Få fart på djupurladdat batteri?

Gurra H

Nu med hus på vischan!
Gick med
13 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
VFR 800FI
Hej!

Jag har ett Yausa-batteri som har blivit fullkomligt totalurladdat!
Batteriet är bara något år gammalt.

Voltmetern visar runt 5 volt och det tar inte laddning med vanlig laddare.
Har tidigare hört att man är mer eller mindre torsk om man totalurladdar underhållsfria Yausa-batterier. Enda sättet att få liv i dem igen ska vara någon slags specialladdare.
Någon som vet något om detta, eller har andra knep för att få fart på batteriet?

Jag har hört att man kan "skrämma" igång det genom att koppla på ett 24 voltsbatteri...

Tacksam för tips!

Mvh

Gurra
 
jag har jobbat i en motorcykelaffär och det jag har lärt mig är att ditt batteri är kört, bara att köpa nytt.
En annan sak är att du inte får ladda slutna batterier med "vanliga" laddare.
Du behöver en "smart" laddare, t ex en C-tec eller en optimate.
Pris 650-700kr.
Använder du fel laddare eller låter batteriet stå för lägne så går det sönder.
 
Aj fanken! Och jag som kopplade på min 120A trefasladdare som jag har till Scanian.... Nä, det var faktiskt en C-tec jag körde med.
Misstänkte faktiskt att batteriet var kört! Tur att det inte var mitt!
Tack för informationen!
Mvh
Gurra

ceasar skrev:
jag har jobbat i en motorcykelaffär och det jag har lärt mig är att ditt batteri är kört, bara att köpa nytt.
En annan sak är att du inte får ladda slutna batterier med "vanliga" laddare.
Du behöver en "smart" laddare, t ex en C-tec eller en optimate.
Pris 650-700kr.
Använder du fel laddare eller låter batteriet stå för lägne så går det sönder.
 
Jag kom för ca 15 år sedan över ett 30-tal 12V-10Ah slutna batterier som suttit som back-up i gamla datamaskiner. Hade stått i rätt många år utan att blivit laddade. Dessa gick att chocka igång. Använde en vanlig spänningskub och drog upp till ca 20 Volt. När amperemätaren började röra sig fick de ta lite laddning med hög spänning. Därefter funkade de utmärkt.

Ett par finns kvar än idag för att driva stereo på stranden e.t.c. :)
 
Gurra H skrev:
Hej!

Jag har ett Yausa-batteri som har blivit fullkomligt totalurladdat!
Batteriet är bara något år gammalt.

Voltmetern visar runt 5 volt och det tar inte laddning med vanlig laddare.
Har tidigare hört att man är mer eller mindre torsk om man totalurladdar underhållsfria Yausa-batterier. Enda sättet att få liv i dem igen ska vara någon slags specialladdare.
Någon som vet något om detta, eller har andra knep för att få fart på batteriet?

Jag har hört att man kan "skrämma" igång det genom att koppla på ett 24 voltsbatteri...

Tacksam för tips!

Mvh

Gurra

Hej Gurra

Jag har varit i samma situation,... mitt batteri skrämde jag igång genom att ladda/tömma/ladda/tömma osv. Tömmer gör man bäst med en tillkopplad 12voltslampa med lämplig watt, inte så noga, mera watt är lika med snabbare. Låt det lysa till det glöder, ladda igen....Hur man laddar vet du nog.
Det tog någon vecka eller så...

mvh

tillägg: förutsatt att ingen cell är trasig
 
Last edited:
Optimate III påstås kunna "desulfatera" batterier genom någon slags chock-laddning men min erfarenhet är att det inte fungerar och man måste köpa ett nytt batteri.
 
Du kan ju alltid testa med att rycka ur sladden ur nån gammal bordslampa i lägenheten. Smack på polerna så vaknar nog batteriet :)
PS/ Stå helst en liten bit ifrån batteriet när du testar "metoden" /DS
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top