Det är skitlätt att få ut mer effekt ur en TLs. Tänk bara på att motorn inte håller för att trimmas. Det är redan ganska högt effektuttag på den original.
Med en portning(d-portning) kan du få ut ca 14 hästar, plana toppen ger ytterligare effekt.
Detta i kombination med slipon(eller helsystem) och omprogrammerad insprutning i bänk kan lätt ge 20 - 25 hästar till. Tänk på att 145-150 hk i en twin är mycket. Ska du börja plocka ut dessa effekter bör kolvarna bytas mot lättare. Har hört siffror uppemot 160 hk i TLs men det verkar inte rimligt. Vevstakslager och vev pallar knappt för originaleffekten om du gillar att varva.
Till årsmod -98 är hela vevpartiet förstärkt, inkl vevlager. Men det finns vevar som skurit på senar modeller också. -98 har även bättre insugskanaler att porta än -97.
Jag har råkat ut för både skuret vevstakslager och vevaxel som gått av. Utan att trimma.....Dock hård körning.
TLr motorn rekommenderas vid trimning, den är byggd för mer effekt. Men då krävs lite modifikationer på hojen, och det är en annan historia....
Om du söker lite så hittar du massor av information om luftburksmoddar m.m som lämpar sig om man inte vill göra ingrepp i motor. En Powercommander, öppnare system, k&n filter och luftburksmodd lär ge en liten effektökning men detta har jag inte undersökt så noga. Allt eller inget....
Glömde: Dreva ner en kugg fram(samma drev som 750r), detta ger en bättre körbarhet, högre toppfart och roligare framfart...