Få loss magnethjul R6 99-02

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Hej!

Behöver ngt sätt att låsa vevaxeln när jag skall lossa på muttern till magnethjulet. Ngt som har ngt bra tips eller vet vad som duger som kopia till Jammas specialverktyg som man håller magnethjulet med?

Låsa hjulet är nog att glömma, utväxlingen kommer göra att man drar av kedjan.
 
Hej!

Behöver ngt sätt att låsa vevaxeln när jag skall lossa på muttern till magnethjulet. Ngt som har ngt bra tips eller vet vad som duger som kopia till Jammas specialverktyg som man håller magnethjulet med?

Låsa hjulet är nog att glömma, utväxlingen kommer göra att man drar av kedjan.

mutterknack!
 
du sätter en bit tenn lr ngn annan mjukmetall mellan ett par drev så att de låser sig...se till bara att de är mjukt annars finns risken att du skadar dreven!
 
Last edited:
Mutterpicka verkar inte vara lösningen, är det den förbannade loctiten som gör att det inte släpper med mutterpicka?
 
Mutterpicka verkar inte vara lösningen, är det den förbannade loctiten som gör att det inte släpper med mutterpicka?

Loctiten lossnar med hjälp av varmluftspistolen och sen lägger man en kopparbricka mellan dreven så att de låser och går på med mutterpickan.

När du sen skall spänna så är momentet inte jätteviktigt om du ändå låser med loctite.
 
Loctiten lossnar med hjälp av varmluftspistolen och sen lägger man en kopparbricka mellan dreven så att de låser och går på med mutterpickan.

När du sen skall spänna så är momentet inte jätteviktigt om du ändå låser med loctite.

Med varmluftspistolen funkade denna som mothåll
Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-320_l.jpg


Helt otroligt, ibland får jag knappt av oljefilter med den mackapären.
 
Uppdatering

När väl allt är isärplockat och rengjort så greppar frihjulet igen om man bara gör ett test med frihjul, frihjulshus och och startmotordrev. Alla rullar ligger dock inte an (10%-20% frilansar). Behöver de göra det?
Ska man bara se glad ut och pilla ihop alla delar igen eller köpa nytt frihjul?
 
Ja, ifall ngn söker upp tråden om hundra år

Läste en del om s.k. sprag-clutches, de är tydligen känsliga för diverse avlagringar vilket leder till att tänderna inte faller tillbaks och greppar igen (även fett med grafit eller MoS2 kan göra att de inte greppar, motorolja med 'mjöl' är väl rätt så likt :D ). Magnethjulet drar ju till sig en del 'mjöl' med åren och det var en del av den varan i frihjulet och frihjulshuset, antar att det är svaret på varför den funkar felfritt efter rengöring.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top