Få isär framgaffeln? DT125R

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Hejsan.

Plockade ner framgafflarna ifrån hojen idag eftersom ett byte utav packboxarna ska göras, har tömt ena på olja och nu är det dags att få isär gaffeln, i min omgivning så säger alla att det bara är att "dra isär" den och att skruven i botten(där man tappar ur oljan) är den som håller ihop gaffeln.

Inget av det verkar stämma, i alla fall inte att det bara är att dra isär den, jag och kompisen försökte på ett tag med styrka, men det tar bara emot, är ett ljud utav när två metaller stöter till varandra, har även Haynes mekhandbok och har läst det kapitlet men det gjorde mig inte klokare :död

http://i.imgur.com/whhTa.png Är en bild på sprängskissen, det orangea är delen jag ska dra isär, men det tar emot, samt frågetecknet är ifall jag ska skruva loss den för att kunna lossa framgaffeln helt? Dock så ser jag inget samband med hur det röret ska behövas tas isär för att komma åt packboxarna.

Vill inte dra för kung och fosterland och kanske ha sönder något eller så, utan vill vara på den säkra sidan, något jag kanske bör säga är att jag inte har något skruvstäd, men med två gubbar så borde det väl inte vara något problem?

Bild på gafflarna kan infogas om det vill! Tacksam för all hjälp! :)

tjena, det går att dra ur enbart packboxen om du får "tag" med en plåtskruv, rakt igenom gummidelen mitt mellan inre gaffelbenet och undre gaffelbenet. Eventuellt får du bända lite med en spetsig mejsel. skydda anläggningsytorna mot märken. Om du har samma gaffel som på sprängskissen ska det endast vara och "dra isär"!!
Skulle du ha en annan sorts gaffel, ngn kanske har bytt? så kan det sitta en insex bult som du får lossa på, genom att stoppa in ett verktyg uppifrån. Det kan gå att se om det är en insexbult innuti om du lyser med en stark lampa.

Det ser ut att man skall kunna dra ut den då, men checka den här http://wordpress.soe.se/?page_id=42 det e ju inte samma typ av gaffel, men kan vara hjälpsam.
När jag drog isär min på Hondan så fick man ta i med teknik "snärt"

Får ta och testa lite senare efter maten när pappa har kommit hem.
Länken har jag redan kollat in, men tack i alla fall! :) Den som gav mig 'the balls' till att försöka själv egentligen :D

tjena, det går att dra ur enbart packboxen om du får "tag" med en plåtskruv, rakt igenom gummidelen mitt mellan inre gaffelbenet och undre gaffelbenet. Eventuellt får du bända lite med en spetsig mejsel. skydda anläggningsytorna mot märken. Om du har samma gaffel som på sprängskissen ska det endast vara och "dra isär"!!
Skulle du ha en annan sorts gaffel, ngn kanske har bytt? så kan det sitta en insex bult som du får lossa på, genom att stoppa in ett verktyg uppifrån. Det kan gå att se om det är en insexbult innuti om du lyser med en stark lampa.

Ska testa dra isär den lite senare istället för att ta och göra hål på något(klumpig :död)
Gaffeln är den som är på bilden, dvs original, antar att du menar där man tappar ur att det är där jag ska lysa in? :)

Får tacka så hjärtligt för all er hjälp, guld värt :)

Dra benen mot varandra med en jävla smäll så hoppar den ut, känns vårdslöst men de e så man gör. Om du nu demonterat allt innan, clips och skruv.

EDIT:
Du ska alltså inte "dra" isär dem, du ska slå dem mot varandra, dra tills de tar stopp. Stöta isär såattsäga.
Man kan värma lite på ytterbenet i höjd med teflon och kopparringarna med värmepicka för att underlätta.

Last edited:
Dra benen mot varandra med en jävla smäll så hoppar den ut, känns vårdslöst men de e så man gör. Om du nu demonterat allt innan, clips och skruv.

EDIT:
Du ska alltså inte "dra" isär dem, du ska slå dem mot varandra, dra tills de tar stopp. Stöta isär såattsäga.
Man kan värma lite på ytterbenet i höjd med teflon och kopparringarna med värmepicka för att underlätta.

Förstod att man skulle slå dem emot varandra och inte dra hehe :)
Fick isär det nu i alla fall, gick ut och började knacka till, är det viktigt att få ut all olja? Eller i alla fall så mycket som möjligt så det inte blir en ojämn balans i det hela? :)

Får ta och tacka er igen så mycket för hjälpen, var ganska lätt men skönt att det finns någon som kan klappa en på axeln och säga "tare lugnt nu" ;) :fyllisar

Edit : När jag ändå är i farten med en tråd, bromsrengöring, är det bara att spruta på hela oket, skivan och beläggen och spola av? Är ganska skitit såg jag nu som man annars inte ser så bra..

Last edited:
Okej, saker började bli riktigt seriösa nu.. :3freak På det vänstra benet så vägrar tappskruven komma ut, drar och drar och drar utan att den djälven vill röra på sig ur fläcken, den snurrar runt med bra motstånd men den vägrar arbeta sig utåt, är rädd för att det har blivit gängpaj eller dylikt?

Och skruva åt rätt håll gör jag allt och gjort från början, börjar fan bli orolig nu:gråta

Prova skruvdragare med slag (mutterknackare) brukar vara hjälpligt vid jobbig gaffeldemontering.
Snurrar det bara kan man försöka hålla lite tryck på så de knackar loss, funkar allt som oftast.

Bromsrengöring likt bräkleen kan man ha på bromsok och skivor ja. bromsbeläggen också om det skulle behövas, men det är ju inte jättebra att tokdränka dem i starka kemikalier så en torr trasa och en stålborste brukar räcka.

Prova skruvdragare med slag (mutterknackare) brukar vara hjälpligt vid jobbig gaffeldemontering.
Snurrar det bara kan man försöka hålla lite tryck på så de knackar loss, funkar allt som oftast.

Bromsrengöring likt bräkleen kan man ha på bromsok och skivor ja. bromsbeläggen också om det skulle behövas, men det är ju inte jättebra att tokdränka dem i starka kemikalier så en torr trasa och en stålborste brukar räcka.

Får bli att testa imorgon då om pappa kan ta med sig den hem.
Det verkar röra sig inuti det innersta röret, bara snurrade runt :gnissla
Vi försökte även hålla tryck, pressade ihop den allt från lite till väldigt mycket, nästan tills det tog stopp antar jag..

Får ta och göra det i helgen då :] Tackar så mycket för svaret!

tjaa igen!
Bra du klarade o få loss innerbenet till slut! Du berättar om att skruven i botten bara snurrar? Det går att lossa den, då gaffeln fortfarande har fjädern i press under toppbulten! Då klämmer det tillräckligt hårt, för att du ska slippa att det "bara snurrar". Använd alltid frächa verktyg till bultar som sitter inne i hål, det blir extra jobbigt om det är verktyget som börjar snurra.
När du sedan fyller på den nya oljan, är det bra du har gjort rent inuti, tex med lacknafta. Vill du ha gaffeln lite hårdare, fyller du i lite mera gaffelolja (motorolja i vissa yamaha) än vad som rekomenderas. Gaffeln upplevs stummare då, eftersom den luften som blir kvar inne i benet, får mindre volym att kompimeras på. Blir de olja på bromsarna efteråt, går det att göra rent bromsarna i ättikssprit. Det är billigare, men långsammare, än Bräkleen! När du har gaffelbenen borta från gaffelkronan, passa på och känn efter om styrlagret verkar okey!

Mutterdragare är the way to go, fick ta till det på min DT. Haynesmanualen för DT125an rekommenderade att man skulle kila ner en pinne i den där saken som snurrar inne i gaffelbenet, men min gaffel hade nog aldrig blivit isärplockad innan så det satt så hårt att pinnen vreds sönder. Med mutterdragare gick det på två röda.

Tror att det finns ett specialverktyg för att hålla fast saken som snurrar, men det behövs inte.

tjaa igen!
Bra du klarade o få loss innerbenet till slut! Du berättar om att skruven i botten bara snurrar? Det går att lossa den, då gaffeln fortfarande har fjädern i press under toppbulten! Då klämmer det tillräckligt hårt, för att du ska slippa att det "bara snurrar". Använd alltid frächa verktyg till bultar som sitter inne i hål, det blir extra jobbigt om det är verktyget som börjar snurra.
När du sedan fyller på den nya oljan, är det bra du har gjort rent inuti, tex med lacknafta. Vill du ha gaffeln lite hårdare, fyller du i lite mera gaffelolja (motorolja i vissa yamaha) än vad som rekomenderas. Gaffeln upplevs stummare då, eftersom den luften som blir kvar inne i benet, får mindre volym att kompimeras på. Blir de olja på bromsarna efteråt, går det att göra rent bromsarna i ättikssprit. Det är billigare, men långsammare, än Bräkleen! När du har gaffelbenen borta från gaffelkronan, passa på och känn efter om styrlagret verkar okey!

Hej! :)
Ena benet dock bara, försökte med mutterknackaren idag med pappa, både under och utan tryck men den verkar inte vilja komma loss...
Fräscha verktyg - check, eller ja oanvända :rolleyes: Är jag som börjar fingra på allt vi var, och ifall du misstolkade så är det allt inuti gaffeln som snurrar när jag drar inte, inte att skruven har blivit rund eller dylikt..

Mutterdragare är the way to go, fick ta till det på min DT. Haynesmanualen för DT125an rekommenderade att man skulle kila ner en pinne i den där saken som snurrar inne i gaffelbenet, men min gaffel hade nog aldrig blivit isärplockad innan så det satt så hårt att pinnen vreds sönder. Med mutterdragare gick det på två röda.

Tror att det finns ett specialverktyg för att hålla fast saken som snurrar, men det behövs inte.

Verkar inte gå för mig dock, får jag inte det att gå idag så blir det att lämna in det imorgon på verkstad :gråta:gnissla Känns förjävligt att alla ens pengar från att ha jobbat går till att laga grejer istället för bensin, får väl vänta till sommarlovet och knega ._.

Edit igen : Fick loss det, allt går prima just nu, fått ihop ena benet nu och allt är frid och fröjd, fan måste framstå som inavlad med min inkompetens här.. :)

Last edited:
Edit igen : Fick loss det, allt går prima just nu, fått ihop ena benet nu och allt är frid och fröjd, fan måste framstå som inavlad med min inkompetens här.. :)

Alla är vi nya nån gång, och renovera gafflar är knepigare än man tror.
Ett tips när du trär på nya packboxen är att dra en fryspåse över benet och smörja in med gaffelolja när du trär på packboxen. glider lätt och minimerar skador.
lycka till ! :)

Det kan man lugnt säga haha, körde på eltejp istället som min kompis tipsade om och såklart lite gaffelolja.
Hoppas det håller tätt, ska dra ihop den sista imorn när jag fått min "packboxdon" i form av PP-rör 50 mm :D

Okej, båda gafflarna är ihop, det som ska göras nu är att fylla på oljan, vet att det ska vara 4.95 Dl per gaffel, men hur ska man göra? Är det bara att hälla lite ner i taget och ha gaffeln utsträckt? Ihop tryckt? Pumpa under tiden etc?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla