Få ner själva lagret på undre gaffelkronan

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Ort
stockholm
Hoj
97, kawasaki zx6r
Nu har jag stött på ännu ett problem i mitt styrlagerbyte.
Med tanke på att detta lager är känsligt så vill jag inte ha sönder det,
hittar varken en förklaring i min haynesbok eller på forumet, hur gör ni för
att få dit detta lager?
dsc00172.jpg
 
Jodå, ta ett långt rör och slå lagret på plats.
Jag använde det gamla, slitsade lagret för att få perfekt passning utan risk för att skada lagret BILD

Mer bilder finns under Modifications/USD forks på min site.
 
Tänk vad man kunde använda gamla dammsugarrör till, som bara stod och skräpade i ett hörn i Bugeyes garage. Dammsugarröret ner i backen kronan upp och ner i röret klappa till utta s-n med en plankbit mellan och lilla släggan ett antal gånger. Det viktiga är att röret bara går emot den inre icke rörliga lagerdelen.
 
Lagerproblem

Hejsan!

Har du en värmepistol kan du gärna värma lagret innan du sätter dit det enligt ovan, lagret vidgar sig och det går lättare på.

Mvh/ Micke
 
Sandell skrev:
Hejsan!

Har du en värmepistol kan du gärna värma lagret innan du sätter dit det enligt ovan, lagret vidgar sig och det går lättare på.

Precis, jag använder alltid värme/kyla för att få lager på plats. Mycket, mycket sällan jag behöver knacka och dona. Lagret på spisen och det andra i frysen, så kan man nästan alltid bara släppa ned lagret, *schloff*, på plats.

Att få bort samma lager (när det är slitet) utan att ha lite speciella grejor är däremot en annan historia... Senast sågade jag bort det med en Dremel...

/J
 
Tack för alla svar blir att prova och få dit det när jag kommer hem.
slänger nog in kronan i frysen och lagret på spisplattan ett tag.
dremel med kapskiva var mycket bra för att ta bort lagret!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top