Få bort metallspån ur motorn?

audimange

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
Suzuki 250
Har en Suzuki 250 -85 med ett litet lager vid tryckplattan i kopplingen som pulvriserats. Hur rengör man bäst motorn för att få bort all "mald" metall ur motorn? Magnet, spolning??

audimange skrev:
Har en Suzuki 250 -85 med ett litet lager vid tryckplattan i kopplingen som pulvriserats. Hur rengör man bäst motorn för att få bort all "mald" metall ur motorn? Magnet, spolning??

plocka isär hela motorn, tvätta ur alla utrymmen, oljekanaler viktigast, alla lösa delar tvättar du av noga. Mptortvättskåp att föredra före hink,borste å avfettning. Sen renblåsning med tryckluft, noga med att alla oljekanaler blir rena. Kolla oljepumpen extra noga, hårda lager delar mot mjuk aluminium, vackra repor det kan bli . lycka till. :)

Gabor skrev:
plocka isär hela motorn, tvätta ur alla utrymmen, oljekanaler viktigast, alla lösa delar tvättar du av noga. Mptortvättskåp att föredra före hink,borste å avfettning. Sen renblåsning med tryckluft, noga med att alla oljekanaler blir rena. Kolla oljepumpen extra noga, hårda lager delar mot mjuk aluminium, vackra repor det kan bli . lycka till. :)

Det går inte att spola motorn utan att plocka isär?

Gabor skrev:
nej !! oljekanaler måste rengöras noga

Kanske skulle tillägga att det är en 2-taktare. Ska det inte gå att bara spola igenom växellådan och tvätta kopplingskåpan och kopplingen? Frågan om jag vill prova är vad man ska använda att spola/tvätta med? Orkar inte plocka isär hela motorn, det får bära eller brista. Har inte upplevt att det blivit någon skada på växellåda/koppling men det får väl tiden utvisa.

Last edited:
audimange skrev:
Kanske skulle tillägga att det är en 2-taktare. Ska det inte gå att bara spola igenom växellådan och tvätta kopplingskåpan och kopplingen? Frågan om jag vill prova är vad man ska använda att spola/tvätta med? Orkar inte plocka isär hela motorn, det får bära eller brista. Har inte upplevt att det blivit någon skada på växellåda/koppling men det får väl tiden utvisa.

Jodå det går, men det beror ju lite på hur stora spånen är... är de av karaktären flisor/risgryn som med säkerhet skulle slå tvärstopp i lådan skulle jag nog vilja plocka isär. Är det bara som metallic i oljan är det bara att byta olja, och givetvis om det inte redan finns: montera en magnetplugg/modifiera din egen till att bli en.

audimange skrev:

är det en med separat smörjning av vevaxeln;kolvar ??

Då kan det funka, men inget som jag råder till, lång erfarenhet av motorerer är att fuskmekning brukar bli dyrt.....

Är lagret msom du smylat sönder ett rull/nållager, då är det stål partiklar överallt. är det ett mjuklager, tja, du kan ju alltid chansa, det är din motor å dina pengar.

Jag skulle riva å rengöra allt....

Last edited:
Är det stora bitar som skulle kunna göra nån skada så ligger dom nog på botten av motorn tills man tar bort dom. Men kopplingskåpan kan du väl ta av iaf. Det är väl där allt har samlats skulle jag tro.

Vevaxeln smörjs via bränslet. Kopplingshuset är förbundet med växellådan via högre sittande kanaler. Tänkte också att alla större partiklar borde förhoppningsvis ligga i kopplingshuset. Det mesta varkar dock ha blivit till mjöl. Ska prova att spola rent och köra med magnet så får vi se. Tack för alla synpunkter!

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back