Få tystare hoj inför bes, hur göra?

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Hej,

Ja våren närmar sig med stormsteg och så även bes för min del!
Har en KTM 990 med leo vince burkar samt MH luftbox. Tror inte min hoj klarar sig igenom bes ens med db killers i.
Hur har ni andra löst detta problemet? Har funderat på vad jag kan trycka i dämparna för att få den liiite tystare över dagen. Funderat på stålull, men inte testat ännu.

Någon som har erfarenhet av detta? Alla tips är välkomna:)

// High_Octane

Testa med "diskbollar". Byt till orginalburkarna om du vill vara säker.
Det låter mycket från luftburken när du gasar men inte på tomgång eller fasta varvtal och de provar som jag förstått det ljudvolymen på betämt varvtal. När jag besiktigat andra hojar har de inte brytt sig om att testa.

Har Rottweil boxen och LeoV - One. Jag kör oftast med db-killers, tycker det låter lagom då :brynad
Kör man utan väcker man ju hela stan när man ska smyga ut på riksvägen påväg till jobbet.

Edit: Tog bort ett mindre bra alternativ. Tack för infon Jörgen, stållull körde jag med i moppen och där funkade det men det är inte riktigt samma sak här :)

Last edited:
Testa med "diskbollar" eller hemrullade stålullsbollar. Byt till orginalburkarna om du vill vara säker.
Det låter mycket från luftburken när du gasar men inte på tomgång eller fasta varvtal och de provar som jag förstått det ljudvolymen på betämt varvtal. När jag besiktigat andra hojar har de inte brytt sig om att testa.

Har Rottweil boxen och LeoV - One. Jag kör oftast med db-killers, tycker det låter lagom då :brynad
Kör man utan väcker man ju hela stan när man ska smyga ut på riksvägen påväg till jobbet.

Ja jag ska testa detta å se hur det verkar. Sätter inte dit org innan jag provat att bes:)

Du borde ha samma trubbel som mig? Har inte du bes iår med?
Jag har faktiskt aldrig kört me mina killers i..Blir premiär till bes;)

Min är uttagen -10 så det blir 2014 som är första. :)
Tycker det blir lagom med killers. Då går det köra "tyst" om man vill men öppnar man spjällen fullt så låter det fortfarande mer än många andra som kör utan :3freak Tack vare att man tagit bort orginal luftburk. Med den så ville man inte köra med killers trots att det lät lite för mycket.

Fast det är klart. Ibland åker dom ju ur ändå :hihi

Vill du vara "tvärsäker" så monterar du en DB-killer som är som ett perforerat rör med ett "lock" över den inre änden. Runt detta rör lindar du grenrörsbandage. Sådant där som man lindar krökar och avgasrör med för att hindra värmen från att komma ut. Det räcker med ett lager. Den blir så tyst den lilla moppen att du knappt hör att den tänder till då du startar den. Du tappar på toppvarv, men du kommer genom besiktningen och hojen går som den ska.
Jag praktiserar detta både på Meanstreaken och SP1an. SP1an har 104db med Acraburkar på och 91db med dessa "db-killers". Då jag använde "normala" db-killers sjönk nivån med endast 3db vilket itne var tillräckligt.

Det är dyrt att chansa på en ombesiktning. :-)

SP1an har 104db med Acraburkar på och 91db med dessa "db-killers".
:-)
Hur mäter du då? En kollega har precis köpt in en mätare som jag tänkte jag skulle prova. Är det en meter rakt ut åt sidan från utblåset man ska mäta?

Borde det inte bli ett jäkla övertryck med dina specialkillers? :)
De som sitter i LeoVince One är inte perforerade.

Jag har mätt på Bilprovningen i Motala enligt den standard de använder. Mottrycket har jag ingen data på, men eftersom jag inte kör på det viset normalt så ser jag inget problem i det. Som det är nu så väsnas kamdreven framme i motorn lika mycket som utblåsen från ljuddämparna därbak iallafall. Vad som händer om motorn inte får ur sig avgaserna är ju att den inte heller får i sig frisk och fräsch soppablandning så den kan ju säkert gå lite fetare om man håller på och fullgasar med mina "killers" monterade. Men vad jag förstod så var din prio liksom min att komma genom besiktningen utan att bita naglarna av dig. :-)

Acrans normala db-killers är liksom dina som ett rör, men iallafall på mina hojar så räcker det inte till.

Kul Prof,K då kan du ju testa hur stor skillnaden blir, med db-K och utan samt DB killer med diskbollar. Hade vart fint:tummenupp
Jag har idag stoppat i 3 diskbollar i varje dämpare å sedan tryckt in db killern. Blev faktiskt en del skillnad. Så tack för det tipsen!
Nu tycker ja inte de finns någon anledning att klaga på ljudet. Men får se hur det går.
Hojjen går fortfarande bra, men blir fis körning till bes för att inte riskera något.

Ska testa så fort det blir väder till att köra till jobbet. Men det är nog minst 6-8v kvar som det känns nu..

Låter ju bra, blev nyfiken på den riktiga skillnaden. Svårt att höra hur mycket skillnad de blir.
Jo du har rätt, inget köra till jobbet väder nu inte..

Min förra hoj besiktigade jag på vintern när det var snö.
De torrbröt den bara.

Det absolut bästa (troligtvis det enklast också) är att byta till orginalburkarna. :fakta

Det bästa är det i många fall men kankse inte i mitt. Jag har nämligen kopplat ur mina lambdasonder så det händer att han sprätter ut en del soppa. Vill inte elda upp mina kattar som sitter i org dämparna. OM man vill bygga om till org igen. Annars hade ja kankse monterat dessa. Men får säga att DB killers å diskbollar funkade helt ok:) Får se om bes tycker som mig:P

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort