Få upp trycket i frambromsen

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Har gjort allt tror jag, men får inte upp riktigt tryck i frambromsen. Har läst man kan köpa spruta och trycka in underifrån, men det skall gå utan. Jag har kopplat på slang på nipplen vid bromsoket och låtit rinna tills alla lufbubblor tagit slut, båda sidor. Vad mer kan man hitta på? Får upp hyffsat tryck men inte den där stummheten som skall infinna sig när det är rätt. :huvet

Stålomspunnet o stålomspunnet. Jag hade ju bra tryck innan, men sen tog jag isär hojen. Luftningen som är problemet.

Last edited:
ISR bromspump is dahh shiit..

21-014-OA.jpg

sätt fast en slang mellan flaskan och luftnippeln och öppna påfyllningslocket på styret. Tryck på flaskan när du öppnat luftnippeln och fyll på baklänges.akta så det inte rinner över. lufta sedan som vanligt.:tummenupp

har haft 2 pumpar från r1 (-01) som legat tomma, när jag skulle sätta på dem fick jag inget tryck. Tog en från en kawa 2min senare var allt kalas.

Lossa banjon i handtaget och lufta där med, om det varit helt tomt lägger sig luft gärna i handtaget och den luften lyckas man inte trycka ner hela vägen till luftnippeln vid hjulet. så prova lufta däruppe med :tummenupp

Tar en stor spruta o trycker det bakvägen!

Tack, det ha´de jag ingen aning om att man kunde göra. Blir det luftfrit då?

Jag ska strax byta belägg och slangar (till stålspunnet) fram så det kan vara bra att veta. Finns detta bra beskrivet någon bra stans?

Tar en stor spruta o trycker det bakvägen!

Gör alltid så, ta en spruta med en bit slang som du sätter fast på luft nippeln på oket. Öppna på fyllningnen. Dra in olja i sprutan och montera på nippeln och sedan spruta in under ifrån. Men se till att du inte har massa luft i sprutan eller slangen till nippeln för då skjuter du bara in mera luft. Men det funkar galant. Akta bara så att du inte svämmar över behållaren.

Last edited:
Gör alltid så, ta en spruta med en bit slang som du sätter fast på luft nippeln på oket. Öppna på fyllningnen. Dra in olja i sprutan och montera på nippeln och sedan spruta in under ifrån. Men se till att du inte har massa luft i sprutan eller slangen till nippeln för då skjuter du bara in mera luft. Men det funkar galant. Akta bara så att du inte svämmar över behållaren.

Typ:
Spruta
och
Luftning
?

Last edited:
Lossa banjon i handtaget och lufta där med, om det varit helt tomt lägger sig luft gärna i handtaget och den luften lyckas man inte trycka ner hela vägen till luftnippeln vid hjulet. så prova lufta däruppe med :tummenupp

Nu vet jag vad banjo är! Men hur luftar man den??? Öppnar jag den kommer det ju luft in, vätskan rinner ut osv...

Nu vet jag vad banjo är! Men hur luftar man den??? Öppnar jag den kommer det ju luft in, vätskan rinner ut osv...

Precis som du gör med nippeln därnere, DVS öppnar den litegrann, trycker in bromshandtaget, drar åt den, släpper handtaget.
Repetera tills man känner sig nöjd.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...