få bort trasig torxskruv?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag skulle lyfta av ventilkåpan på min gixxer idag och var då tvungen att ta bort fyra torxskruvar. alla satt stenhårt. jag lyckades få bort tre av dom men den fjärde drog jag sönder. den är helt rund i hålet nu. hur får jag bort den?

skruven sitter så att jag inte kommer åt den så bra så det är ganska svårt att komma åt med några verktyg.

har ni några bra tips att komma med?

bmwjohan skrev:
jag skulle lyfta av ventilkåpan på min gixxer idag och var då tvungen att ta bort fyra torxskruvar. alla satt stenhårt. jag lyckades få bort tre av dom men den fjärde drog jag sönder. den är helt rund i hålet nu. hur får jag bort den?

skruven sitter så att jag inte kommer åt den så bra så det är ganska svårt att komma åt med några verktyg.

Nåja torx är det nog inte utan snarare 6mm insex

men en bonndmetod är att ta ett vasst stämjärn å knacka ett jack i kanten tills den losnar annars kan du väl kontakta robban här på forumet
han bor väl i E tuna tror ja så kan han svetsa en liten loppa i den så man går tag med svetstång den metoden brukar ja använda

Peter

bmwjohan skrev:

Grispittar kostar en 30 spänn på biltema.
Brukar fungera utmärkt.

MickeXJR1300 skrev:
Grispittar kostar en 30 spänn på biltema.
Brukar fungera utmärkt.

De små "pittarna" i biltema-satsen gick ju sönder bara man blåste på dom... värdelöst skit!!

MickeXJR1300 skrev:
För mig har de funkat perfekt.

Kan ju också vara så att kraften blev förstor på "de små" med ett stort spärrskaft och fastdragenbult... :gnissla

Löste det hela med 5-56 och en slaghammare...

Försök att göra ett hack i skallen så du kan ta den med en vanlig skruvmejsel......

bmwjohan skrev:

Det finns många sätt att få bort tjuriga skruvar,men kan va svårt o ge nåt bra tips utan att ha sett själv hur den sitter. Värme/kyla ,hack i kanten, grispickar etc. Annars kan du få svetsa dit en mutter ovanpå skruven. Hoppas det löser sig.

andersson turbo skrev:
Nåja torx är det nog inte utan snarare 6mm insex

men en bonndmetod är att ta ett vasst stämjärn å knacka ett jack i kanten tills den losnar annars kan du väl kontakta robban här på forumet
han bor väl i E tuna tror ja så kan han svetsa en liten loppa i den så man går tag med svetstång den metoden brukar ja använda

Peter

jo det är torx. jag har kollat en jäkla massa gånger mycket noggrant för att avgöra ifall det är insex eller torx och det är torx.
skruvarna sitter i ventilkåpan och dom håller fast två oljeslangar.
jag ska kolla ifall jag kan låna en stämjärn och så ska jag testa att slå med det.
skruvarna sitter mot förgasarna till och det är rätt rejält trångt så jag kommer inte åt att såga ett jack med en såg så att jag kan ta den med mejsel tyvärr.

Last edited:
bmwjohan skrev:
jo det är torx. jag har kollat en jäkla massa gånger mycket noggrant för att avgöra ifall det är insex eller torx och det är torx.
skruvarna sitter i ventilkåpan och dom håller fast två oljeslangar.
jag ska kolla ifall jag kan låna en stämjärn och så ska jag testa att slå med det.
skruvarna sitter mot förgasarna till och det är rätt rejält trångt så jag kommer inte åt att såga ett jack med en såg så att jag kan ta den med mejsel tyvärr.

Aha dom till olje slangarna sitter 5ans insex där standard men nån har väl bytt dom men då brukar det gå att vrida hela slangnipplen lite i rätt riktning
då lossar även skruven va lite försiktig med oringen bara ta nån trubbig mejsel eller stång å knacka nippeln fram å till baka så släpper den säkert

Peter

Lyft ur förgasarna så kommer du åt rätt bra. Blir nog svårt att vrida hela slanganslutningen om du inte fått loss den alls, o ringarna kommer att vara i vägen. Såga en skåra med ett bågfilsblad och ta den med en bred mejsel sedan.

EDIT:
En grispitt är en slags vänstergängad gängtapp som man tar ut avbrutna bultar och sånt med. Man borrar ett hål i mitten och skruvar in den, då är det tänkt att den ska vrida med sig bultstumpen, funkar ibland.

Last edited:
Johan, läs dessa båda trådar:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32975

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=29651

Några idéer:
Om jag har fattat rätt så är det alltså de skruvar i ventkåpan som håller oljeslangarna.
En idé kan väl vara att borra bort skallen (endast skallen!!) så att du kan ta bort slangen. Sen kan du ju få tag i skruvkroppen med en polygrip eller hellre rörtång/svetstång och gänga ut skruvkroppen.
I och med att det är en torxs (gäller insex och stjärn också) så har du ju ett naturligt centrum i skruven att borra i. Borrar du försiktigt med 6 mm borr så kommer skallen att lossna. Skruvens skalle, inte din! :D
Hmmm. Funderar. Kommer du åt med borrmaskin?

Ytterligare varianter:
Såga spår, svetsa fast mutter på skruvskallen, knacka motsols med körnare.

Jaja, hör av dig om du inte får till det på egen hand.

PS det där är ingen ktm! :7peta

Robban_C.. 125'an är en ktm. denna skruv som jag svär över nu sitter på min gixxer 750. dom där två trådarna hade jag redan läst, jag tänkte bara att eftersom hela mitt skruvhuvud finns kvar borde jag kunna göra något enklare.

hur som helst så fick jag bort skruven idag :D
jag höll ett stämjärn i ytterkant på huvudet och slog med gummihammare. skruven gick sönder som fan och jag skulle just konstatera att det inte går då jag gjorde ett sista försök och den lossnade :banana
tack för stämjärnstipset

nu har jag varit och köpt fyra nya skruvar och dessa är insex, inte torx. jag har konstaterat att jag hatar torx. går alltid sönder.

bmwjohan skrev:
... jag hatar torx. går alltid sönder.
Torxs och insex finns i samma material. Men torxs har starkare nyckelgrepp.

Men liksom insex är det viktigt att man ALLTID ser till att det inte är skit i botten av greppet (tryckluft), annars får man inte i nyckeln ordentligt och då finns risk att man drar sönder skruven. Och kanske även nyckeln.
Och mer eller mindre skadade verktyg ska kastas eller åtgärdas innan de förstör ännu fler skruvar.
Sådärja, då har man varit viktigpetter också.

IRON MAN skrev:
Va faan är en grispitt :confused:

Är som en konisk gängtapp som är gängad åt fel håll. Så om du drar en skruv/bult rund, så kan du borra ett håll i mitten på den trasiga skruven/bulten och skruva med en grispitt.

Robban_C skrev:
Torxs och insex finns i samma material. Men torxs har starkare nyckelgrepp.

Men liksom insex är det viktigt att man ALLTID ser till att det inte är skit i botten av greppet (tryckluft), annars får man inte i nyckeln ordentligt och då finns risk att man drar sönder skruven. Och kanske även nyckeln.
Och mer eller mindre skadade verktyg ska kastas eller åtgärdas innan de förstör ännu fler skruvar.
Sådärja, då har man varit viktigpetter också.

Lyssna på Robban, han har rætt... "rætt verktyg ær halva jobbet"

Hur åtgærdar man dom då?
Insex, såga av den biten som ær skadad, ræcker oftast med att ta bort 3-4 mm, sen ær den som ny igen...gør stor skillnad mellan en som bara ser lite sliten ut oh en som ær bra...skillnaden ær væl ett tydligt klick nær man håller andan som bæst eller en 2-3 timmars svordommar att det var just DEN skruven som du drog sønder.

Torx - har du flax kan du ju såga ner den med....men å andra sidan, lyckas du dra sønder torx så har du med størsta sannolikhet gjort fel från førsta stund, bættre grejor æn TORX finns inte :fakta
Slæng din gamla ikea torx nyckekl och køp nya...køp bra medans du håller på oxå, gør ont i plånboken nu men sparar många knogar i garaget sen!

aaaah...nu fick dela ut lite moral och vara viktigpetter oxå :D

Edit: stvafle

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...