Få loss styrkronan

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har gjort allt för att få bort styrkronan men får fan inte upp denna mackapär

viewphoto.php


nån som har nå tips eller vet nå trix man måste göra för att få upp denna?
 
Gissar på att en mutterknackare löser problemet.
 
har ingen aning vad det är, och antar att jag inte har en sådan :S
 
Hade själv ett jäkla problem med att få loss den på min hoj. Lösningen var en rejäl nyckel, en rejäl hammare och ett par extra händer.
 
Om du är rädd om utseendet så lägger du en metallbit emellan så träffen blir plan.
Ha en större hammare eller en liten slägga och dra till rakt uppifrån och ner på insexbulten.
Ingen dutt med en urmakarhammare utan en rejäl bank.
Du får då små materialförändringar i materialet och den kommer troligen släppa.
Är det locktite i gängorna så blir det värre.
Men prova detta.

Passa så du inte får en snedstuds och buklar till tanken om den är kvar.:näsblod
 
ifall det är locktite vad ska man då göra för att den ska gå upp? värma?
för om det blir värre om man har locktite så vill man ju hellre försöka få upp den på nåt annat sätt än att förvärra det.
 
ifall det är locktite vad ska man då göra för att den ska gå upp? värma?
för om det blir värre om man har locktite så vill man ju hellre försöka få upp den på nåt annat sätt än att förvärra det.

Du kan prova som jag beskrev.
Det förvärrar inget materialförändringarna är ytterst små förutom på tanken om du gör fel.
Släpper den inte så är det nog lite värme som gäller.
Då med betoning på lite som i lagom.
Det är aluminium runt om och det smälter precis innan man värmt klart.
 
att träffa tanken är ingen risk. för den har jag skruvat loss

tror du det jörgen? antar att pitting betyder slå paj alla jängor eller?
Ja, det är ett helvete när man slår sönder gängorna i lagerbanorna, det kostar uppåt en 10-15k o gänga om dom....
 
Oj.
Förklara gärna för det där vill jag lära mig mer om.
Har dock aldrig sett en gängad lagerbana, men jag är inte så gammal förståss.
Ironi: Ironi betecknar det att en person säger en sak, men egentligen menar en annan, raka motsatsen

:D
 
Forum är grymt bra.. man kan lära sig fantastikt mycket, fast jag är övertygad om att det inte går och lära sig den känsla som krävs för att tex lossa en svår bullt tyvär. man kan lära sig på flera sett om man inte är född med det, antingen det dyra sättet. lära sig på misstagen gäng paj osv, eller med en duktig lärare live, men tyvär tror jag att man antingen har det eller inte och om inte så är det kört och då är det bättre och lämna in det på en verkstad där dom som har det finns,
 
Sportster samma all din känsla ska vi se om du får upp nåt med fel verktyg och fel metod. Visst ligger det nåt i det du säger, men jag tar åt mig för antagligen syftar du på mig. jag har meckat ihop en hel del saker här i livet som folk aldrig trodde jag skulle få ihop, så en massa macgyver metoder har jag inte lust med nu, för förstör jag nåt nu kan det kosta mig några slantar som jag inte har förtillfället.
Känner verkstadsfolk......visst finns det många många duktiga, men vissa av dem undrar man ens varför de ens har kvar jobbet.
 
Ska vi va lite seriös nu, hur har du angripit situationen hittils?
 
att träffa tanken är ingen risk. för den har jag skruvat loss

tror du det jörgen? antar att pitting betyder slå paj alla jängor eller?

Nej Kamikaze har rätt i sin metod. Jag bara menade att om man inte har rätt känsla så bör man vara medveten om att styrlagrena sitter en våning ned. Kul- och rullager är lite känsliga för chock om man bänglar på för hårt.

Det är alltdi lite av arbetsseger att få upp sittande gängor, man provar med milda metoder först. Tex värma och handverktyg samt chocka gängan osv, på slutet kommer muttermaskiner och huggmejslar och mörk medeltid.

KamikazeKid behärskar alla faserna :hihi
 
Sportster samma all din känsla ska vi se om du får upp nåt med fel verktyg och fel metod. Visst ligger det nåt i det du säger, men jag tar åt mig för antagligen syftar du på mig. jag har meckat ihop en hel del saker här i livet som folk aldrig trodde jag skulle få ihop, så en massa macgyver metoder har jag inte lust med nu, för förstör jag nåt nu kan det kosta mig några slantar som jag inte har förtillfället.
Känner verkstadsfolk......visst finns det många många duktiga, men vissa av dem undrar man ens varför de ens har kvar jobbet.

Syftar helt allmänt men känner du dig träffad så är det kanske så...
har man känslan skulle man aldrig aldrig aldrig ens försöka lossa en bullt med fel verktyg........
 
Syftar helt allmänt men känner du dig träffad så är det kanske så...
har man känslan skulle man aldrig aldrig aldrig ens försöka lossa en bullt med fel verktyg........


Har man känslan så öppnar man dörrar med dyrk. Inte fan är det rätt verktyg ?...:tungan
 
Nej Kamikaze har rätt i sin metod. Jag bara menade att om man inte har rätt känsla så bör man vara medveten om att styrlagrena sitter en våning ned. Kul- och rullager är lite känsliga för chock om man bänglar på för hårt.

Det är alltdi lite av arbetsseger att få upp sittande gängor, man provar med milda metoder först. Tex värma och handverktyg samt chocka gängan osv, på slutet kommer muttermaskiner och huggmejslar och mörk medeltid.

KamikazeKid behärskar alla faserna :hihi

Å så vackert skrivet. :)

Men om lagerbanorna oroar dig så kan du ta en JÄTTESTOR slägga och en kompis till hjälp att ha den som ett mothåll under den undre styrkronan där axeln tittar ut.
Då tar den stora släggan hand om kraften istället för lagerbanorna.
Akta så du inte slinter och slår kompisen i skallen med den mindre släggan. :D

Har man känslan så öppnar man dörrar med dyrk. Inte fan är det rätt verktyg ?...:tungan


Öppnar sig dörren så är det ju rätt verktyg! :tummenupp

Ironi: Ironi betecknar det att en person säger en sak, men egentligen menar en annan, raka motsatsen

:D

Jo jag gissade det.
Körde detsamma ang min ungdom! :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top