Få loss mutter på framdrevet?

=Herman=

Hälta av vart 70i 40i fördel mos
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
FZR1000
Igår satt jag och slet som satan med att få loss framdrevet på min FZR1000, sitter som satan har provat att värma, givetvis böjd undan "låsbricka" m.m

Kan det vara så att gängan är "bakgängad" stod inget om det i min Haynes, jag vill ju helst inte dra gängpaj, det skapar ju lite mer problem!

Tacksam för hjälp

Anders

Den borde inte vara vänstergängad, tror aldrig jag råkat ut för det... Däremot kan en tidigare ägare använt hård Loctite och då är det bara MYCKET värme som hjälper (Gasol). Akta så du inte värmer axeln för mycket bara, så du förstör packboxen bakom.
Rekommenderar även som "Slangarn" skriver: Mutterdragare! Det är nästan omöjligt att låsa drevet tillräckligt hårt för att kunna dra ordentligt med spärrskaft.
I värsta fall kan man ta en huggmejsel och slägga och knacka bort muttern, men då åker du troligtvis på att byta mutter också när du skall dit med det nya drevet.

Rekommenderar även som "Slangarn" skriver: Mutterdragare! Det är nästan omöjligt att låsa drevet tillräckligt hårt för att kunna dra ordentligt med spärrskaft.
Och spärrskaft ska man absolut inte använda, det är stor risk att man drar sönder spärrfunktionen iom att man får dra in så inihelvete på just drevmuttrar mm.

Vänstergängade drevmuttrar förekommer bara på hojar med kedjan på höger sida. Det är ingen point annars.

Värme och muttermaskin är bra tips. Som redan sagts.

Mvh
J

Nu har du ju redan löst problemet, men jag brukar låta kedjan sitta kvar och stoppa in ett vadderat järnrör i bakhjulet. Sen är det bara att ta i. :)

Inte bra om man har ekerhjul.. Inte bra om man är rädd om fälgarna öht heller för den delen :näsblod

Mja, om man har ekerhjul är det ju en jävligt dålig idé det har du rätt i. Men om man inte har det, och man använder lite papp och grejer mellan röret och fälgen/svingen så har jag iallafall inte haft några problem. Man får ju naturligvis vara försiktig.

i stället för vadderat järnrör så kan man ju använda bak bromsen.

Det kan ju vara lite svårt eftersom den allt som oftast sitter på höger sida, medans framdrevet sitter på vänstra sidan. Men visst, har man en kamrat som kan hjälpa en så varför inte. :tummenupp

Last edited:
Back