Få tyst på en Honda 125R?

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Nu är jag där jag lovat mig att aldrig vara..... Jag skall stå och varmköra en 125:a kl.08.00 i depån och se till att inga gamla kompisar får sova.....Riva isär motorn tre gånger på en helg......plocka isär allting och sätta ihop det igen 7 ggr/dag..... Byta munstycke 511 gånger/helg. Kort och gott, jag har lagt hjälmen på hyllan och köpt en räcer 125:a till grabben. Men nu kom ju nästa problem, ljudet! Finns det "större" ljuddämpare att få tag på så att man kan träna på bl.a. Falkenberg och Anderstorp utan att bli avflaggad hela tiden?
Pratade med Stefan (Fiver) och han på stod att han sett några 125:eek:r med längre ljuddämpare som faktiskt klarade ljudkraven, någon som vet vad detta kan vara?

MVH
Pelle Brandt
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Grattis till hojvalet. :tummenupp
Har ingen större hjälp att komma med mer än det klassiska - kolla med Henrik Nordgren. Han vet säkert på råd.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Den stora aluminium-ljuddämparen som är orginal när man köper en sån hoj är väl den största och tystaste. Bara att se till att det är fräsch dämparull innuti den så är det nog inga problem.
 

oktrg500

Twostroke only
Gick med
8 Dec 2009
Ort
Lillehammer, Norge
Hoj
Aprilia RS125, Suzuki RG500
Post et bilde av lyddemperen som sitter på hojen nå. Det er mye enklere å komme med forslag når man ser et bilde.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Den stora aluminium-ljuddämparen som är orginal när man köper en sån hoj är väl den största och tystaste. Bara att se till att det är fräsch dämparull innuti den så är det nog inga problem.

Jag brukar träna med standardgrejer och Hondas standardljuddämpare är avsevärt tystare än allt annat jag provat. Jag har aldrig blivit avflaggad med den ljuddämparen på, så den kan rekommenderas.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Svagt minne att hondas original fanns i lite olika längder också?
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Den stora aluminium-ljuddämparen som är orginal när man köper en sån hoj är väl den största och tystaste. Bara att se till att det är fräsch dämparull innuti den så är det nog inga problem.

Betyder det att det är en sådan vi har? (Det var jag som var nere hos er och köpte en 125:a för 2 veckor sedan)

Svagt minne att hondas original fanns i lite olika längder också?

Självklart, vaför skulle det vara så enkelt att det bara fanns en orginalburk...:tungan
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Fast varför slösa en sån fin motorcykel på barnet? Kör själv, det är den senaste flugan bland gamla gubbar.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Betyder det att det är en sådan vi har? (Det var jag som var nere hos er och köpte en 125:a för 2 veckor sedan)



Självklart, vaför skulle det vara så enkelt att det bara fanns en orginalburk...:tungan

Detta är Hondas orginalljuddämpare och vad jag vet så finns den bara i en längd. 35cm tror jag den är.
 

Bifogat

  • Ljuddämpare.jpg
    Ljuddämpare.jpg
    113 KB · Visningar: 102

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Jag blir så jäkla sugen på att testa en 125r :)
Sen ett kanske dåligt tips, men en grej är ju att man borde kunna använda trimpipor fast med en standard 125as ljuddämpare t,ex. rs125ans originalljuddämpare den är ju tyst på dom hojarna iaf!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Betyder det att det är en sådan vi har? (Det var jag som var nere hos er och köpte en 125:a för 2 veckor sedan)


Självklart, vaför skulle det vara så enkelt att det bara fanns en orginalburk...:tungan

Jepp. Ni fick den med orginal-avgassystem och ljuddämpare. :)

Dom som har kortare "orginal" har isf själva kapat i dom. Dom är 330mm eller så i längden orginal. Har sett sånna som är nerkortade till 200mm. Antingen har dom gjort så för att dämparen blivit ful/skadad eller så har dom försökt få ett annat effektregister eller så lät dom för lite. :)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Kompisen lindade blåsan på sin CR500 med "avgasbandage" och det gjorde
den mycket tystare. Om det gör något på en 125:a vet jag inte...

Mvh,
Ingvar
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag tror Ingvars tips är bra. Själva expansionskammaren är av tunn plåt, vilket gör att ljudet hörs "genom väggen". Jag tycker det kan komma starkare ljud "genom väggen" än ur ljuddämparen. Och ljudet som kommer "genom väggen" är det där riktigt hårda ljudet, medan det som kommer ur ljuddämparen kan vara ganska mjukt om dämparen är bra.

Om man lindar avgassystemet blir avgastemperaturen högre, vilket flyttar effektregistret mot högre varvtal. Det kanske inte är helt bra på en sån här maskin med tanke på att tändningen antagligen börjar rampas ned strax efter original varvtal för toppeffekt. Om pipan är hetare kanske tändningen redan börjat rampas av vid det nya varvtalet för toppeffekt, vilket hämmar effekten.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top