Få bort oallokerat utrymme ifrån HD

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
På en av mina hd har jag 2 st partitioner med oallokerat utrymme, ena på 9mb å andra på drygt 5 gig.Ganska säker på att dom kommit till i samband med halvtaskiga nyinstallationer ifrån min sida. Dom partionerna syns enbart i samband med windows installation när man får välja strl på partioner å om man vill formatera hd före nyinst. Hur får jag bort dom om det går ens. När jag startar datorn får jag upp 2 st win 7 att välja på bara det ena funkar såklart å det är grymt störande. Så vad göra?

Last edited:
Jag har fått lära mig att bästa sättet att få det stabilt med partitioner är att formatera på nytt och greja med det därifrån. Deleta alla partitioner så att allt blir oallokerat och sedan skapa nya efter önskemål.

Det går att göra enkelt som sjutton när du formaterar.

sen om det går att göra smidigare utan att formatera om vet jag inte. Det finns ju program för sånthär men det får någon annan utvärdera och tala om om det är bra eller anus.

Det är ingen "räddningspartition" där det ligger en kompllett installationsavbild?

Det brukar vara farligt att röra den partitionen som OS är installerat på. Annars brukar det gå smärtfritt.

Oavsett om du tar bort den partitionen och den oalokerade partitionen som ligger bredvid och gör en stor partition eller kör med partition magic.

Att ändra bootfilen på win7 får du massvis med svar om du googlar. Är inte boot.ini längre som man mecklar med längre.

Grejen är ju det det inte går. Jag kan ju markera dom men åtgärden jag vill göra är inte ifylld å går således inte å välja.

Det är ingen "räddningspartition" där det ligger en kompllett installationsavbild?

Det har du jäkligt rätt i!

Dessutom är det inte värt allt stök för 5gb. Köp en större disk. En till disk eller extern disk istället. Om det är en gammal räddningspartition och du har installerat om hade jag formaterat den och satt virituella minnet dit. Ca 1,5 större än ramminnet.

Grejen är ju det det inte går. Jag kan ju markera dom men åtgärden jag vill göra är inte ifylld å går således inte å välja.

Ptja om du absolut känner att du inget bättre har för dig knöka in disken i en usb hållare och fixa allt därifrån. Teknikmagasinet har en för 250:-

Alternativt ladda ner mjukvaror som kan fungera bättre. Typ partition magic. However petar du på installationspartitionen finns risk för krash. MER än om du petar på de andra. Själv fått ett par härliga när jag tyckt mig vara ambitiös.

Last edited:

Nja möjligtvis nåt gammalt os. Inte den jag bootar ifrån iaf. Jag vill göra hdn helt rent å få maximalt med utrymme. Inget viktigt ligger på den iaf.

Last edited:
Skulle formatera om hela disken. Tror du får det svårt att baka in de två oallokerade sektionerna till din ops partition utan problem. Eller om du ska försöka, va då beredd på att något kan gå åt skogen och ta backup på allt du inte vill förlora..

Sköt detta i Diskhanteraren, du finner den om du t.ex. högerklickar på "Dator" och väljer Hantera och där kommer finna Diskhanteraren.

Sen huruvida du bör ta bort nån partition eller inte kan jag inte svara på utan att kolla på hur det ser ut själv, men rock on. :tummenupp

Boota med Linux och baka ihop partitionerna. Bah!

Lyckades få till det nu. Var trots allt inte så svårt när man väl visste vad som lära göras

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back