få isär bromsklossarna...

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
har bytt bakdäck...men råkade trycka in fotbromsen när hjulet inte var på plats...nu har bromsklossarna gått ihop o vetefan hur man ska göra för att få isär skiten...

några bra tips? (har ingen riktig mackapär...)
 
ta en smal mejsen... typ plattmejsel.. o bänd lite försiktigt... funkar bra oftast.. sen kan du ta en större mejsel lr kofot.- lycka till
 
har bytt bakdäck...men råkade trycka in fotbromsen när hjulet inte var på plats...nu har bromsklossarna gått ihop o vetefan hur man ska göra för att få isär skiten...

några bra tips? (har ingen riktig mackapär...)

Du kan ju alltid skruva av bromsslangen:gnissla Sen är det bara te o dela med skruvmejsel:rolleyes:
 
Skruvmejslar funkar fint..........

va försiktig så du inte skadar dammskyddet/tätningen till cylindrarna.

Ta en sida i taget o stoppa i en kloss innan du ger dig på andra sidan.

Shit folk e snabba här !!!!!!!!!!!!
 
ska testa...den ena går in hur lätt som helst...den andra sitter tokhårt...men med mer vilja borde det gå....
 
det e så för att först så skickade du lixom över bromsvätska.

för att göra samma sak på 2:a kolven så måste vätskan tryckas tillbaka till behållaren vid fot bromsen
 
Du kan ju alltid skruva av bromsslangen

Varför????? Oljan pressas ju ändå tillbaks till "påfyllningskärlet"....

det e så för att först så skickade du lixom över bromsvätska.

för att göra samma sak på 2:a kolven så måste vätskan tryckas tillbaka till behållaren vid fot bromsen

Ja vilket gör att den "andra" kolven kom ÄNNU längre ut än den var efter att han råkat trycka på fotbromsen när hjulet och bromsskivan var borta!
 
Last edited:
ska testa...den ena går in hur lätt som helst...den andra sitter tokhårt...men med mer vilja borde det gå....
Dags för en liten varning, när kolven gått riktigt långt ut så har den just ingen styrning i cylindern längre därför är det jätteviktigt att du försöker trycka så jämnt du kan på kolven så den inte går in snett.

Det kan ju även vara så att kolven kärvar pga oxid och smuts.

När jag pressar in kolvarna brukar jag sticka ner skaftet på en skiftnyckel (gammal klassisk Bachotyp) mellan kolvarna, mha en annan skiftnyckel eller liknande vrider jag nyckeln i oket och får då en exenter som pressar på båda kolvarna samtidigt:tummenupp
Det får inte gå åt för mycket kraft för då finns risk att man stukar kolvarna, lägg gärna något mellan isf.
 
Last edited:
har bytt bakdäck...men råkade trycka in fotbromsen när hjulet inte var på plats...nu har bromsklossarna gått ihop o vetefan hur man ska göra för att få isär skiten...

några bra tips? (har ingen riktig mackapär...)


Lossa lite på luftnippeln som sitter på bromsoket, bänd sen isär klossarna försiktigt, passa så det inte sprutar hejvillt bara
 
Last edited:
Varför????? Oljan pressas ju ändå tillbaks till "påfyllningskärlet"....



Ja vilket gör att den "andra" kolven kom ÄNNU längre ut än den var efter att han råkat trycka på fotbromsen när hjulet och bromsskivan var borta!


Regel nummer 1:

-Oljan tar alltid lättaste(oftast kortaste) vägen.

Regel nummer 2:

- Bakbromsen har OFTAST enkelverkande bromsok.
Och då kan man bara "trycka" in den ena bromsklossen.


KentW
 
Varför????? Oljan pressas ju ändå tillbaks till "påfyllningskärlet"....



Ja vilket gör att den "andra" kolven kom ÄNNU längre ut än den var efter att han råkat trycka på fotbromsen när hjulet och bromsskivan var borta!

Håller med........OM man e tvungen att demontera oket ........

ahhhhhh shit det e däck killen bytt aaaaaaaajjjjjj

my bad som kan sluta illa
 
Sant, men håll med om att den går lättare in:) jmf med om olja finns där:)

Det håller jag med om, MEN det blir söligare...



Regel nummer 2:

- Bakbromsen har OFTAST enkelverkande bromsok.
Och då kan man bara "trycka" in den ena bromsklossen.


KentW

Tydligen så har han två kolvar iaf...

ska testa...den ena går in hur lätt som helst...den andra sitter tokhårt...men med mer vilja borde det gå....
.....
 
Last edited:
jag är lat som satan och brukar trycka med en polygrip tång.

som sagt, har den gått alldeles för långt ut så kan det vara bekymmer på g, men lyft locket för bromsvätskebehållaren och kläm till med en polygriptång o se vad som händer.
 
har bytt bakdäck...men råkade trycka in fotbromsen när hjulet inte var på plats...nu har bromsklossarna gått ihop o vetefan hur man ska göra för att få isär skiten...

några bra tips? (har ingen riktig mackapär...)

In med en liten mejsel o bänd FÖRSIKTIGT, får du liten glipa ta en lite större och bänd och fördela över hela bromsytan, så kommer säkerligen kolven sakta men säkert gå tillbaka! Arbeta lugnt o försiktigt så du inte pressar för hårt som någon redan nämt, så det inte blir mera skada. Brukar inte vara några större besvär som med gamla bilar då man kan få ta till kobenet och tvingar...

En klassiker som en del gör är. -OJ vad lite olja det är i påfyllningshållaren! Så fyller man på, försvinner det där har man allvarliga fel med läckage,( där SKA man inte behöva fylla på förutom vid byte av bromsolja) Då de inte tänker på att beläggen helt enkelt bara är slitna, sen byter de belägg och pressar ut kolvarna för fullt, var skall då överskottet ta vägen om ingen nippel är öppen..:va då ger sig något. Detta gäller främst frambromsen, många glömmer att man har en behållare för bromsvätska bak..nu använder man ju inte bakbromsen direkt, men gammal bromsvätska är elak, så man kan byta för den sakens skull.
 
Last edited:
jag använder en alltid en skruvtving! 1. ta bort bromsbäleggen 2.plasera en hyllsa i broms cyllindern 3.skruva in cyllindern:tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top