Få ner K-värde på dieselbil

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Hur får man ner k-värdet från 3,4 till 2,4?
Varmkör och varvar hårt innan?
Bensin antal %
Sprayar med lite vatten i insuget?

Känns som ett jävla lotteri. Förra året var värdet 0,7...
 
Ställ ner dieselpumpen om det går.
Filter/olja relativt nytt?
 
Varva ur eländet ordentligt när den är riktigt varm, å se till att den är riktigt varm när du kommer dit.
 
På min gammel Volvo så gjordes tre "pull" vid mätning. Den första fick mätaren i botten, andra 3-4 någonstans och sista 1,89. För gränsvärdet var väl 1,9 om jag inte minns fel. Då sa besiktningsmannen, du ser vi klara grnsen på "bettan".
2,4D med 24k mil, import och garanterat ljug, så 30 till är inget jag tvivlar över mätaren. slut turbo och spridarrenovering var nödvändigt. Sota riktigt vackert med husvagnen bakom. Branta backar och man la vägen i dimma.

Så varva ur ordentligt flera ggr, inge tomgång innan.
 
RME ska ta ner röken(k-värdet) men jag har aldrig testat.

Sen vet jag att min gamla mattelärare körde på fotogen till bilprovningen, och fyllde sedan raskt på med riktig diesel efter besiktningen.
Lite riskabelt för injektorer och pump eftersom fotogen smörjer uselt. Men för min mattelärare var det nog bara en chansning för att krama ett extra livsår ur gammelmercan.
Proceduren innefattar väl även att ha nästan tom tank på väg till bilprovningen och fylla i fotogen kvarteret före bilprovningen.
 
Nyservad motor, nytt luftfilter.
Koppla ur ev box alt ställa ner pumpen.
En flaska tripak i tanken gör underverk för pump och spridare.

Absolut inte tvåtaktsolja i dagens diesel som många påstår, den blandar sig inte.

Slå i två liter rapsolja i tanken funkar bra det med.

När jag hade min gamla Golf med tvåtankssystem och körde på gammal frityrolja fick de inget värde trots att den rök som Finlandsfärjan.
 
RME ska ta ner röken(k-värdet) men jag har aldrig testat.

Sen vet jag att min gamla mattelärare körde på fotogen till bilprovningen, och fyllde sedan raskt på med riktig diesel efter besiktningen.
Lite riskabelt för injektorer och pump eftersom fotogen smörjer uselt. Men för min mattelärare var det nog bara en chansning för att krama ett extra livsår ur gammelmercan.
Proceduren innefattar väl även att ha nästan tom tank på väg till bilprovningen och fylla i fotogen kvarteret före bilprovningen.



Blir snarast mer PaH/soot med FAME.
MK1 bränsle eller lysfotogen är nog det bästa som du säger, men slakt på spridarnålar och plunshar.

Till TS: Om kompprov OK. Lämna spridarna på vad som heter rebuild på engelska. Finns inget motsv bra ord på svenska
 
Renovering förstår väl dom flesta i folkmun? =)

"Bygga motor" brukar jag säga när det gäller motorer iaf, klingar fint.
 
Renovering har blivit lite luddigt tycker jag, lite inflation. Jag menar inte att ultraljudstvätta och slipa in nålsäten hemma i garaget.
Jag menar att spridarna demonteras, slitdelar byts mot nya, tvätt av spridarhus, sedan ihopmontering injustering och test enligt samma rutin och med likadan utrustning och nominella värden som när spridarna tillverkades.

Dvs enheten tas isär och återuppbyggs med samma kravspec och metod som för nya enheter (built/rebuilt)
Saknar bra ord på svenska för den processen.

Men vad gäller spridare så har ju renovering fortfarande rätt innebörd om man lämnar in på tex Bosch-verkstad. Dvs man får ut dem med testprotokoll före och efter plus garanti. Dvs de är likvärdiga med nya enheter.

Samma trassel med tex F1 och nitroteamsmotorer i svenska tidningsartiklar.
Motorerna "renoveras" inte efter varje heat, ej heller "plockas de sönder".
"After each race the engines are rebuilt" betyder ngt helt annat. Dvs rebuilt är inte nödvändigtvis att ngt är slitet (såsom vid renovering), det betyder mer att man vill förvissa sig om att allt är upptill spec. för ny enhet. Dvs alla ingående detaljer såväl som den sammansatta enheten.
Tycker tekniksvenskan är lite torftig/utarmad, men vi är ju bönder.
 
Last edited:
Riktigt varmkörd och för säkerhetsskull en skvätt bensin fick ner värden till 0,7. :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top