Få en bakram att passa

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Halloj. Jag har en bakram i aluminium som jag jag skulle behöva bredda alternativ göra lite smalare. De 2 undre fästpunkterna är mer eller mindre på exakt samma ställe som på ramen. Skulle alltså behöva bredda det fästpunkterna ca 5-10mm. Är detta möjligt om man värmer upp eller behöver jag börja tänka i andra banor? Om detta nu är möjligt, finns det nån som jobbar med sånt?

Håller på att försöker få på en CBR1000RR bakram på en FZR1000 ram och vill verkligen att det skall funka då jag tror att det kan bli riktigt snyggt.

Hoppas du får bra svar.
Jag som inte vet exakt hur delarna ser ut, skulle vara hjälpt av en bild, där det framgår hur geometrin måste ändras på den nya bakramen. Lämpligtvis om du kunde hålla den nya bakramen invid infästningsstället på FZR-ramen.
Men kan bocka aluminium inom vissa gränser, man värmer då på ett speciellt sätt innan. Men som sagt, det beror bla på konstruktionen.

En sån här är det och det är då de undre hålen som skulle behöva komma ut ca 5-10mm. Och det är inte hela världen om de över följer med. Hittade lite info i en annan tråd (bildstölden) att det går att rikta en sne likadan så egentligen borde det väl gå gissar jag..... :va

Bifogat

• Bakram.jpg
    Bakram.jpg
    13.7 KB · Visningar: 341
Det där ser ut som en pressgjuten detalj, så här utan att ha sett på problemet irl så skulle jag nog inte rekommendera att rikta om den utan att värma innan, konstruktionen ser nämligen rätt styv ut.
Om du vill lämna bort det jobbet så är anderssonturbo den jag kan komma på här i Sthlm. Han är klurig.
För att tillfälligt mjukgöra aluminium så mjukglödgar man den. Man kan använda såpa, tvål, sot från acetylenlåga, träbit, temperaturkritor mfl metoder för att veta när man har värmt tillräckligt för att kunna bocka. Man får börja med att ta bort färgen. Hårdheten återgår sedan sakta när det svalnat.
Du kan söka på YT på "anneal aluminum" får att se några trick.

Om det finns gods är ju en annan metod att fräsa bort lite material på fästena för hålen.

Verkar det inte enklare att vid utprovning lägga en stack brickor bakom tills det passar och sen ber du någon kapa till lite proffsigare distanser när allt är inpassat.

Skall du bredda ramen så hade jag satsat på att kapa de två tvärgående bitarna, montera och därefter svetsa ihop.

Boris förslag ang distanser är vettigt helt klart, den lösningen eftersträvar man hellre än att tex fräsa bort material, om det är möjligt. Ibland kan det vara en kombination som är bäst, man fräser lite på ena och spejsar ut lite på andra, för att få maximal styvhet, det beror på parallellitet, utrymme, mm
Svårt att veta vad som är den bästa specifika lösningen i detta fall utan att ha sett detaljerna irl.
Inläggen här i tråden ger dig hursomhelst en "verktygslåda" att plocka ur.

Det kan tyckas en trivialt ombyggnad, men får du tex genomslag med skjuts i hög hastighet och bakramen viker sig, så kan det sluta illa. Därför är det klokt att göra såna här moddar med omsorg kring hållfastheten.

Last edited:
Boris förslag ang distanser är vettigt helt klart, den lösningen eftersträvar man hellre än att tex fräsa bort material, om det är möjligt. Ibland kan det vara en kombination som är bäst, man fräser lite på ena och spejsar ut lite på andra, för att få maximal styvhet, det beror på parallellitet, utrymme, mm
Svårt att veta vad som är den bästa specifika lösningen i detta fall utan att ha sett detaljerna irl.
Inläggen här i tråden ger dig hursomhelst en "verktygslåda" att plocka ur.

Det kan tyckas en trivialt ombyggnad, men får du tex genomslag med skjuts i hög hastighet och bakramen viker sig, så kan det sluta illa. Därför är det klokt att göra såna här moddar med omsorg kring hållfastheten.

Har funderat på det med att fräsa bort. Men vågar inte pga det sista du skriver här ovan.

Förslaget från Boris med brickor förstår jag inte riktigt. Får ej upp bilden i huvudet hur det ser ut när jag gör det. :confused:
Och att kapa och sen sätta ihop gör om jag tänker rätt att kåpor, baklykta och sadlar ej kommer att passa.

Men det kanske blir att försöka få någon att bredda lite och om det inte går tillräckligt, fräsa bort det sista.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back