja, ingen som anlitat Kauko har behövt tänka på lack då den alltid har hållit.
Fast det är tunn bilplåt. Förmodligen helt annorlunda med tjockare plåt i en tank.
 
Last edited:
Tryckluft frunkar visst. Min sukka race hoj fick tanken intryckt vid krasch i höstas. Bucklan var typ identiskt med din i storlek men på sidan av tanken och dessutom över ett "veck" , tryckluft in i avluftningsröret och "boink" så var det klart.

Så av egen erfarenhet kan jag säga att det visst funkar, men säkert beroende på buckla och tank.

/Nitrous

Samt att man vet vad man sysslar med! Måste man fråga på ett forum bör man nog inte göra det.
 
Last edited:
Kauko Matero heter en som är överjävlig på att få bort bucklor. (Vargön) Han har hemnummer 0521/224639, mobilnummer 0739/969848. Å han är ett riktigt proffs.

Det han jobbar med normalt är att få bort bucklor från bilar. Å det kan han och är inte dyr att anlita. En tank är ju tjockare plåt men jag skulle i a f först höra med honom. För mig är han "Mannen som pratar med plåt".

Kanon, tack för kontaktuppgifterna, får köra dit till våren och kolla med honom helt klart! Tror inte heller sprayen+värmepistol är rätt melodi då plåten är för tjock...

Här är en film på hojen där man ser bucklan ganska bra i förbifarten. 0.12 så uppenbarar sig "fanskapet"

 
Du har köpt en jävligt fin hoj!
Vad är problemet egentligen? Lämna in skiten till verkstad för omlackering av tanken, Det är väl klart att tanken måste lackas om för att det inte ska synas. Hojen kostade väl säkert minst 60 000:-?
Ta ut det på försäkringen eller nåt! Förstår fortfarande inte vad problemet är, Du har fått en bula i tanken= Lämna in den! Den är ju omöjlig att trycka ut inifrån.
 
Kanon, tack för kontaktuppgifterna, får köra dit till våren och kolla med honom helt klart! Tror inte heller sprayen+värmepistol är rätt melodi då plåten är för tjock...

Nu vet ju inte jag om han ö h t tar sig an en tank och som någon tidigare påpekade så kan lacken vara ett problem p g a av den tjockare plåten. Annars har jag sett hans resultat vid ett 10-tal lagningar av dörrar, huvar och bagageluckor. Flera av dessa trodde jag var omöjligt att fixa utan att behöva lackera. Fast lackering har inte behövts i något fall och det går inte att upptäcka att det varit en buckla där tidigare. Då var ändå de i min bakdörr rätt skarpa. Ungefär som om en luftgevärskula träffat med rätt låg kraft.

Jag har även pratat med två bilplåtslagare jag känner som anses duktiga men ingen av dem kan just den här tekniken och de säger båda att allt riktande av plåt de gör går ut på att det skall spacklas och lackas också.

Det lär finnas en i Göteborg som kan och åker runt på bilverkstäder och fixar såna här jobb (biljobb alltså). Prata med någon auktoriserad större bilverkstad så kanske de kan ge tips.
 
Den är ju omöjlig att trycka ut inifrån.
Kan hojägaren behålla org.lacken och spara några kronor på köpet så är det ju bara bra. Låt en som kan rikta bucklo rutan lackering få prova på tanken först.
Jag utför dessa tjänster och gjort några hojar med bucklor, så vågar påstå jag vet vad man snackar om.
 
Ring Dimitri på Buckelfix. Han har ordnat några bucklor för mig (på bilen). Han har många olika varianter, bla lim med glidhammare.. Brukar kosta ett par hundralappar beroende på hur nöjd han blir med resultatet :) 0702.598809
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top