Få ur/av infästning backspeglar.

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Tjenixen,

Har precis fått hem mina nya backspeglar som skall monteras i änden av handtagen. Easy peasy tänker jag. Märker dessvärre att infästningen som håller ändpluggarna på plats sitter nåt så inåt h-e. Ger mig för ikväll men detta ska lösas imorgon. Har någon några bra tips på att så enkelt och skonsamt som möjligt få ur dessa? 10 års goodwill på karmakontot och en bikerbön utlovas. Bifogar bild som ger en fingervisning om problematiken.

Många tack!
 

Bifogat

  • E33B5FE8-5E60-4BC2-B862-5332ADE1DC31.jpeg
    E33B5FE8-5E60-4BC2-B862-5332ADE1DC31.jpeg
    996.4 KB · Visningar: 36

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Kan det vara så enkelt att styret är ett original...där muttern sitter fast från fabrik.
Alltså fast som i svetsad eller pressad eller stukad?

Så hade jag konstruerat om det skulle serieproduceras med styrändsvikter, en pryl mindre att hålla ordning på i produktionen...men det är bara en gissning.
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Tjena,

Tack för svar.
nej, jag tror inte det för på ena sidan tog jag en polygrip och lindade en trasa runt skruven, drog och bände sedan försiktigt och muttern lossar då (men extremt lite i taget). Så jag tror inte det är svetsat. Original i övrigt. Är borrmaskinen enda tillhygget tro? ?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag har slitit som fan med det där själv vid tillfälle. Jag satte i skruven nåt varv som på bilden och lirkade, bände och drog med en tång och använde styränden som mothåll. Men absolut är borra bort skiten ett alternativ. Ju mer gods du får bort desto lättare kommer det att pilla bort det sista.
Lycka till :)
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Hehe,
Att det enklaste av saker ska bli ett mildt helsike ? ska prova och bända, dra och svära lite till imorgon. Men när tredje knogen börjat blöda (vilket kommer hända av att jag slinter) så åker borren fram.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Sätt i skruven ordentligt och ge den sen en smäll in mot styret så hoppar expanderhalvorna isär, kanske.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
-Eller så köper du ett nytt styre för ett par hundringar och monterar dina nya speglar på, om måtten skulle vara dom samma.

 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Det är är nog en vettig lösning, och hoppar de inte isär kanske jag får in det såpass att den nya hylsan får plats?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top