Få pengar att växa?(Litet kapital)

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
CBR600F3-97
Tjena!
Börjar med att berätta lite om min situation. Hade ett hyfsat kapital för ca ett halv år sedan, morsan bestämde sig för att köpa en lägenhet så pengarna gick dit, hon fick låna dom(fair enough då det var hon som sparade ihop det). Min situation just nu är att jag är student och har allt som jag vill ha(mina prioriteringar; hoj, bil och alkohol). Köper nästan aldrig nya kläder och äter det jag har råd med, men det viktigaste är att jag är nöjd och trivs med det. Nu är det så att morsan har börjat betala tillbaka, vilket innebär att jag får ca 5000-8000kr extra i månaden utöver studielånet( kommer inte skippa studielånet för att det är en smäll som jag kan ta när jag fått jobb).

PROBLEMET är att jag har riktigt svårt att hålla i dom pengarna då det är en summa som rör på sig, var mkt lättare då jag hade ett fast kapital som jag alltid hade koll på och aldrig rörde. Nu har jag kommit upp i ca: 20000kr, min fråga är vad jag gör med dom pengarna så att dom växer. Är inne på första året av min utbildning som är 3-årig vilket innebär att jag helst vill se pengarna om 2 år.

BANKEN är att glömma, vill inte ha ngt med dom att göra.

Aktier kan jag tänka mig, har redan en depå, men hur blir jag haj på sånt?

Vad finns det mer som jag kan göra med dom?

Det vi pratar om är ett startkapital på ca 20000kr och 5000-8000kr i månaden.

Ett fondkonto funkar ju alltid och det finns ju olika riskspridningar på det också. Aktier funkar också men kräver mer och det är inget man "blir haj" på speciellt snabbt antar jag även om det finns mer eller mindre "säkra" aktier, som dock står ganska still. Jag började med aktier för drygt 2 år sedan och ligger sjukt mycket back (ca -80%) men jag gör det för att det är skoj och jag vill lära mig och satsar bara pengar som jag inte har någon användning av/märker att det försvinner. När jag börjar få hum om det om si så där 10-15 år så kan jag börja satsa rejält istället. Och märker jag att jag alltid är kass på det så avstår jag :)

Jag har börjat månadsspara i fonder för ungefär 1 år sen. Ligger plus 1% :näsblod
Bättre utdelning i dagsläget är mina pengar låsta i 3måns perioder (sparkonto). Typ 2,85%.

Fonderna kan ju iofs rusa i höjd en dag men de kan ju också falla rejält.

Jag har börjat månadsspara i fonder för ungefär 1 år sen. Ligger plus 1% :näsblod
Bättre utdelning i dagsläget är mina pengar låsta i 3måns perioder (sparkonto). Typ 2,85%.

Fonderna kan ju iofs rusa i höjd en dag men de kan ju också falla rejält.

Utdelning och utdelning. Resonerar väl som du och får 3,2% i en bank inte alltför långt ifrån dig. Blir väl ganska jämnt med inflationen när skatten är dragen=nollsummespel.

På nischbankerna kan man få en bit över 3% med statlig insättningsgaranti på dom fria kontona, 3.55% med max ett uttag per år och uppåt 4% om man låser på några år. Kan vara ett alternativ om man inte vill ta risken med börsen...

insättningsgarantin gäller upp till 100,000 euro. Skiter man i den garantin så kan man få över 5%...

http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm

Om du inte känner för att "spara", så har jag en släkting som sysselsatte sig med att köpa lite "harvade" grejer, som han sedan fixade till.

Bilar, motorcyklar, mopeder och bara vanliga cyklar.

Gick att göra god vinst på ALLT.

Det är ju dock inte lika bekvämt som att slänga pengarna på fonder alt. aktier. Kräver ju också att du är lite händig.

Men du kan samtidigt ta lärdom av projekten.

Aktier i större svenska invest-bolag typ Kinnevik, industrivärlden & Investor... De rör sig ganska så stabilt (säkert) & ger dig några % i utdelning varje år oavsett hur börsen går. De äger i sin tur aktier i flera andra bolag. Det blir lite som en svensk indexfond förrutom att de har duktigt folk i styrelsen med egenintresse & som inte låter sitt bolag skötas hur som helst...

Ställ dig frågan hur villig du är att ta risker med ditt sparkapital du bygger upp och vilken tidshorisont du tänker spara pengarna. Ska du plocka ut dem om 2- 3 år för att använda till annat kanske du ska sprida dina risker. Då tänker jag inte mellan olika aktieslag/fonder i olika världsdelar utan hur mycket vikt du ska ligga mot börsen. Det kanske är bättre att sprida riskerna i företagsobligationer (högre ränta än bankboken), räntebärande papper på lång och kort sikt och en mindre andel i aktier/fonder. Tänker du köpa en Sverigefond kan du lika gärna köpa en indexfond och spara på förvaltningsavgifterna. Sverigefonderna ligger mer eller mindre viktad mot index ändå.

Om du inte känner för att "spara", så har jag en släkting som sysselsatte sig med att köpa lite "harvade" grejer, som han sedan fixade till.

Bilar, motorcyklar, mopeder och bara vanliga cyklar.

Gick att göra god vinst på ALLT.

Det är ju dock inte lika bekvämt som att slänga pengarna på fonder alt. aktier. Kräver ju också att du är lite händig.

Men du kan samtidigt ta lärdom av projekten.

Sysslade lite med sådant under studenttiden. Mest MC-relaterat. Köp billigt, sälj dyrare. Du har säkert en hobby du kan mycket om. Och dyker det upp objekt med bra pris och kanske lite fix, kan man lätt göra sig pengar.

Scana även bekantskapskretsen, finns det någon som rör sig med "restprodukter" som du kan sälja vidare.

Börjar du hålla på med fordon så ha koll på hur många ägarbyten du kan göra per år innan Skatteverket börjar få upp ögonen.

En generell fråga är hur mycket tid du vill sätta av, ju mer tid, destå mer pengar.

Kan även vara en idé att kombinera din sysselsättning med din utbildning, för breddad kunskap.

Jag öppnade precis ett konto på Marginalen bank:
http://www.marginalen.se/Privatbank/Spara/Hograntekonto/

4% ränta... :tummenupp

Funderar på att sätta in lite där. Tryggt är ju att det omfattas av insättningsgarantin men jag får inte fram någon vidare info om det faktiskt går att få ut sina pengar igen. Problem med lån och krediter finns i mängder men det är ju inte vad det handlar om.

Kan tydligen röra sig om att det är gamla citibank och det borgar i mitt tycke inte för seriositet.

Har du fått fram något om detta eller du tog en rövare?

Garanti i all ära men om de tiger och inte låter sig nås kan man ju vara av med pengarna ansenlig tid, tid då de kunde genererat ränta om än lägre på annat håll.

Någon annan med erfarenhet av denna bank och då ffa högräntekontot?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park