Få hojåkare med utländsk härkomst?

• Thread starter Thread starter tks
  • Start date Start date
UnderDOG skrev:
Träffade en snubbe i Göteborg häromdan som var av asiatisk härkomst, killen hade likadan hoj som jag, pratade rätt knagglig svenska också.

Det kan ha med att göra att i flera av de "kulturer" som är stora i sverige så är en BMW (eller verkar vara) höjden av häftighet, medans "ursvenskarna" tycker en trimmad Volvo eller en fet sporthoj är det rätta.

juz my 2 cents.

//Anders.
låt mej gissa........svart SV,svart dainese-ställ,ca 150cm kort och eventuellt hade han en tjej med sej :D

*oj oj oj stavfel......bäst o ändra innan gnällfan kommer med en näve spik i nyllet :rolleyes:

Last edited:
Tänk nu lite... majoriteten av alla motorcyklar på vägarna kommer från Japan. Ja Japan är ett land i Asien om ni inte visste det. Så asiater i detta fallet japaner är knappast ointresserade av motorcyklar. Har själv vart där flera gånger och det finns en hel del som kör hoj där med. Själv är jag halvblodig... 50/50 japan/Sverige. Har haft 3st motorcyklar, ingen just nu. Tror inte intresset har med ursprung som sådant att göra eg. Min teori bygger snarare på umgängeskretsar och vart man bor. En som växer upp i Billdal (bättre område utanför Gbg) är knappast de som kör en BMW 318 med m3 optik ohc knulltejp, medans den som växte upp i Angered (sämre område i Gbg) är mer benägna att köra just sådana bilar. Och det är just så att invandrare oftast hamnar i de sämre områdena... slutsatsen av det kan ni nog lista ut själva. Segregation brukar det kallas.

I övrigt så var det faktiskt en "mörkhyad" kille som tog körkort samtidigt som mig när jag gjorde det. Inte ljusbrun utan rejält mörk. Det är nog den enda jag sett... och han kom garanterat inte från någon förort... det hade hört på ordval o.s.v.

jo men Japan är väl ändå ett specialfall i Asien.
En sak man kan se bara neråt södra europa är ju att de sällan åker så stora hojar som vi utan betydligt mindre grejor.
Varför vi med bashastighet 70km/t velat ha de största o snabbaste grejorna vete sjutton, möjligen att det de senare åren blivit lika vanligt med custom men kollar man på försäljningslistorna ligger extrema sporhojar högt.
Nu blev jag nog OT:-/

Tur att vi inte är låsta att köra hoj efter det land vi kommer ifrån.
Infödda svenskar: Husa?
Japaner: En massa coola sporthojar
Engelsmän: Traja.
Amerikaner: HD/Buell...
Jag själv: En sketen Enfield som gör 0-100 på en lunchrast. :D

Jag känner en från Suleymania (har för mej att det ligger i Irak) som kör hoj. Han berättade för mej att det inte är jättevanligt att personer från hans land kör hoj eftersom det tydligen klassas som "huliganaktigt" (eller vad man ska kalla det) därifrån han kommer.

Skorpan skrev:
låt mej gissa........svart SV,svart dainese-ställ,ca 150cm kort och eventuellt hade han en tjej med sej :D

*oj oj oj stavfel......bäst o ändra innan gnällfan kommer med en näve spik i nyllet :rolleyes:

Där slog du, så att säga, huvudet på spiken.

Hur lång han var hade jag dock svårt att avgöra, då han halvsatt på hojjen.

Tjejen var med också.

För övrigt måste jag bara påtala att backen upp till Ramberget är ruskigt skojig att köra hoj uppför!

//Anders.

UnderDOG skrev:
Där slog du, så att säga, huvudet på spiken.

Hur lång han var hade jag dock svårt att avgöra, då han halvsatt på hojjen.

Tjejen var med också.

För övrigt måste jag bara påtala att backen upp till Ramberget är ruskigt skojig att köra hoj uppför!

//Anders.
en gammal jobbarkompis som jag övertala o skaffa hoj......kommer från filipinien,o nu har han övertalat sin brorsa med,så snart ska han börja o ta sitt kort om han inte redan börjat hehe

Invandrare i Sverige verkar helt enkelt inte lika intresserade av hojåkning. Jag skulle gissa på att dom häldre köper en bmw med lysrör under som någon sa tidigare i tråden. Det är väl coolare med bil kanske.

Jag tjänner en som tjänner en annan som är från Svärje ock såm säjer att bara dom ser ner på bajkers där för at dåm anses vara krimminela ock har på säj svarta kläder. :whip

Bingo skrev:
Jag tjänner en som tjänner en annan som är från Svärje ock såm säjer att bara dom ser ner på bajkers där för at dåm anses vara krimminela ock har på säj svarta kläder. :whip
Oj. Ta inte i så du skiter på dig. Kan vara påfrestande att uttrycka sig ibland.

Jag tror också på teorin att en rejäl BIL är vad många invandrare strävar efter. Det är trots allt mer praktiskt och "nyttigt". I fattigare kulturer där en vanlig vardag är som ett litet minikrig där enorma tidsresurser måste sättas in för att fixa de enklaste saker, är en bil värt sin vikt i guld.. Dessa värderingar är ju kvar även om de flyttat till Sverige. Tänk er då en ung man, vars föräldrar jobbat ett helt liv för att kunna äga en halvtaskig bil, kan komma glidande i en skaplig BMW efter bara några års arbete (medans han bor hemma). Det är en STOR grej! Alla i familjen blir stolta över honom, grannar tycker han är lyckad och ingen har något emot att en "hederligt arbetande landsman" träffar deras dotter. Denna insikt fick jag av en invadrarvän en gång i tiden, då jag undrade just över denna BMW-fixering..

Jag har själv utländsk härkomst, inte invandrare eftersom jag är född här, morsan är svensk och farsan, från afrika, aldrig var en invandrare i ordets mening... Så rapzta, här är en halvafrikan på hoj iaf :)

Okända hojåkare vet ibland inte riktigt vart de ska ta vägen när man tar av sig hjälmen på macken.. :D Ibland hälsar folk med ett väldigt osäkert "pip", ibland låtsas de att de inte ser en.. man får helt enkelt knäcka isen själv om man råkar vara sällskapssjuk. De står väl där o grubblar som tks, att det är något "skumt" med det där :p

Skorpan skrev:
en gammal jobbarkompis som jag övertala o skaffa hoj......kommer från filipinien,o nu har han övertalat sin brorsa med,så snart ska han börja o ta sitt kort om han inte redan börjat hehe

Så då kanske det var du som var med uppe på Ramberget då?
Tyckte att det stod en Retta parkerad där nånstanns.

//Anders.

Shrek skrev:

Okända hojåkare vet ibland inte riktigt vart de ska ta vägen när man tar av sig hjälmen på macken.. :D Ibland hälsar folk med ett väldigt osäkert "pip", ibland låtsas de att de inte ser en.. man får helt enkelt knäcka isen själv om man råkar vara sällskapssjuk. De står väl där o grubblar som tks, att det är något "skumt" med det där :p

Hahahaah! Now that's some funny shit :D

Peace!
/Ruff Ryder

UnderDOG skrev:
Så då kanske det var du som var med uppe på Ramberget då?
Tyckte att det stod en Retta parkerad där nånstanns.

//Anders.
nää inte jag,har inte börjat köra än tyvärr :(

Jag har själv bott i Hallunda, Ninja Ninja är det som många med utländs härkomst som gillar vet jag.

För många så är bilen det viktigaste, hellre 7 pers i en 2:a i Hallunda med en fin BMW än en villa med en gammal Opel Astra.

hmm undrar hur många % av alla Japanska män som ens når ner på en Yamaha R1?

Eric skrev:
...För många så är bilen det viktigaste, hellre 7 pers i en 2:a i Hallunda med en fin BMW än en villa med en gammal Opel Astra...
Ja, såna är vi invandrare. Och det står vi för. :rock

Edit: det är sällan man ser så mycket dumhet och fördomar komma till uttryck i en och samma tråd. Den har potential att sätta en ny bottenstandard för hela Sporthoj.com - vilket är en bedrift i sig.

I japan säljs inte inhemska hojar större än 750cc har jag för mig, men man får tydligen importera större. Iaf gör det att de har mest småhojar där.

Det här med att folk med utlänsk bakgrund inte kör hoj (eller hur det nu är) är väl inget problem, iaf ser jag inte problemet.
Käns som det kvittar

Bingo skrev:
Edit: det är sällan man ser så mycket dumhet och fördomar komma till uttryck i en och samma tråd. Den har potential att sätta en ny bottenstandard för hela Sporthoj.com - vilket är en bedrift i sig.

Jag är benägen att hålla med dig.

Själv känner jag knappt några svenskar (vilka de nu är) som kör hoj, innebär det att nästan inga svenskar kör hoj?
Däremot så känner jag till en massa virituella personer via sporthoj som påstår sig köra hoj. Dock har jag inte sett en enda pixel så långt som ögat når när jag är ute och kör.

Jag får helt enkelt inte ihop det. :confused: Ni finns helt enkelt inte.

Frågan är om inte denna tråd borde få gå hädan, antingen via tystnad, låsning eller spolning. tks kunde iof göra oss en bamsetjänst med att döda den.

gladh

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...