Få tyst på en Honda 125R?

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Nu är jag där jag lovat mig att aldrig vara..... Jag skall stå och varmköra en 125:a kl.08.00 i depån och se till att inga gamla kompisar får sova.....Riva isär motorn tre gånger på en helg......plocka isär allting och sätta ihop det igen 7 ggr/dag..... Byta munstycke 511 gånger/helg. Kort och gott, jag har lagt hjälmen på hyllan och köpt en räcer 125:a till grabben. Men nu kom ju nästa problem, ljudet! Finns det "större" ljuddämpare att få tag på så att man kan träna på bl.a. Falkenberg och Anderstorp utan att bli avflaggad hela tiden?
Pratade med Stefan (Fiver) och han på stod att han sett några 125:or med längre ljuddämpare som faktiskt klarade ljudkraven, någon som vet vad detta kan vara?

MVH
Pelle Brandt
 
Grattis till hojvalet. :tummenupp
Har ingen större hjälp att komma med mer än det klassiska - kolla med Henrik Nordgren. Han vet säkert på råd.
 
Den stora aluminium-ljuddämparen som är orginal när man köper en sån hoj är väl den största och tystaste. Bara att se till att det är fräsch dämparull innuti den så är det nog inga problem.
 
Post et bilde av lyddemperen som sitter på hojen nå. Det er mye enklere å komme med forslag når man ser et bilde.
 
Den stora aluminium-ljuddämparen som är orginal när man köper en sån hoj är väl den största och tystaste. Bara att se till att det är fräsch dämparull innuti den så är det nog inga problem.

Jag brukar träna med standardgrejer och Hondas standardljuddämpare är avsevärt tystare än allt annat jag provat. Jag har aldrig blivit avflaggad med den ljuddämparen på, så den kan rekommenderas.
 
Den stora aluminium-ljuddämparen som är orginal när man köper en sån hoj är väl den största och tystaste. Bara att se till att det är fräsch dämparull innuti den så är det nog inga problem.

Betyder det att det är en sådan vi har? (Det var jag som var nere hos er och köpte en 125:a för 2 veckor sedan)

Svagt minne att hondas original fanns i lite olika längder också?

Självklart, vaför skulle det vara så enkelt att det bara fanns en orginalburk...:tungan
 
Last edited:
Fast varför slösa en sån fin motorcykel på barnet? Kör själv, det är den senaste flugan bland gamla gubbar.
 
Betyder det att det är en sådan vi har? (Det var jag som var nere hos er och köpte en 125:a för 2 veckor sedan)



Självklart, vaför skulle det vara så enkelt att det bara fanns en orginalburk...:tungan

Detta är Hondas orginalljuddämpare och vad jag vet så finns den bara i en längd. 35cm tror jag den är.
 

Bifogat

  • Ljuddämpare.jpg
    Ljuddämpare.jpg
    113 KB · Visningar: 102
Jag blir så jäkla sugen på att testa en 125r :)
Sen ett kanske dåligt tips, men en grej är ju att man borde kunna använda trimpipor fast med en standard 125as ljuddämpare t,ex. rs125ans originalljuddämpare den är ju tyst på dom hojarna iaf!
 
Betyder det att det är en sådan vi har? (Det var jag som var nere hos er och köpte en 125:a för 2 veckor sedan)


Självklart, vaför skulle det vara så enkelt att det bara fanns en orginalburk...:tungan

Jepp. Ni fick den med orginal-avgassystem och ljuddämpare. :)

Dom som har kortare "orginal" har isf själva kapat i dom. Dom är 330mm eller så i längden orginal. Har sett sånna som är nerkortade till 200mm. Antingen har dom gjort så för att dämparen blivit ful/skadad eller så har dom försökt få ett annat effektregister eller så lät dom för lite. :)
 
Kompisen lindade blåsan på sin CR500 med "avgasbandage" och det gjorde
den mycket tystare. Om det gör något på en 125:a vet jag inte...

Mvh,
Ingvar
 
Jag tror Ingvars tips är bra. Själva expansionskammaren är av tunn plåt, vilket gör att ljudet hörs "genom väggen". Jag tycker det kan komma starkare ljud "genom väggen" än ur ljuddämparen. Och ljudet som kommer "genom väggen" är det där riktigt hårda ljudet, medan det som kommer ur ljuddämparen kan vara ganska mjukt om dämparen är bra.

Om man lindar avgassystemet blir avgastemperaturen högre, vilket flyttar effektregistret mot högre varvtal. Det kanske inte är helt bra på en sån här maskin med tanke på att tändningen antagligen börjar rampas ned strax efter original varvtal för toppeffekt. Om pipan är hetare kanske tändningen redan börjat rampas av vid det nya varvtalet för toppeffekt, vilket hämmar effekten.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top