Få igenom besiktning

RobinK1983

Ny medlem
Gick med
17 May 2015
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2009
Har felaktig blinkers (inbyggd i baklampan, ingen reflex och allt det där) ser typ ut som på bilden här bortsett från miniblinkers... https://www.motostarz.com/media/cat...5fb8d27136e95/2/7/2787_z-1000_thunder_2_1.jpg

Är jävligt lat och har tummen mitt i handen etc, så finns det någon station i närheten av Sthlm som brukar låta detta "passera med en varning" eller måste jag skruva på original delarna?

Last edited:
Kör föffan! Blir det trubbel, hälsa från Jimmy i Halmstad så löser det sig säkert. Jag menar, du är ju jävligt lat och har tummen mitt i handen etc, det måste man ju ta hänsyn till vid en trafikvärdighetskontroll, juh???

Skruva på orginal giltig setup är det som gäller.
Det du nämner ovan är något av det lättaste för en besiktningsman att underkänna på.
Se det soom utbildning. Du lär dig på vägen...

Tycker absolut att du skall besiktiga som den är.
På det viset fixar du och andra bränsle åt Dekras lobbyister i Bryssel som peddlar tesen att vi måste besiktiga fler fordon oftare och hårdare.

Varje pinne i besiktningen är en spark i röven på dom jävlarna som jobbat för att glesa ut besiktningsintervallerna.
Just go for it! Visa vad du står för. Ta ingen skit! :rock

Om man nu ska leka moralgubbe..:(
Jag förstår inte hur man som hojförare medvetet vill göra sig osynlig om sin framfart och om sina avsikter på vägen???

Dessa "miniblinkers" är ju vid solljus helt osynliga?
Efter att ha haft hoj i över 50 år har man lärt sig ett och annat om människors körbeteende och sovvanor på vägen....
Men som andra redan sagt på olika vis, kör på du och visa ditt omdöme hos SBP.....

Det ska vara 20 cm mellan dom lysande ytorna. Och dom ska vara E-godkända, tex som dom här.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Blinkers-2-st-2000020436/
Och du ser förståss vad som är fel på den här hojen?
Bra , du är vaken, jag har glömt en plåtbit bakom och nedanför skylten.
Plåtbiten med reflexen.
Plåtbit? Finns på Jula och Biltema.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/halplattor-och-halband/halplatta-340074/
Biltema-82215-B.JPG
Jag satte dit en reflex. (Finns på tex Biltema) Och den blev godkänd.

Är jävligt lat och har tummen mitt i handen etc, så finns det någon station i närheten av Sthlm som brukar låta detta "passera med en varning" eller måste jag skruva på original delarna?

Nope. Ingen.
Skruva på orginal. Bara vartannat år det händer.

Jag gjorde iordning en "besiktnings" bakdel med orginalgrejer och en "snygg-are" bakdel med tailtidy, led bakljus och miniblinkers till min hoj. Fyra skruv och två snabbkontakter. Tar 5min att byta.

Tja. Om man är på gränsen för att kunna passera en besiktning så kan man ju chansa. Risken då är att om det är en noggrann besiktningsman så tittar han på det och konstaterar att det nog är på gränsen varefter måttbandet kommer fram.

Dina grejor är klart underkända. Jag skulle säga att du har mycket små chanser att få den där igenom besiktningen.

Lampor och blinkers måste uppfylla vissa krav. Som att dom skall vara E märkta och det skall vara ett visst avstånd mellan blinkersarna.

Har man tillräckligt avstånd så kan man klara sig undan utan E märkningen eftersom dom inte börjar kolla misstänksamt.

Det där är troligen icke E märkta blinkers och det skulle förvåna mig om det är tillräckligt avstånd mellan dom.

En besiktningsman skulle garanterat slå ett extra öga på det där och underkänna både för för litet avstånd och icke E märkt belysning och blinkers.

Sen har jag lite svårt för att begripa varför man vill skruva på sådana där grejor på hojen i och med att det dels inte går att besiktiga med det och dels för att det syns sämre än original och även om jag inte känner att jag behöver lysa som en julgran så känner jag i vart fall inte att det är så att jag vill synas sämre.

Back