Få rent händerna ordentligt!

Man tvättar sig som vanligt. det som blir kvar fixas med en nagelborste med lite tvål på, bara att skrubba. (för husfriden skaffa egen borste)

Är du riktigt, riktigt sketen. Duscha , basta, duscha

Jag skulle aldrig använda biltemaprodukter till mina händer. Tvålkostnaden är en sådan liten del av de totala kostnaderna för den personliga hygienen så det känns bättre att lägga lite extra pengar på ett mer känt märke. Det är en hel del tillsatser och hemliga formler bakom en effektiv tvål, och på biltema kan man kanske köpa lite verktyg eller så som inte är så noga med, men inte tvål.

Kanske är en liten del av den totala kostnaden men varför lägga mer pengar än nödvändigt :va
Jag använder biltemas handrengöring som mafghan länkade till och den fungerar kanon. Den är betydligt effektivare än de olika kända märke som jag använt på tidigare jobb. Möjligtvis att den sliter lite mer på huden men använder man inte den dagligen så spelar det mindre roll.

Nu är jag bara amatör, men om man först gnider in händerna ordentligt med:
  • Smör,
  • Margarin eller
  • Matolja
och sedan som vanligt med:
  • Tvål
brukar det funka riktigt bra.

Om man kan ha rengöringsmedlet på insidan av kroppen, kan man
antagligen ha det på utsidan också utan att det gör så stor skada.

Jag är också amatör men det här har funkat klockrent för mig efter utdragna meksessioner när händer varit helt ingrodda med olja och allmän smuts. Förut körde jag direkt på med lösningsmedel av olika slag, typ lacknafta eller annat och fick stå och skrubba som en idiot i typ 20 minuter utan att lyckas riktigt bra ändå. Nu dränker jag händer i olivolja, gnuggar i några minuter, sköljer av och tvättar sedan med vanlig tvål.

Resultat=nästan helt rena händer och som dessutom känns mjuka och behagliga. Win-win situation.

Använd skyddscreme innan du börjar meka. Blir som en osynlig handske och det fungerar jäkligt bra. Oftast bara att tvätta med vanlig tvål för att få bort skiten.

Sen kan jag också rek. biltemas handrengöring :tummenupp

Håller med, det är melodin om man ska meka yrkesmässigt. Då räckar skonsamma handrengöringsmedel som man kan använda varje dag utan att de torkar ut huden så att den binder ännu mer skit.

jag brukar se till att tvätta händerna så fort jag har lämnat ett skitigt moment. lätt att få bort skiten när det är färskt och jag slipper skita ner allt annat med mina skitiga händer.

ett annat tips är att tvätta det man ska mecka med innan om det går.

OBS!

I jobb som kräver mycket tvättning av händerna så är de viktigt att du använder en kräm som gör att handens fettlaget kan återhämta sig. Speciellt om du gör hemmagjorda lösningar med en massa diskmedel osv som är speciellt gjorda för att få bort fett.
Handens fettlaget kommer vara totalt borta efter ett tag och då kommer huden att spricka och se jättesprucken ut. I vissa fall får du eksem på händerna också.

Därför är det bäst att du smörjer in händerna med en fet handkräm (jag använder en kräm av Locobase som kostar 20kr på apoteket) varje/varannan kväll du går och lägger dig eller om du har en minst en timmas rast.

Tro mig I´ve been there, done that. Jobbar för tillfället som USKA där man tvättar sig flera gånger per timme och som salt på såret så använder man sprit också (som torkar ut huden mycket mer). Jag fick problem med eksem och astorr hud dom första åren när jag var oerfaren men fick en del tips av kollegor som hade varit i branchen mycket längre. :)

:nurse

OBS!

I jobb som kräver mycket tvättning av händerna så är de viktigt att du använder en kräm som gör att handens fettlaget kan återhämta sig. Speciellt om du gör hemmagjorda lösningar med en massa diskmedel osv som är speciellt gjorda för att få bort fett.
Handens fettlaget kommer vara totalt borta efter ett tag och då kommer huden att spricka och se jättesprucken ut. I vissa fall får du eksem på händerna också.

Därför är det bäst att du smörjer in händerna med en fet handkräm (jag använder en kräm av Locobase som kostar 20kr på apoteket) varje/varannan kväll du går och lägger dig eller om du har en minst en timmas rast.

Tro mig I´ve been there, done that. Jobbar för tillfället som USKA där man tvättar sig flera gånger per timme och som salt på såret så använder man sprit också (som torkar ut huden mycket mer). Jag fick problem med eksem och astorr hud dom första åren när jag var oerfaren men fick en del tips av kollegor som hade varit i branchen mycket längre. :)

:nurse

Är det inte lite ghey med handkräm?

Blue Rhino som vi har på jobbet. Men hrm, du vill nog undvika att använda det så ofta. :gnissla

Vid närmare eftertanke, använd det inte alls. :D

Svaret heter Krestopol: http://www.vesundberg.com/detaljer.asp?butik=409521903

Brukar finnas på Jula å andra mekar butiker...

Tar ALLT som har med oljigt skit och lämnar endast en lövtunn babiabröd super-ren hud efter sig....fem stjärnor av fem möjliga!! :tummenupp

Tar INTE färg å sånt där det krävs förtunning på handerna (och 2 timmars återhämtningstid) att få bort :D

Håller med, Krestopol är helt klart bäst. Jobbat som mek i snart 15 år och tvättat av mig mycket skit med olika medel men måste säga att Kresto :Bugar e bäst.

Det enda som funkar riktigt ordentligt på oljiga händer OCH som dessutom inte tar död på dem:

image.aspx

Blanda diskmedel och socker, sedan skrubba händerna och skölja. Och smutsen fortfarande inte släppt är det bara att upprepa, eller låta skiten sitta. Rejela nevar med lite skit på e ju sådäringa manligt:tummenupp

Bs Kemi har ett handrengöringsmedel som heter BS BLÅ, är helt suveränt.
detta använder vi på jobb..

BS-Blå handrengöring tvättar bort fett, olja, sot, gummi, harts, tjära, färg och mycket annat utan att torka ut huden.
BS-Blå tages på torr hand. Tvätta så att smutsen blandar sig med handrengöringsmedlet. Skölj händerna med vatten och torka dem väl.

http://www.bskemi.se/Produkter.aspx?KID=-1909492995

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...