Få bruten nyckel ur tändningslåset...

När jag besökte Låspunkten hade de något som såg ut som verktygen tandläkare använder för att skrapa tandsten med för att dra ur nyckeln ur tändningslåset på min bil. Sen gjorde de en ny nyckel baserad på resterna på några minuter.
 
kolla nya clasic motor tidningen, kommer inom kort i affären. är prenumerant o fick den idag
då är det en fin artikel om precis detta här o hur man gör en ny nyckel själv
 
Drygt 700 kr inkl. en ny extranyckel gick det på. Hade tydligen inte varit lika enkelt och billigt att fixa som jag hintats om när jag lämnade in den. De två yttre delarna hade behövt demonteras och med hjälp av det runda hålet på cylinderns sida hade alla metallbleck behövt lossas innan den avbrutna nyckeln hade kunnat tas bort. Troligen en befintlig spricka som orsakat det plötsliga brottet på nyckeln, fick jag veta när jag undrade ifall nyckelns material hade varit av usel kvalitet och ifall jag borde ersätta reservnyckeln med en ny av bättre material. Skönt att det är ordnat, återstår nu att montera tillbaks alla skruvar, sköldar, fästen, sladdar och kåpor. För att inte nämna strålkastare, backspeglar och instrumentering. Jodå, så användarvänligt är det att köra en suverän Honda vars nyckel går av i tändningslåset.
 

Bifogat

  • IMG_1653.JPG
    IMG_1653.JPG
    1.5 MB · Visningar: 58
Drygt 700 kr inkl. en ny extranyckel gick det på. Hade tydligen inte varit lika enkelt och billigt att fixa som jag hintats om när jag lämnade in den. De två yttre delarna hade behövt demonteras och med hjälp av det runda hålet på cylinderns sida hade alla metallbleck behövt lossas innan den avbrutna nyckeln hade kunnat tas bort. Troligen en befintlig spricka som orsakat det plötsliga brottet på nyckeln, fick jag veta när jag undrade ifall nyckelns material hade varit av usel kvalitet och ifall jag borde ersätta reservnyckeln med en ny av bättre material. Skönt att det är ordnat, återstår nu att montera tillbaks alla skruvar, sköldar, fästen, sladdar och kåpor. För att inte nämna strålkastare, backspeglar och instrumentering. Jodå, så användarvänligt är det att köra en suverän Honda vars nyckel går av i tändningslåset.

Nice att det löste sej. Ditt lås verkar vara lite annorlunda än de andra låsen folk har nämnt här tidigare i tråden. Oftast kan man inte låta låset ligga som du har på bilden utan nyckel isatt (alt. tejpa runt) för då hade alla blecken skjutit iväg.

Du nämner aldrig vad det är för cykel, va?
 
Nice att det löste sej. Ditt lås verkar vara lite annorlunda än de andra låsen folk har nämnt här tidigare i tråden. Oftast kan man inte låta låset ligga som du har på bilden utan nyckel isatt (alt. tejpa runt) för då hade alla blecken skjutit iväg.

Du nämner aldrig vad det är för cykel, va?
Precis. Det där att blecken trillar ur stämmer inte. Det är låset till min högt värderade Honda S-Wing 150 som kommer ersätta min KTM 1190 Adventure.
 

Bifogat

  • switch-assycomb_big35100KRJ702-01_9c28.jpg
    switch-assycomb_big35100KRJ702-01_9c28.jpg
    105 KB · Visningar: 39
  • 33745103.jpg
    33745103.jpg
    159.5 KB · Visningar: 49
  • MSWIN20078BM_w800.jpg
    MSWIN20078BM_w800.jpg
    30.4 KB · Visningar: 41
Jag är typen som gillar "lösningar" som fungerar. Har nu testat följande med ett figursågsblad bara för att testa. Jag brötnaturligtvis inte av nyckel utan jag drog i det bredvid en hel nyckel i ett tändningslås till en bil som jag hade liggande med tillhörande nyckel (samma skit på många motorcyklar).

Börja o kika runt 2:35 så ser ni vad jag menar.


Den hårda metallen agerar hullingar emot den mjuka metallen i nyckelämnet. Det fina i det hela att skulle det ske går det ju att få tag i sådana sågblad samma dag oftast som som eländet händer till skillnad från de dyrkliknande specialverktygen gjorda för ändamålet.

Lägg även märke till som han säger själv i videon att det går mycket bättre om man bryter sågbladet med hullingarna (tänderna) åt rätt håll. Det hela är en fingertoppskänsla som man lätt lär sej och det gick allra bäst när jag till slut hade hade bearbetat toppen (ca första millimetern) på sågbladet genom att fila/slipa det lite tunnare så att det lättare äntrade nyckelhålet bredvid nyckeln.

Sorry att jag kapar tråden så här men eftersom det är upp på tapeten...
 
Last edited:
Drygt 700 kr inkl. en ny extranyckel gick det på. Hade tydligen inte varit lika enkelt och billigt att fixa som jag hintats om när jag lämnade in den. De två yttre delarna hade behövt demonteras och med hjälp av det runda hålet på cylinderns sida hade alla metallbleck behövt lossas innan den avbrutna nyckeln hade kunnat tas bort. Troligen en befintlig spricka som orsakat det plötsliga brottet på nyckeln, fick jag veta när jag undrade ifall nyckelns material hade varit av usel kvalitet och ifall jag borde ersätta reservnyckeln med en ny av bättre material. Skönt att det är ordnat, återstår nu att montera tillbaks alla skruvar, sköldar, fästen, sladdar och kåpor. För att inte nämna strålkastare, backspeglar och instrumentering. Jodå, så användarvänligt är det att köra en suverän Honda vars nyckel går av i tändningslåset.

Det låter billigt. En helt ovidkommande fråga: är det immobiliser/startspärr på moderna hojar, alltså samma typ av stöldskydd som på bilar nuförtiden? Har själv bara ägt 80-talshojar, därav frågan.
Sådana nycklar brukar kosta från 3000kr och uppåt...
 
Det låter billigt. En helt ovidkommande fråga: är det immobiliser/startspärr på moderna hojar, alltså samma typ av stöldskydd som på bilar nuförtiden? Har själv bara ägt 80-talshojar, därav frågan.
Sådana nycklar brukar kosta från 3000kr och uppåt...
Det verkar vanligt på nyare hojar, men denna från 2009 har inte det. Skönt, tycker jag. Hellre billigt och lätt att fixa liknande missöden än att göra det svårt för tjuvar.
 
Kan du ta en smal borr/spik eller liknande med superlim på i ena änden och limma fast mot den trasiga nyckeln?
 
Jag är typen som gillar "lösningar" som fungerar. Har nu testat följande med ett figursågsblad bara för att testa.

Den hårda metallen agerar hullingar emot den mjuka metallen i nyckelämnet.

Lägg även märke till som han säger själv i videon att det går mycket bättre om man bryter sågbladet med hullingarna (tänderna) åt rätt håll. Det hela är en fingertoppskänsla som man lätt lär sej och det gick allra bäst när jag till slut hade hade bearbetat toppen (ca första millimetern) på sågbladet genom att fila/slipa det lite tunnare så att det lättare äntrade nyckelhålet bredvid nyckeln.

Sorry att jag kapar tråden så här men eftersom det är upp på tapeten...

Tackar ! Och här finns dom tex
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../sagar/sagblad-handsagar/figursagblad-331030/
 
Det låter billigt. En helt ovidkommande fråga: är det immobiliser/startspärr på moderna hojar, alltså samma typ av stöldskydd som på bilar nuförtiden? Har själv bara ägt 80-talshojar, därav frågan.
Sådana nycklar brukar kosta från 3000kr och uppåt...


Brutit nyckeln på min honda 2012 med immobiliser. Nyckelämne ca 450, slipning 150, och runt 5-600 för för programmering. Inte kunnat lämna in på programmeringen ännu iom hjullagret hunnit ge upp, men totti runt 1200 för komplett nyckeloperation räknar jag med.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top