Få fart på en TL 1000 S -97 ?

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
Undrar lite över hur man på bästa o billigaste sätt kan få lite mer fart på en TLS, vad skall man köpa lr göra osv?

Om ni svara så skicka gärna med en länk till ett ställe man kan hitta detaljen ni tänker på :)

Om du är ute efter mera ös är det bättre du byter hoj än slänger ut en massa pengar. den kommer antagligen ändå drar jämt med en orginal 4cyl maskin när du är färdig.

åker man v-tvin så är det nog mera ljudet än effekt man är ute efter, eller?!

ivf så är avgasburkarna det man brukar byta och då låter dom riktigt fint :tummenupp

Det är skitlätt att få ut mer effekt ur en TLs. Tänk bara på att motorn inte håller för att trimmas. Det är redan ganska högt effektuttag på den original.
Med en portning(d-portning) kan du få ut ca 14 hästar, plana toppen ger ytterligare effekt.
Detta i kombination med slipon(eller helsystem) och omprogrammerad insprutning i bänk kan lätt ge 20 - 25 hästar till. Tänk på att 145-150 hk i en twin är mycket. Ska du börja plocka ut dessa effekter bör kolvarna bytas mot lättare. Har hört siffror uppemot 160 hk i TLs men det verkar inte rimligt. Vevstakslager och vev pallar knappt för originaleffekten om du gillar att varva.
Till årsmod -98 är hela vevpartiet förstärkt, inkl vevlager. Men det finns vevar som skurit på senar modeller också. -98 har även bättre insugskanaler att porta än -97.
Jag har råkat ut för både skuret vevstakslager och vevaxel som gått av. Utan att trimma.....Dock hård körning.
TLr motorn rekommenderas vid trimning, den är byggd för mer effekt. Men då krävs lite modifikationer på hojen, och det är en annan historia....

Om du söker lite så hittar du massor av information om luftburksmoddar m.m som lämpar sig om man inte vill göra ingrepp i motor. En Powercommander, öppnare system, k&n filter och luftburksmodd lär ge en liten effektökning men detta har jag inte undersökt så noga. Allt eller inget.... :tummenupp

Glömde: Dreva ner en kugg fram(samma drev som 750r), detta ger en bättre körbarhet, högre toppfart och roligare framfart...

Last edited:
sälj cykeln o köp en 98 r1 eller liknande då får du massor med effekt för några tusenlappar.

PD skrev:
Om du är ute efter mera ös är det bättre du byter hoj än slänger ut en massa pengar. den kommer antagligen ändå drar jämt med en orginal 4cyl maskin när du är färdig.

åker man v-tvin så är det nog mera ljudet än effekt man är ute efter, eller?!

ivf så är avgasburkarna det man brukar byta och då låter dom riktigt fint :tummenupp

Den drar redan jämnt med 4-cyllarna. 0-100 på 2,8 sek. Bättre än R1000 och R1. Toppfarten ska vi inte prata om, men min nerdrevad gjorde iaf 270 på mätaren(felvisning pga drevning medräknad). Allt detta med 125 hk. Med portad och planad topp varvar den ut på 6:an originaldrevad.

Mell skrev:
Den drar redan jämnt med 4-cyllarna. 0-100 på 2,8 sek. Bättre än R1000 och R1. Toppfarten ska vi inte prata om, men min nerdrevad gjorde iaf 270 på mätaren(felvisning pga drevning medräknad). Allt detta med 125 hk. Med portad och planad topp varvar den ut på 6:an originaldrevad.

Blir en rejäl hög med pengar för att få fram 150hk som många har orginal.

OK,visst 0-100 är den kanske snabb men det beror nog mer på att 4orna har Gigantiska problem med att hålla ner framhjulet för all effekt, touring hojen Suzuki RF gör 0-100 på 2,6!
0-100 är rätt ointressant

Jao e mycket ljudet i twinen jag e ute efter så den kommer aj att bytas, jag är inte heller ute efter stora motor moddar utan mest små enkla saker man kan göra som nämt ovan ett portningsjobb osv, glömde nämna att jag har ixil slipon sitter på. En sak jag läst mycket om är powercommander, vad är det och hur fungerar den?

Mell skrev:

0-100km/h är ju inte längre sträcka än 45m sen lär det ju inte lika kul längre mot en r1a

Hmm, kan ni inte jämföra mc i någon annan tråd, i denna ber jag om hjälp o få fart på min TLS, ärligt talat så skiter jag i hur en R1 går för jag e ej intresserad av dom.

Med en powercommander kan du locka fram några pållar om du har slipon och k&n. Men portar du motorn är det lika bra att justera om insprutningen hos nån med bromsbänk. McXpress är duktiga på det.
En portning och planing är nog det mest prisvärda om du ska ha lite mer effekt. Räkna med ca 20 hästar för ca 10 papp.

Sen att jämföra R1:or och TL1000S borde jag va bra på. Jag har en av varje. TL:en är mer hysterisk på bakhjulet på 1:an och 2:an än R1:an. Den håller jämnt med R1:an på 402 meter. Punkt.(standard skall sägas)
Nog med jämförelser i denna tråd.

20 HK för 10000, det låter faktiskt som en rätt "billig" trimmning, hur blir det med hållbarhet vid sådana ingrepp?

Du är godkänd att jämföra det bägge eftersom du har en av varje :rock

20SK skrev:
Hmm, kan ni inte jämföra mc i någon annan tråd, i denna ber jag om hjälp o få fart på min TLS, ärligt talat så skiter jag i hur en R1 går för jag e ej intresserad av dom.

Haha! Den var klockren :D
:tummenupp

Kolla med pöjkera i TL-tråden, finns folk där som kan ett och annat om trim. TLRR t ex har en del godis i sin motor. :crash

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!