Få upp lås Z750 2009

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Jag får inte upp låset i tanklocket på min Z750 från 2009. Hojen har stått varmt hela vintern men nu går det inte ens att vrida om nyckeln. Går det att lösa och hur i så fall? Läste i en annan tråd här på sh att någon löst det genom att slå på en skruvmejsel som man håller med handtaget mot tanklocket. Men det fungerar inte.

Finns det nåt en person med tummen mitt i handen kan göra eller det är verkstad som gäller.

Man ska inte använda WD40 eller 556 i lås! Använd låsolja avsedd för ändamålet!

Annat smörj än låsolja tenderar att lösa problemet för tillfället för att sedan förr eller senare torka ihop med skiten i låset.

Låsrengöring och sedan låsolja. Inget annat!

;)

Husmorstricket är blyerts.
Mosa en bit blyerts och fnula i och så gnugga in nyckelbladet med blyerts.
Men det hjälper inte på redan kärvade lås tror jag men det förebygger problem..

Tack för svaren så här långt. Jag tror tyvärr att det inte är i själva nyckelhålet det kärvar utan det är själva låsningen nere i låset som kärvar. Går det att skruva loss allting och lyfta upp det från tanken.

Husmorstricket är blyerts.
Jag kikade på "How do they do it?" med blyertspennor och man blandar tydligen in vax i blyertspennor så det är kanske inte det mest optimala. Har sett det finns grafitspray där drivgasen försvinner rätt fort och bara grafiten blir kvar.

Tryck ner tanklocket samtidigt som du vrider på nyckeln så kanske mekaniken under tanklocket går lättare.

Tack för svaren så här långt. Jag tror tyvärr att det inte är i själva nyckelhålet det kDet sitter alltid en särvar utan det är själva låsningen nere i låset som kärvar. Går det att skruva loss allting och lyfta upp det från tanken.
Det sitter alltid minst en dold skruv som kräver att locket är upplåst för att kunna lossa.
Annars är det ju inte mycket idé med låsbart tanklock.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti