Få mer krut i knarren???

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Inför säsongen köpte jag en BMW F800s -06 och är väldigt nöjd med den förutom att jag skulle vilja ha lite mer effekt. Har funderat på att köpa en liter hoj men bmw:n är så fördelaktig. Superbillig försäkring, abs, touringvänlig och funkar bra på bana samt snål som en smålänning.

Men vad kan man göra för att få fart på den. Visst byta till helsystem men hur mycket ger det? Är en powercommander nåt som funkar? Porta toppen är det nån idé, andra tips? Det mesta fixar jag inte själv utan får lämna in.

Jag skulle leva med én sån bra kompromiss den är bevisligen snål och går bra, annars skulle jag ha bytt till annan hoj, börja fixa med motor o exprimentera, så är det nog bättre o billigare köpa en äldre vassare ´banhoj.

När man trimmar sugmotorer brukar man räkna ca 1000kr/hästkraft, så den första frågan är väl om du tycker att det är värt det? Säg att du sätter på ny slip on, kn-filter, PCIII/V och bänkar den, då är du lätt uppe i 10-15kkr, för kanske 2-10hk till.

Du vet att du har ungefär samma vikt/effektförhållande i den hojen som i en Ferrari Enzo va? Effekt är beroendeframkallande men det resonemanget brukade hindra mig från att byta innan jag bytte... :D

Sen kan man ju närma sig ett annat känsligt område, det är att effekten inte är problemet. Problemet är hur BMW levererar den. Tristare och mer ledsamma maskiner får man leta efter. Men det är ju en personlig åsikt... :)

Den hojen är äckligt slö, kände du inte det när du köpte den? Den skulle jag drevat om ordentligt, typ en kugg mindre fram och två upp bak, och fixa bort katalysatorn, och ett vackra eller leovince slutrör. Den ser rolig ut på film när Chris Pfeiffer trixa med den, men den e säkert kraftigt omdrevad för stunt
När man trimmar sugmotorer brukar man räkna ca 1000kr/hästkraft, så den första frågan är väl om du tycker att det är värt det? Säg att du sätter på ny slip on, kn-filter, PCIII/V och bänkar den, då är du lätt uppe i 10-15kkr, för kanske 2-10hk till.

Beror ju på. Borrar du några hundra kubik i en gammal radfyra så får du lätt upp emot 50-60 hästar för en förhållandevis liten peng. När man portar sugmotorer brukar man däremot prata om en tusenlapp per hästkraft. :)

Men som sagt så är nog inte en F800s något direkt vidunder vad gäller effekt. En parallelltwin på 800cc ger bara så pass mycket effekt, och för att klämma ut mer så behöver du göra ändringar på avgas, insprutning, portning, etc. Det skulle bli väldigt dyra hästkrafter. Som mest får du väl ut några procent effektökning på ett effektsystem och PCIII, i ditt fall blir detta bara några få hästkrafter. Knappast märkbart.

Bättre att du köper en hoj som har bra med pulver från början istället, eller satsar på en maskin som går att trimma.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: BJN
Låter som jag trodde ingen idé. Så djävla slö är den inte. Men det är ju klart det är långt ifrån en liter sporthoj. Den är t ex. 0,7 sec slöar än en cbr 600 på 402 meter.

Har en F800 oxå med ett akrarör & skilnaden är marginell imot orginal . Oxå varit inne på power comander men kan inte hitta några siffror på vad man får för skilnader . Det jag har lyckats hitta så verkar det inte göra några större skilnader . Tyvärr så verkar våran hoj vara en av dom mest otacksamaste hojar att trimma .

Akra röret gör mycket när det gäller ljudet, och det är som bekant värt varenda krona.
Lite drevning borde göra susen, och det kostar typ 2-300 kr för ett framdrev.

Dafe: den kanske inte är så slö på papper, men JAG uppfattade den som mycket slöare, eller segare än min gamla FZ6 S2 med helsystem (ca 105-110 hk)

Akra röret gör mycket när det gäller ljudet, och det är som bekant värt varenda krona.
Lite drevning borde göra susen, och det kostar typ 2-300 kr för ett framdrev.

Dafe: den kanske inte är så slö på papper, men JAG uppfattade den som mycket slöare, eller segare än min gamla FZ6 S2 med helsystem (ca 105-110 hk)

Däri ligger sanningen.
F800 motorn är en otroligt lyckad konstruktion, med en fantastiskt jämn effektkurva.
Därför känns den tråkig.
En typisk BMW.
Man lär sig älska det.

Kan nästan garantera att en Powercommander kommer att ge en betydligt bättre motorkaraktär

Alla hänger upp sig på sluteffekten men det är faktiskt i hela mellanregistret som den största skillnaden blir

Jag har inte mappat nån BMW ännu, Men utav alla dom hojar jag gjort tidigare så kan jag inte komma på någon missnöjd kund

( viss resarvation man kan inte montera powerkommander på alla BMW)

Lätt att kolla dock på Motospeeds hemsida)

Alla hänger upp sig på sluteffekten men det är faktiskt i hela mellanregistret som den största skillnaden blir
Det hänger nog ihop med okunskap och att det är mycket enklare att skryta med 120hk än "rakare kurva och lyfte 5hk mellan 8200 och 11500 varv"... Undrar hur många som verkligen ligger precis runt effekttoppen jämt, eller ens vet vars dom har den? :va

Kan nästan garantera att en Powercommander kommer att ge en betydligt bättre motorkaraktär

Fast nu är ju den här typen av hoj redan mappade för att ge ett jämnt drag genom hela registret som de flesta urban sports (eller vad man ska säga) hojar. Tror du att det finns så mycket mer att hämta?
Har till exempel kollat massor av mappar till Speed Triplen men ingen ger något för körbarheten kontra orginal.

Däremot på en renodlad sporthoj, absolut!

...fantastiskt jämn effektkurva....

Man lär sig älska det.

Jag vet inte riktigt.
Har kört Speed Triplen nu hela sommaren och tycker man saknar den där hysteriska som Firebladen hade.
Körbarheten i stan är naturligtvis oerhört mycket bättre på S3an men just det där när det bara smäller till vid 8000 rpm saknar jag ibland.

Med det sagt så skulle jag aldrig byta tillbaka, får bli både och i så fall.

Last edited:
Dra på ett slip-on utan att mappa om hojjen resulterade i en effekt förlust för mig på ca 5 hk, så d kan ju va pengar i sjön om man inte tänk lägga ner stålar på ett power commander oxå.
Har ingen aning om hur det funkar på bmwn iofs, men kan ju va värt att kolla upp:va

Jag vet inte riktigt.
Har kört Speed Triplen nu hela sommaren och tycker man saknar den där hysteriska som Firebladen hade.
Körbarheten i stan är naturligtvis oerhört mycket bättre på S3an men just det där när det bara smäller till vid 8000 rpm saknar jag ibland.

Med det sagt så skulle jag aldrig byta tillbaka, får bli både och i så fall.

Håller med! Ibland saknar man det där fruktansvärda klippet som bara en radfyra ger. Därför var twin inget alternativ innan de började få upp effekten. Nu har jag vant mig vid rätt måttlig effekt på min Thruxton 900 så då känns SV1000 med 110 bakhjulshästar som en raket. Fast ändå ingenting mot min trimmade XJR. Men man vänjer sig ganska snabbt med en viss effekt och det går även att gå nedåt.

Speed Triple är definitivt en hoj jag skulle vilja ha i samlingen.:yoparty

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...