Få igång gammal Ossa 250

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Hej. Det står en gammal Ossa 250 i farsan garage som jag tänkte få igång för att köra lite grus med. Jag har inte råd att köpa en modern cykel just nu och tänkte att det skulle va lite ballt att elda runt på denna i vår, sommar :)

Motorn går runt med kicken men inte mycket mer.
Någon som har tips om i vilken ordning jag ska börja felsöka ?
Förgasaren lär väl behöva en genomgång men jag vet inte ett dugg om hur man ska göra detta.

cykeln har stått i 10+ år, är det ens lönt?

Senast den var igång fungerade den fint och det finns inga synliga defekter eller skador vad jag har sett hittills.
 

Bifogat

  • Photo maj 19, 15 38 14.jpg
    Photo maj 19, 15 38 14.jpg
    239.8 KB · Visningar: 213
Last edited:
Plocka isär förgasaren och rengör allt med tryckluft. Du kommer säkert behöva fixa fram lite packningar till den.
Tvätta ur tanken med något lösningsmedel och få ut rosten som säkert finns där. Rengör soppafiltret och kranen.
Byt tändstift och rengör luftfiltret.
Kolla alla sladdar till tändsystemet. Brytarspetsarna kan nog behöva en översyn också. Slipa kontakterna med fint sandpapper så att beläggningen försvinner. Finns det batteri så behöver det antagligen bytas också.

Startgas och lite soppa ner i cylindern genom tändstiftshålet har fått igång många mopeder i mitt liv.
Rulla igång hojen kan många gånger funka även om kicken inte vill. Slitit som satan brukar det va så se till att va ett par om det och turas om att knuffa och sitta på och hoppa samtidigt som du släpper upp kopplingen.
2:an brukar funka bra som startväxel.

Ser för övrigt väldigt fin ut. Gillar stuket skarp!
 
Klart det är lönt!

Lacken verka ju i alla fall ok! :hihi

Försök surfa fram instruktionsbok.(om du inte har en)

Rengör tank/filter/kran.

Plocka av förgasare, notera hur luftskruvar trottelnålar etc. står innan du plockar isär och rengör allt i lacknafta.
Blås ur alla kanaler och munstycken.
Jag bruka använda fiskelina av lämplig diameter som tandtråd igenom munstyckena. :tummenupp
Metall går bort eftersom mässingen är så mjuk.

Är det separatsmörjning? (För gammal för det kanske? :va)

Sedan är det väl bara att återmontera, dubba däcken och sedan ut på isen och böörna! :yoparty


/e

EDIT=>Äsch fick fiskspö! :D
 
Last edited:
Tack för svar!
Blir nog fredagsnöjet art börja med detta.
Men jag är nojjig för att pilla förgasare, ja dokumenterar såklart vart allt wajrar och slangar sitter först. Sen skriver jag helt enkelt isär den och gör rent med luft och lösningsmedel? Inga delar som kommer flyga åt h-e, ?
Behöver lite goda ord innan jag börjar med den känner jag :)

För övrigt så är det moderna grejer med glasfibertank vettu ;)
 
Ta massor av bilder.
Ha en stor ren yta att jobba på.

Lightvarianten är att bara ta bort flottörhus, där bruka den mesta skita gjort bo.
Demontera flottören och dess ventil.

Skruva av trottellocket och dra ur trotteln.

Rengör allt med lacknafta, fiskelina, tandborste och tryckluft.

Återmontera.

Klart! :tummenupp

Ha gärna några plastburkar med lock redo att lägga smådelar i. (I lacknafta för skitlösning)
Bra om man skulle nysa eller katten skulle dampa loss bland grejerna. :gnissla

Om flottörhuset är fullt av gult pulver så är det inte läge att snorta, trots att det är fredag.
Det är nämligen bly(förening) från gammal (blyad) bensin. Man blir bara tung i huvudet. :rolleyes:

Posta gärna bilder. Själv har jag suttit några kvällar med
förgasarbryggan till mitt CB500 Classic racing-projekt.
4 förgasare med tillhörande brygga och ihopkopplingsmojjs
tusen bitar. :gnissla Förhoppningvis klar till sommarn... :gnissla

/e
 
Finns det gnista på stiftet? Om gnista finns (ska synas tydligt) nytt stift? Gå sedan vidare till
bränslekran, kommer det bensin ur den?
Är ovanstående ok då kan du börja mecka med förgasaren.
 
Vad hände med att hälla i några liter bensin och börja kicka?

Så har mången mc startat trots åratal av garagering.
 
Vad hände med att hälla i några liter bensin och börja kicka?

Så har mången mc startat trots åratal av garagering.

Instämmer, töm tanken, i med ny soppa, flöda så det rinner ordentligt, och prova att starta(funkade på en REX som stått i nästan fyrtio år), kanske lite startgas, men bara lite, antar att det är 2T, annars är det som de andra säger, dvs. isärtagning, rengöring, ihopmontering och kanske ett nytt stift också.
Lycka till!

/p

Diesel är billigare än lacknafta och funkar lika bra(även lampolja/fotogen)

Håller inte med Engström ang lacken...
 
Last edited:
Såg Inlägget om OSSAN och undrar hur det gått? Gillar gamla cyklar från spannien.MVH skimmerpissen
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top