Få ner antal hk inför reg besiktning?

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Tanken är att få turbo hojen godkännd hos bilprovningen.

I mitt reg bevis står det 59kw, strypt ifrån 85kw. (750 chassi)

Dvs jag borde få det godkännt med 85kw?

Frågan är hur jag får 85kw med min 1200cc motor, hänga av laddröret och montera en stor ristriktor?

mvh

Fredrik

finns en del trådar om detta. såvitt jag förstått så gäller det att hitta en station som skjuter från höften. tekniskt sakkunnige på sbp's huvudkontor sa till mig förra året att det är kört. Men ändå åker det omkring hojar som endast är regbesiktade.:va

men som vanligt är väl sbp's riktlinjer så luddigt utformade att man tolka dem hur som helst.....

Trottelstopp kanske? :) Jag gasade inte fullt i bänken. Har inte hittat någon text där det står att man måste ge fullt.

är de inte så att dom redan utgår från den högre effekten..
iaf försäkringsbolag gör ju så.

Problemet för mig var inte att fixa ett godkänt bänkintyg på låg effekt, utan att de inte tänkte godkänna låga effekter på turbohojar överhuvudtaget, och det är där det kan skilja på stationer.

det gäller alltså att hitta en station som godtar bänkpappren

Problemet för mig var inte att fixa ett godkänt bänkintyg på låg effekt, utan att de inte tänkte godkänna låga effekter på turbohojar överhuvudtaget, och det är där det kan skilja på stationer.

Sådär har jag hört från flera även med konvertering av bil.

Om du inte har en lokalbeisktningsman som vill godkänna moppen med fläkt skruva bort fläkten och besikta den utan eller åk obesiktat men försäkrat.

Att de kan vara så krångliga. Antingen hade jag tur att få en vettig besiktningsman (man han verkade väldigt barsk annars) eller så har de blivit hårdare på det nu. Jag reggade min hoj med turbo 2005 om jag minns rätt så det är ju ett tag sedan. Dessutom sa den där tekniska sakkunniga snubben på SBP över telefon att det nog inte skulle vara några bekymmer. Och det var det inte heller :) Ring igen och hoppas att du får prata med någon annan :)

Last edited:
Tjenare
När jag besiktigade min GS750 -79 med 1100r motor i så ville dom ha ett bromspapper. Besiktningsmannen ifråga sa att det är inte hans problem om effektpappret inte stämmer, jag måste ju kunna lita på mina kunder sa han med ett leende. Det är upp till polisen och försäkrningsbolaget att bevisa om hojen har högre effekt än angivet.
Flu är ägare till denna trevliga hoj nu även nybesiktigad med turbo.
Om jag inte minns fel så står det utbytt motor, gaffel, bromsar,fälgar,
160 framdäck, 120 bakdäck inga motornr + lite annat på dessa papper.

Om du inte har en lokalbeisktningsman som vill godkänna moppen med fläkt skruva bort fläkten och besikta den utan eller åk obesiktat men försäkrat.

Ja så är det ju nu, men det skulle ju vara kul att kunna bli stoppad utan att oroa sig över trubbel pga fläktmontaget. men i regel har man väl ändå gjort sig skyldig till allvarligare trafikbrott än så:D:D

Att de kan vara så krångliga. Antingen hade jag tur att få en vettig besiktningsman (man han verkade väldigt barsk annars) eller så har de blivit hårdare på det nu. Jag reggade min hoj med turbo 2005 om jag minns rätt så det är ju ett tag sedan. Dessutom sa den där tekniska sakkunniga snubben på SBP över telefon att det nog inte skulle vara några bekymmer. Och det var det inte heller :) Ring igen och hoppas att du får prata med någon annan :)

Det är ingenting jag vet, men jag får en känsla av att turbohojen blivit så pass vanlig och alla nätfilmer på folk som kör omkring på bakhjulet i 250knyck under rubriken "brand x turbobike" gör att nya bulletiner skickas ut från sbp och polisens högkvarter med innebörden att dessa hojar skall hållas borta från gatorna.

På denna punkt hoppas jag att jag har fel.

Ja så är det ju nu, men det skulle ju vara kul att kunna bli stoppad utan att oroa sig över trubbel pga fläktmontaget. men i regel har man väl ändå gjort sig skyldig till allvarligare trafikbrott än så:D:D

Det är ingenting jag vet, men jag får en känsla av att turbohojen blivit så pass vanlig och alla nätfilmer på folk som kör omkring på bakhjulet i 250knyck under rubriken "brand x turbobike" gör att nya bulletiner skickas ut från sbp och polisens högkvarter med innebörden att dessa hojar skall hållas borta från gatorna.

På denna punkt hoppas jag att jag har fel.

Du tänker lika som mig :tummenupp Ja oftast så har man ju gjort allvarligare brott så det är ju ingen ide´att ens stanna det blir ju bara taskig stämning.

En risk är ju att farbror blå ska få för sig att granska moppen när man tankar ( de får man ju göra ofta) och då åker man ju på det.

Själv åker jag besiktat men inte inskrivet i papprena att det är turbo.

Har ju lite kåpor runt fläkten så det syns ju knappt att de är en T

Tjenare
När jag besiktigade min GS750 -79 med 1100r motor i så ville dom ha ett bromspapper. Besiktningsmannen ifråga sa att det är inte hans problem om effektpappret inte stämmer, jag måste ju kunna lita på mina kunder sa han med ett leende. Det är upp till polisen och försäkrningsbolaget att bevisa om hojen har högre effekt än angivet.
Flu är ägare till denna trevliga hoj nu även nybesiktigad med turbo.
Om jag inte minns fel så står det utbytt motor, gaffel, bromsar,fälgar,
160 framdäck, 120 bakdäck inga motornr + lite annat på dessa papper.

Och amatörbyggt fordon, vilket ska besiktigas av SFRO. Detta kan vara ett bekymmer, dom börjar bli ganska griniga över effekt/vikt.

Min, då din reggades lite i gråzonen innan SFRO övertog detta från Bilprovningen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman