Få tag på M12 bultar med stigning 1,25 som är 100mm långa?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Undrar vart man kan få tag på fingängade M12 bultar med stigning 1,25 och som är 100mm långa i Västerås traktren. Verkar svårt att få tag i. Fick med alldeles för korta bultar när jag nu köpt kraschpuckar till hojen.

Någon som haft samma problem och vet vart man vänder sig?

Last edited:
låter som du ska gå till någon lite verkstad så får dom gänga till några st till dig eventuellt svets mutter i änden om det behöver vara som en bult

Är nog jävligt svårt att hitta i butik

Stockholm: http://www.sifvert-skruv.se/sv/
Här finns allt i skruvväg!

Kan intyga detta!
Finns det inte hos dem så finns det inte... lite så..

(jag har köpt bult till just kraschpuck där.. de ska ju va fingängade, och "ska" även ha en viss mjukhet, så att de böjs istället för att spräcka motorfästen,,)

Lantmännen har sån bult. Jag köpte själv till bilen för ett tag sen, fast M14.

Har samma problem med för korta bultar som kom med puckarna. M10 fingäng, för korta. Idelöst att tala med säljaren, som enbart hänvisar till tillverkaren (som aldrig kan ha testat att hans produkt passar). Bultarna som kom med är dessutom i kvalitet 12.9. Ställer mig tvivlande till att montera sådana bultar. Är dom för hårda bryter man fästet i motorn, är bultarna för mjuka böjer de sig, och då har man ju inget skydd av kraschpuckarna.:va

Vad ska man ha för hårdhet på bultarna i motrofästet, 8.8 10.9?

En bult har inga gängor :tummenupp

Skruvar hittar du som någon sa på Sifvert, dom har allt!

Annars har du Mattssons, Colly eller kanske BUFAB.

En ren petitess egentligen men det stör mig rätt ofta på samma sätt som stavfel för andra..

En bult (sv) är en helt ogängad kropp, exempelvis:
5310000-14.jpg

Korrekt term för det ni talar om på svenska är "skruv" och den har gängor.

Personligen tror jag att ordet "bult" (sv) och dess inkorrekta användning beror på en kass översättning då det låter lika som engelskans "bolt" (en). Och idag skriver ju till och med tex biltema fel i sina kataloger varför det inte är konstigt att det sprider sig

Kolla med "järnaffären" på björnövägen om den nu finns kvar. Är några år sen jag var dit.

En ren petitess egentligen men det stör mig rätt ofta på samma sätt som stavfel för andra..

En bult (sv) är en helt ogängad kropp, exempelvis:
View attachment 389051

Korrekt term för det ni talar om på svenska är "skruv" och den har gängor.

Personligen tror jag att ordet "bult" (sv) och dess inkorrekta användning beror på en kass översättning då det låter lika som engelskans "bolt" (en). Och idag skriver ju till och med tex biltema fel i sina kataloger varför det inte är konstigt att det sprider sig
:confused:
Bult: Skruv med gängfri sträcka. (se även Pinnbult, vagnsbult m.m.) eller måste vi skriva kullerskruv och pinnskruv? (de tar dig inte långt i biltemakatalogen. :7peta

Men wikipedia säger att du har rätt.

http://www.swebolt.se/
Är bra att ha att göra med. Helt okey att beställa 1 st av saker. (så du slipper en låda med 10-100st i)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT