Få bort smuts från topplock?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hur får man bort smuts och sånt från ett luftkylt topplock på bästa/smidigaste/enklaste sättet? Ytan jag vill ha ska påminna om glasblästrad (vilket känns som kanske inte det bästa sättet efter att ha läst <micke>s CB985 café tråd.)
 

Säkert brutalt effektiv, men använd skyddsglasögon och gummihandskar. Såpass stark att den kan ge frätskador i den koncentrationen på händer och ögon.

85% fosforsyra ska man inte leka spraya smurf-sprayen med i smurf-tvätthallen utan smurfskydd på ögonsmurfarna. Kan bli blindsmurfen av det...
:tummenupp
 
Säkert brutalt effektiv, men använd skyddsglasögon och gummihandskar. Såpass stark att den kan ge frätskador i den koncentrationen på händer och ögon.

85% fosforsyra ska man inte leka spraya smurf-sprayen med i smurf-tvätthallen utan smurfskydd på ögonsmurfarna. Kan bli blindsmurfen av det...
:tummenupp

Ja det är bra med skydd, :tuttar
 
Ladda blästerskåpet med salt och du är hemma

Helt ofarligt

Vill minnas att jag blästrade toppen till XR:en med salt och att resultatet vart så gott som obefintligt... Men måste ändå blästra lite så får låna hem en kompressor och testa med salt också.

Specialkemikalier i all ära, men jag vill gärna ha tips om sådant man gärna hittar på lokala macken/biltema/jula/clas i sjön etc.
 
Tidigare fanns det någon tjomme norrut i svedala som annonserade om trummling och de skulle ge olika ytfinnish beroende på trummlingsmedel.
Man lär maskera ytor som inte ska behandlas.
Googla på trumling , trummling å kolla om de finns kvar.
 
Är det någon fara att sandblästra skiten? Kör med en skabbig ventilkåpa på, ventiler i och och tejpar och sätter igen underdelen av toppen väl?
 
Är det någon fara att sandblästra skiten? Kör med en skabbig ventilkåpa på, ventiler i och och tejpar och sätter igen underdelen av toppen väl?

Varför inte glasblästra? Eller isblästra?
 
Varför inte glasblästra? Eller isblästra?

Glasblästra ALDRIG ett topplock! (eller andra motorblocksdelar heller)

Blästermedia KOMMER att fastna i hörnen i oljekanalerna, och sedan spelar det ingen roll hur mycket du blåser med tryckluft, det sitter kvar i ytterradien i varje vinkel hårdpackat och fint!
Sen luckras skiten upp av oljan, och kammarna, vipporna, tryckarna skär ihop när strypmunstycket för oljan sätter igen.

Jag vet otaliga hojmotorer som skurit på detta vis efter glasblästring.

Använd finaste sand (packar inte ihop), eller hitta en kolsyreblästrare.
Trumling kan oxå vara ett alternativ.


Jag köper istället kalkosan på vanliga affären.
Funkar bra, men kräver lite kunskaper för att metallen inte ska bli svart eller randig av rinningar, så detta är inget jag personligen rekommenderar.

Gjorde ofta rent gamla förgasare och deras ingående delar i detta, och ffa mässingsgrejerna blev som nya.

Mne sedan jag nu skaffat en ultraljudstvätt så får den göra jobbet p ett skonsammare sätt istället. :)
 
Last edited:
Glasblästra ALDRIG ett topplock! (eller andra motorblocksdelar heller)

Blästermedia KOMMER att fastna i hörnen i oljekanalerna, och sedan spelar det ingen roll hur mycket du blåser med tryckluft, det sitter kvar i ytterradien i varje vinkel hårdpackat och fint!
Sen luckras skiten upp av oljan, och kammarna, vipporna, tryckarna skär ihop när strypmunstycket för oljan sätter igen.

Jag vet otaliga hojmotorer som skurit på detta vis efter glasblästring.

Använd finaste sand (packar inte ihop), eller hitta en kolsyreblästrare.
Trumling kan oxå vara ett alternativ.



Ooppss:rodnar Det var bra att veta. Trodde det var skonsamt mot motorn:gnissla
 
Glasblästra ALDRIG ett topplock! (eller andra motorblocksdelar heller)

Blästermedia KOMMER att fastna i hörnen i oljekanalerna, och sedan spelar det ingen roll hur mycket du blåser med tryckluft, det sitter kvar i ytterradien i varje vinkel hårdpackat och fint!
Sen luckras skiten upp av oljan, och kammarna, vipporna, tryckarna skär ihop när strypmunstycket för oljan sätter igen.

Jag vet otaliga hojmotorer som skurit på detta vis efter glasblästring.

Använd finaste sand (packar inte ihop), eller hitta en kolsyreblästrare.
Trumling kan oxå vara ett alternativ.



Ooppss:rodnar Det var bra att veta. Trodde det var skonsamt mot motorn:gnissla

Därför inte glasblästring.

Men låter bra att sandblästring gör jobbet. Kommer maskera alla invändiga ytor eller vad man ska säga så de inte nås av blästermedia (mest pga lathet att plocka ur ventiler och sånt).
 

Jag borde skrivit "Ultraljudstvätt is the shit."

På mitt förra jobb hade vi en. Man skar sönder en plastdunk av lämplig storlek. La i tex topplocket och fyllde på med lacknafta/fotogen. (Jo jag vet att man inte skall ha lösningsmedel i en ultraljudstvätt.) Sen ställde man ner "dunken" i ultraljudtvättens vattenbad och slog på.

Det var ganska cool att se hur all skit liksom kokade loss. Blev som nytt.

Vid riktigt besvärlig skit fick man ta till petroleumeter eller aceton.
 
Jag borde skrivit "Ultraljudstvätt is the shit."

På mitt förra jobb hade vi en. Man skar sönder en plastdunk av lämplig storlek. La i tex topplocket och fyllde på med lacknafta/fotogen. (Jo jag vet att man inte skall ha lösningsmedel i en ultraljudstvätt.) Sen ställde man ner "dunken" i ultraljudtvättens vattenbad och slog på.

Det var ganska cool att se hur all skit liksom kokade loss. Blev som nytt.

Vid riktigt besvärlig skit fick man ta till petroleumeter eller aceton.

Hade du skrivit "På mitt nuvarande jobb..." så hade du kunnat skämma bort dig själv med ruskigt fint fika eller någon lämplig peng.
 
Blästrar man inte bilkarosser o liknande med Natriumbikarbonat:va Borde i så fall vara idealiskt då rester e lätta att få bort..
 
Glasblästring på motordelar öht = ANUS verkar det som...då struntar vi i den planen :brinnerup

Hur bra tar ultraljudstvätt? enligt uppgift finns en på mitt förrförra jobb som jag ev kan använda. Men hur gör man med övriga motordelar som har halv flagnad färg. Där måste man väl ändå blästra eller? sandblästra som gäller då eller?
 
Glasblästring på motordelar öht = ANUS verkar det som...då struntar vi i den planen :brinnerup

Hur bra tar ultraljudstvätt? enligt uppgift finns en på mitt förrförra jobb som jag ev kan använda. Men hur gör man med övriga motordelar som har halv flagnad färg. Där måste man väl ändå blästra eller? sandblästra som gäller då eller?

Ultraljudstvätt tar inte ett dugg. Den förstärker tvätteffekten hos kemikalien du tvättar med men den ger ingen averkning så skall du ha bort färg o dyl så är bläster med finkorning sand da shit...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top