Få ned ljudnivån till minst 103 DB?

Hellion

Hellion
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
CBR 600 F...tyvärr skrot numera...
Hej!

Det är så att jag blev underkänd på besiktningen pga för hög ljudnivå på min Honda CBR 600 F med orginaldämpare. 104 DB vid ca 6500 varv/min då slutade besiktningsmannen gasa och sa att den inte går igenom. :( Så till min fråga vad ska jag göra för att få ned ljudnivån till 103 db vid 7300 varv/min som är det som den måste "klara" av?

Köpte nyligen en ljuddämpare av märket GPR (innan besiktningen). Kan man på nåt sätt dämpa denna och klara sig igenom besiktningen. Eftersom det verkar rätt svårt att dämpa orginaldämparen. Vad ska man använda för dämpningsmaterial? Hur går man tillväga? Jag är helt ny på detta ämne därav alla frågor. Hoppas nån kan komma med bra tips!

//Hellion

skall inte en hoj gå igenom besiktningen med orginal ljuddämpare ? :confused:
/ [blom]

Hur ser din dämpare ut? går det att klämma något över utloppet? Kanske kan trä en ölburk med mindre hål i över och dra fast med en slangklämma.. måste ju bara hålla i 5 min på bilprovningen.. Någon sådan budgetlösning måste gå att klura ut..

Tycker oxå man borde klara det med orginaldämparen men den är väl kanske helt slut...hojen är trots allt 13 år gammal och någon ljuddämpare renovering har nog inte gjorts innan jag köpte den för 2 årsen.

Jo en enkel lösning som håller ett tag vore perfekt... :yoparty

Hellion skrev:
Tycker oxå man borde klara det med orginaldämparen men den är väl kanske helt slut...hojen är trots allt 13 år gammal och någon ljuddämpare renovering har nog inte gjorts innan jag köpte den för 2 årsen.

Jo en enkel lösning som håller ett tag vore perfekt... :yoparty
Låna av nån är ju den enklaste lösningen :)

Ta loss dämparen, ta en bit hönsnät/dylik och trä över röret på dämparen, den sida som går ihop med grenröret. Stoppa in massor av stålull i grenröret.
Montera ihop allt igen.

Det som händer är att ullen trycks mot hönsnätet och det blir ett jävligt dåligt avgasflöde, typ strypning... När du besiktat är det bara att dela allt igen och starta upp hojen så ska du se att all ull du skickat in kommer flyga ut igen :tummenupp

Det ska ta ner ljudnivån, prova så lär du ju höra på en gång om ljudet verkar va på en rimmlig nivå. Dock borde ju orginalbruken ha rätt ljudnivå....

EDIT:::
Så klart ska burken tillbaka på grenröret med hönsnät och ull emellan under beskitning :huvet

Hellion skrev:
Hej!

Det är så att jag blev underkänd på besiktningen pga för hög ljudnivå på min Honda CBR 600 F med orginaldämpare. 104 DB vid ca 6500 varv/min då slutade besiktningsmannen gasa och sa att den inte går igenom. :( Så till min fråga vad ska jag göra för att få ned ljudnivån till 103 db vid 7300 varv/min som är det som den måste "klara" av?

Köpte nyligen en ljuddämpare av märket GPR (innan besiktningen). Kan man på nåt sätt dämpa denna och klara sig igenom besiktningen. Eftersom det verkar rätt svårt att dämpa orginaldämparen. Vad ska man använda för dämpningsmaterial? Hur går man tillväga? Jag är helt ny på detta ämne därav alla frågor. Hoppas nån kan komma med bra tips!

//Hellion

Last edited:
Finns inget som säger att en gammal orginalburk klarar nivån, är dämpullen borta låter det högt oavsett om det är orginal eller ej.

Är den konstruerad så att det går att borra ur nitar och ta isär (eller skruva isär) den är det bara att byta dämpull. Annars kan du göra nån pryl som täpper till utblåset.

Antingen missförstod du med flit eller så vet ja inte vad :va
koll igen och läs Edit annars.

HanneZ skrev:
Ta loss ljuddämparen, då får du lätt MINST 103 dB

Hellion skrev:
Hej!

//Hellion
Jag tillverkade en metallplugg som passade lagom i ljuddämparen,
i pluggen borrade jag 6st 8 mm hål.
Pluggen sitter fast med en liten plåtskruv mellan plugg och hålet i dämparen.
Kör inte med en sådan plugg något längre, motorer mår inte bra av att stypas
på avgassidan.

mycke borrspån ihopknådat till e massa bollar(typ 3) i lagom storlek..knövla in o de bli kanon :tummenupp
men du måste som sagt ha nåt baki som stoppar skiten från o flyga ut :rolleyes:

^Mats^ skrev:
Ta loss dämparen, ta en bit hönsnät/dylik och trä över röret på dämparen, den sida som går ihop med grenröret. Stoppa in massor av stålull i grenröret.
Montera ihop allt igen.

Det som händer är att ullen trycks mot hönsnätet och det blir ett jävligt dåligt avgasflöde, typ strypning... När du besiktat är det bara att dela allt igen och starta upp hojen så ska du se att all ull du skickat in kommer flyga ut igen :tummenupp

Det ska ta ner ljudnivån, prova så lär du ju höra på en gång om ljudet verkar va på en rimmlig nivå. Dock borde ju orginalbruken ha rätt ljudnivå....

EDIT:::
Så klart ska burken tillbaka på grenröret med hönsnät och ull emellan under beskitning :huvet

Tack, det lät som en bra lösning...ska se om jag kan fixa ihop nåt! :banana
Tyvärr sitter grenröret ihop svetsat med dämparen. Men man kanske kan köra din lösning på min GPR dämpare, där är grenröret inte fast svetsat?

Last edited:
Nu så har jag fått min hoj godkänd...var precis på bilprovningen. Jag fick hjälp i helgen med att bygga en "Insats" i insatsen som redan fanns i ljuddämparen. Detta godkändes utan att besiktningsmannen mätte ljudet. Men det hade varit skoj att få ljudet uppmätt för att se om det verkligen funkar... :)

//Hellion

Kastrullsvamp eller vad man kalla det för. Såndär disksvamp fast gjord av aluminium.
Tryck in några sådana precis in besiktningen. Flyger nog ut rätt fort men borde hålla någon dag iaf.

majtii skrev:
Kastrullsvamp eller vad man kalla det för. Såndär disksvamp fast gjord av aluminium.
Tryck in några sådana precis in besiktningen. Flyger nog ut rätt fort men borde hålla någon dag iaf.

Det fixade sig på annat sätt...nu är den godkänd :)

//Hellion

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...