Få bort krom från alu - hur?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Håller på och fixar iordning en Honda Shadow vars kromade motorkåpor och ventilkåpor ser förjävliga ut. Tänkte få bort kromet och dra på någon svart lack istället. Men hur ska jag få bort kromet? Krom är ju ganska många gånger hårdare än det underliggande aluminiumet, så vad ska jag göra för att undvika gropar?
 
Funkar de inte att blästra på kromat?
 
Jag brukar lämna in på avkromning. Det är rätt billigt. Ett enkelt jobb för en kromfirma, de kör bara processen baklänges.

Vi kromning ska ju däremot detaljerna slipas och poleras till perfekt glans innan detaljerna kromas, det är detta handarbete som kostar vid kromning.

När jag tex köpte min nya S&S-motor så var de frästa aluventilkåporna kromade, jag gillar inte krom på min hoj (i synnerhet inte kromad alu), så jag lämnade in dem för avkromning, gick på några hundralappar på Fintlings här i dyra Sthlm. Så nu har jag dem i polerad alu istället, mer rejs.
 
Funkar de inte att blästra på kromat?

Vet inte. Men rent teoretiskt så kommer ju vissa delar av kromet försvinna lättare än andra, har redan försvunnit på många ställen. Det krom som då är kvar skyddar aluminiumet under mot sanden, men inte där det saknas krom och då kommer sanden (teoretiskt) äta upp aluminiumet. Och det vill jag inte.
 
Vet inte. Men rent teoretiskt så kommer ju vissa delar av kromet försvinna lättare än andra, har redan försvunnit på många ställen. Det krom som då är kvar skyddar aluminiumet under mot sanden, men inte där det saknas krom och då kommer sanden (teoretiskt) äta upp aluminiumet. Och det vill jag inte.

Aha såklart, tänkte jag inte på.. Men jYrgen verkar ju ha bra idéer :)
 
Men.....hur fan gör dom för att kroma alu? Med risk för att idiotförklara mig själv då...

Är det inte högglanspolerat och typ typ oxiderat /klarlacken släppt? Kanske ser ut som kromsläp menar jag.

I såna fall är det ju bara blästra bort klarlacken / oxiden / den blankpolerade ytan???

Är det kromat får du nog göra som Jörgen säger. Kanske går att fuska genom att "matta" upp kromet med blästern och lacka ovanpå. Ingen 100: ig lösning däremot men visst funkar det säkert om det inte är så noggrant!
 
Kromad alu är vanligt men i mina ögon fult, man lägger ofta koppar eller ngt annat mellanskikt först.

/J
Men.....hur fan gör dom för att kroma alu? Med risk för att idiotförklara mig själv då...

Är det inte högglanspolerat och typ typ oxiderat /klarlacken släppt? Kanske ser ut som kromsläp menar jag.

I såna fall är det ju bara blästra bort klarlacken / oxiden / den blankpolerade ytan???

Är det kromat får du nog göra som Jörgen säger. Kanske går att fuska genom att "matta" upp kromet med blästern och lacka ovanpå. Ingen 100: ig lösning däremot men visst funkar det säkert om det inte är så noggrant!
 
Men.....hur fan gör dom för att kroma alu? Med risk för att idiotförklara mig själv då...

Är det inte högglanspolerat och typ typ oxiderat /klarlacken släppt? Kanske ser ut som kromsläp menar jag.

I såna fall är det ju bara blästra bort klarlacken / oxiden / den blankpolerade ytan???

Är det kromat får du nog göra som Jörgen säger. Kanske går att fuska genom att "matta" upp kromet med blästern och lacka ovanpå. Ingen 100: ig lösning däremot men visst funkar det säkert om det inte är så noggrant!

Nop. Det är kromat. Gjorde försök i dyrgt 1 timma med att skrapa bort med kniv. Gick sådär. Fick mest i ögonen :blingbling

Kromad alu är vanligt men i mina ögon fult, man lägger ofta koppar eller ngt annat mellanskikt först.

/J

Håller med. Polerad alu ser så mycket bättre ut. Men det är inget jobb jag lägger ner på en cykel jag inte ska ha själv.
När du säger några hundringar, kommer du ihåg mer exakt vad det landade på?
 
Last edited:
På en hoj gör man inget halvdant... Men en honda shadow gills väl inte? :):):):)
 
Nop. Det är kromat. Gjorde försök i dyrgt 1 timma med att skrapa bort med kniv. Gick sådär. Fick mest i ögonen :blingbling



Håller med. Polerad alu ser så mycket bättre ut. Men det är inget jobb jag lägger ner på en cykel jag inte ska ha själv.
När du säger några hundringar, kommer du ihåg mer exakt vad det landade på?

Ring din lokala kromfirma och deala lite, det spelar nog större roll än vad jag fick för pris.
Tror jag gav en femhundring för båda rockerboxarna.

Annars fäster pulverlack bra på krom. Svart pulverrynklack är snyggt ;)
 
Last edited:
Kromad alu är vanligt men i mina ögon fult, man lägger ofta koppar eller ngt annat mellanskikt först.

/J


Ser man där! Trodde inte att det gick helt enkelt med den "kemiska" processen" så att säga.

I Eskilstuna finns det en firma som sysslar med sånt där. Ring dom. Kommer tyvärr inte ihåg namnet.
 
Ring din lokala kromfirma och deala lite, det spelar nog större roll än vad jag fick för pris.
Tror jag gav en femhundring för båda rockerboxarna.

Annars fäster pulverlack bra på krom. Svart pulverrynklack är snyggt ;)


Inge bra med pulverlack på motordelar

Det blir för varmt och färgen smälter ( har provat även detta:D)
 
Inge bra med pulverlack på motordelar

Det blir för varmt och färgen smälter ( har provat även detta:D)

Tack, bra att du påpekade det.
Vanlig pulverlack funkar inte. Det ska vara hi-temp varianten.

Samma wrinkle black som på grillar, HD-motorer och Axtellcylindrar.
Weird Performance nära dig lägger sån pulverlack.
 
Last edited:
är det en snålvariant du är ute efter så rucka up ytan med vatten slippapper + spackla igen där vart kromen har ramlad av o sen på med värme sprray enkelt billigt o jävla fusk men det går :D:tummenupp
 
är det en snålvariant du är ute efter så rucka up ytan med vatten slippapper + spackla igen där vart kromen har ramlad av o sen på med värme sprray enkelt billigt o jävla fusk men det går :D:tummenupp

Jo, tanken har slagit mig, men gillar att ta korta (billiga) vägen utan att man för den sakens skull fuskar.
 
Jaha. Då återstår det att försöka hitta någon som kan göra detta. Verkar inte som någon i Skåne sysslar med detta (längre, http://www.lokaldelen.se/mapdetailssearch.ds?id=106463 dessa har slutat och den andra jag hittade verkar lagt av helt, varken hemsidan eller numret jag har funkar (yrt.se).).

Provade igår att både slipa för hand och med sån grovrengöringsrondell. Går hjälpligt, men tar ju så förbannat lång tid.

Nästan bud på att skita i det.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top