Få loss framdrevets mutter?

abrahamzon

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda CBR 600F3 -97
Tjenare

Gjorde en tabbe idag. Skulle byta drivpaket på min hoj men så glömde jag ju lossa på famdrevets skruv innan jag tog bort bakhjulet och bytte drev osv.

Problemet är att nu har jag ju lyckats runda den förbannade jävla skruven så hur i helvete ska jag få loss den?

Vill ju gärna inte jacka muttern och slå loss den med tanke på att jag får ju dra när växel ligger i för annars snurrar de...

Ska jag borra eller hur ska jag gå till väga?
Och hur borrar jag ut den?

PS* har kemisk metal hemma, ingen svetts.

/kalle
 
Last edited:
Den va kass från start och jag var stressad:huvet

dsc00130a.jpg

dsc00131i.jpg


Funderat på att borra ett hål och slå in en torks och försöka på nytt?

Eller ska man försöka få tag i svets?
 
Det finns special hylsor för rundade muttrar, vet att vi har det på jobbet. Det kanske finns på biltema, men annars får du säker låna en på närmsta bilverkstad. Använd tryckluft om du har tillgång till det.
 
Det finns special hylsor för rundade muttrar, vet att vi har det på jobbet. Det kanske finns på biltema, men annars får du säker låna en på närmsta bil verkstad. Använd tryckluft om du har tillgång till det.

Perfekt!

Har du någon aning om vad dessa heter?
 
kolla om du kanske kan få låna en "svetstång" av någon... dom brukar vara bra... kanske kan lira med en liten rörtång åxå.... finns även hylsor för "rundade" skallar.....
 
Biltema säljer inte "vanliga" hylsor mera, alla är just så gjorda att de inte ska runda hörnen. De påminner lite om torks, bara då åt andra hållet..
Vi fick en spräckt bult på bilen, den öppnade verkstaden genom att svetsa en ny bult ovanpå den gamla bulten. Dock skulle det ju int i detta fall ha gått att såga bort skallen. Men jag säger alltså att borra inte, du måste träffa rakt på, och de är HÅRDA. + att det blir jobbigt att få ut det kvarblivande, efter att du fått bort drevet.
 
brukar funka att ta en tum-hylsa som är lite mindre och hamra på :), tex 1/2" e ju 12.7mm och funkar grymmt på 13mm skallar.

sen akta dig för 12-kant hylsor, är skit, använt bara 6-kant
 
Jag hade tagit en dremel eller en vinkelkap och fixat till skallen :tummenupp
 
ne men på bult.

Skruv heter det om den har gängor. En bult har en ogängad cylindrisk kropp, med eller utan skalle. :mattias

Vore jag TS skulle jag som sagt prova med en ngt snävare tumhylsa med 6-kantfattning . Gärna med lite ventilsslippasta emellan innan man driver på den. Värme är också bra. Man kan utan fara värma upp detaljen tills saliven bubblar, då är det ca 100 grader, det skadar inte axeltätningen eller axelns härdning

Nästa steg är att prova med en liten rörtång, om man kommer åt.

Tycker jag

/J
 
Last edited:
Möjligt att jag har fel, men honda har ofta 12mm skallar. kikar man på bilden så ser det ut ungefär som om nån använt 13mm hylsa på 12mm skalle. mitt råd är samma som många andras, ta en sexkantshylsa med släppningar i hörnen så löser sig nog ditt problem.

Btw. på vilket sätt skulle en mutterspräckare lösa problemet med skruven/bulten?
 
Jag hade lånat en muttermaskin och en liten kompressor och kört av den med rätt storlek på hylsan och om det verkar vara dåliga odds på det en lite snävare hylsa.
Den ser ju inte jätteskadad ut så den borde svara bra på det. Blir ju lite trist om du drav av skruven så du fär borra ur den ur gänga i axeln sen... Bättre o använda riktiga grejer speciellt när det är lite dåliga förutsättningar. Rörtång och dyligt tror jag ger ännu rundare skalle och ger dig bara mer merarbete.
 
en rejäl svettstång så är den loss kan jag lova. ViseGrip eller vad de brukar kallas.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top