Få loss tändstiftshylsa

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Hej,

Har lyckats dra fast en tändstifts hylsa i toppen på ett fordon, sitter c:a 6cm ner och det är ganska tajt hål. Hylsan var 2mm för stor och det går vrida den vänster/höger - men det är trögt. Det går inte dra den rätt upp, då lossnar verktyget...

Nån som har en bra idé ? vi har provat att limma fast verktyg.

Funderar på pinnsvets...


Det är en chrome vanadium hylsa.


Sista utvägen är att lyfta toppen, måste gå på något annat sätt...
Men den sitter VÄLDIGT HÅRT fast, troligtvis både i topplocks väggen och på stiftet i sig... Har provat att skruva i c:a 10 min. effektiv tid.. utan resultat.
 

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Ort
jag tror det iaf?!
Hoj
Ktm 450 exc
en sanning är att går det inte med lite våld så bruka mer!

har själv råkat ut för något liknande, en hylsa som kilades fast nere i ett hål.
Jag fick loss hylsan genom att ta en lång bult och skruva fast i hylsan och sedan dra i bulten . Nu snackar vi storlek m20*300 mm.

Var bara försiktig så du inte trycket dit hylsan mer!

Lycka till!
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ngt L-format metall-objekt som du kan haka i fyrkantshålet och dra i hylsan.
Eller en tång med L-formade käftar som du expanderar i fyrkantshålet, sedan kan du dra i klykan mellan käftarna med tex en sånt verktyg som man använder för att montera fjädrarna på avgasrör (modell köttkrok).

Annars kanske dränka hålet med typ WD40 eller liknande, eller försöka kyla hylsan med kylspray, dock risk för att den smiter åt tändstiftet då.

Hoppas det löser sig!
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
MR R6: Menar du att jag ska gänga själva stången i hylsan, eller få in en mutter innuti hylsan ?

Cubic: Finns det något verktyg som ser ut så, som expanderar ? Den måste ju hålla för ganska mycket då hylsan sitter som berget...
 

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Ort
jag tror det iaf?!
Hoj
Ktm 450 exc
du skruvar ner bulten en bit i översta håletr på hylsan, ja det ska gå med lite eller lite mer våld! När du sedan fått ner bulten en bit kan du dra lite försiktigt i bulten.

Gör även som cubic sa och spruta ner ett lättflytande släppmedel (wd-40) först!
 
Last edited:

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Kommer du åt att värma på toppen runt om hylsan ?

Du kan värma med en varmluftpistol om du har, men akta så du inte värmer för nära hylsan. Värmen sprider sig snabbare i aluminiumtoppen än i stålhylsan, då kan du eventuellt ha en chans att få bort den, men det måste ske när aluminiumen är varm o innan hylsan blivit varm...:tummenupp
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Hålet är lika stort som hylsan och överdelen av hylsan sitter typ 6cm ner, så jag kanske kan få ner nån värmepistol eller dyl. Dock sitter gummipackningar osv. där som håller oljan inne i ventilkåpan.

Men jag provar kanske med stång då, men jag är lite osäker på hur det ska funka med tanke på att chrome hylsan är väldigt hård om den ska "fusk gängas" in.


Annars funderar jag på att svetsa dit ett L verktyg där L'et är uppåt, sen lägger en domkraft på motorn och "pumpar" upp L'et så den släpper till slut.

Jag tror det krävs över 100kg för att få loss hylsan, limmet höll en bra bit men när jag bände med hammare så släppte stången till slut (en vanlig hylsnyckels stång)
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Hålet är lika stort som hylsan och överdelen av hylsan sitter typ 6cm ner, så jag kanske kan få ner nån värmepistol eller dyl. Dock sitter gummipackningar osv. där som håller oljan inne i ventilkåpan.

Men jag provar kanske med stång då, men jag är lite osäker på hur det ska funka med tanke på att chrome hylsan är väldigt hård om den ska "fusk gängas" in.


Annars funderar jag på att svetsa dit ett L verktyg där L'et är uppåt, sen lägger en domkraft på motorn och "pumpar" upp L'et så den släpper till slut.

Jag tror det krävs över 100kg för att få loss hylsan, limmet höll en bra bit men när jag bände med hammare så släppte stången till slut (en vanlig hylsnyckels stång)

Du kan inte värma ner i hålet för då värmer du hylsan också, kanske kan du starta motorn så du får lite värme i toppen på så vis, men iså fall inte så länge så hylsan hinner värmas upp...
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Bahco har tex en spårringstång (se bild), säkert inte gratis och kanske inte stark nog...

Annars ta en vanlig spetstång, värm ändarna och böj ut dem från varandra.
 

Bifogat

  • tång.jpg
    tång.jpg
    7.8 KB · Visningar: 579

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Är rädd att stiftet är knäckt och vågar inte starta motorn...

Bara grejjerna sitter fast i hylsan så kan vi nog dra upp det. Kompisen som gjorde det (det var inte jag) påstod att han inte tryckte ner hylsan utan att den bara "släpptes" ner. Men när han skruvade på den så satte den sig.

Jag antar hylsan satt sig på tvären på stiftet samt att väggarna på toppen kramar runt hylsan.
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Jag tror det krävs över 100kg för att få loss hylsan, limmet höll en bra bit men när jag bände med hammare så släppte stången till slut (en vanlig hylsnyckels stång)

Du kan ju alltid offra en förlängare genom att smeta in den med kemisk metall och trycka ner i hylsan. Då borde du få åtkomst med en rörtång och då borde du kunna bända under rörtången samtidigt som du sakta vrider den. Men ett absolut måste är att spraya i wd40 eller 5-56 eller liknande först, annars kommer bara aluminiumet att smeta fast i hylsan.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Det är inte din enstånka? Tänkte hur faan du skulle starta motorn med en hylsa på stiftet :)
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Det är ingen enstånka, det är en bil, men orkade inte skriva det för då var jag säkert tvungen att flytta tråden :)

Men generellt sätt borde detta gå att applicera på både motorcyklar + bilar hehe..


Alltså: Om jag sätter i ett verktyg i hylsan (långa stången som följer med) så kan jag inte med handkraft jucka hylsan alls, inte ens en halv millimeter. Dock kan jag skruva den, fast VÄLDIGT trögt.

Således lär det inte funka med en spårringstång heller - tror jag iaf.

Måste nog ha rejäla grejjer...


Tänk er att det är en kork i en champagne flaska, fast som sitter mycket hårdare.


Någon pratade på ett annat forum om att använda slagmejsel ?
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
har hylsan kommit ner till tändstiftet?

Är tändstiftsröret koniskt eller?

Hur mycket spel finns i hylsans hål ner till tändstiftet topp?

Jag skulle använda en glidhammare! finns på biltema för 100kr!

Men förstärka änden för att kunna slå upp hylsan! Beror på hur hårt den sitter!

ev svetsa änden enlig min fina paint bild:D om verktyget inte passar:tummenupp
 

Bifogat

  • glidhammare.jpg
    glidhammare.jpg
    7.7 KB · Visningar: 130
  • glidhammare home.JPG
    glidhammare home.JPG
    7 KB · Visningar: 90

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Verkar klockrent med glidhammare, men stackars topp säger jag bara...
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Har lyckats dra fast en tändstifts hylsa i toppen

Får du ner ett ben från en svänghjulsavdragare i fyrkantshålet?
om du får ner det och kan haka fast den i hyllsan så stiker du bara ner något mer i hålet och låser fast benet så det inte kan hoppa ur igen, då har du något riktigt bra att dra i:yoparty

//Glenn
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Case closed! Visade sig att min limning höll trots allt... när jag vickade på den förra gången var det HELA hylsan som rörde sig, inte bara limningen.

Så det funkade alltså i detta fallet med lim! Dock är nog glidhammare ett bättre alternativ... Tack allihopa ändå
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top