Få bort klistermärken?

jimmö

tokigare än tokigast
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
en som rullar
Tjena beställde bakplasten till min fzr och undrar hur ni gör för att få bort klistermärkena?

körde själv med hårtork för att få bort men klistret stannade kvar på plasten.

sen provades det ut att gnugga spolarvätska på klistret men det var inte det lättaste.

ge mig några tips så jag klarar av helgen.

mvh
//jimmy

varmluft å sen bensin el cellulosaförtunning till klistret. aceton kanske?

Tyvärr har du haft för låg värme så därför har klistret fastnat. Hade du använt en värmepistol och fått upp högre värme så hade du kunnat dra bort allt på en gång (ca 1 min) men nu är det kört! Du kan ta en trasa som du dränker in i t-röd och låt denna ligga över klistret i ca 1-2 min vilket löser upp detta . Gnugga sedan med den blöta trasan , vid behov upprepa! Annars köp en sprayflaska med "klotterent" så går det ännu lättare. Några tips som funkar, men det kanske finns någon som har bättre?
Jag förutsätter att du inte vill skada lacken?

Börja alltid med att prova med matolja. Absolut skonsammast på alla ytor och löser petroliumbaserade lim häpnadsväckande bra i de flesta fall.

Vetefan, lacknafta brukar funka bra när jag vill få något rent på hojen..

Inte mycket dock, ett par droppar på en duk och skitet försvinner direkt.

Äääh ta en grovslip man får inte va kinkig om man ska nånstans här i världen

T-röd.
Absolut bäst. Skonsam mot lacken och får jobbet gjort.
se till att skölja rent efter bara så det inte får ligga kvar.

WD40 ska även lösa rätt bra. Om du frågar 100 olika personer får du nog 100 olika svar.

en polare hade något jävla medel som var skit bra..
sprutade på lite på klistret, fick bort det på 7 sec...
var som att torka bort vanlig smuts, med vatten..

absolut inte aceton eller annat aggressivt lösningsmedel. Prova deodorantspray, air sensor cleaner.

Fett löser fett så matolja kan vara bra att testa.

Annars brukar jag följa http://www.youtube.com/watch?v=HREqf4wIukA när jag tvättar min hoj.

1. wd40 med mjuk pensel, pensla försiktigt.
2. Petroleumbaserad avfettning, pensla försiktigt med mjuk pensel igen.
3. Spola först nu med vatten
4. Naturavfettning (tar bort proteinbaserad skit, eg flugor)
5. spola igen

Det där löser upp skit fantastiskt. Missar jag nåt efter steg 1-3 så kör jag wd40 eller 5-56 med en disktrasa sen lite mer petroleumavfettning. Var noga med att spola med vatten fort. Får du wd40 på däcken/gummi blir det inte så snyggt efter ett tag.

Jag skulle tro att det är petroleumbaserat klister du har så steg 1-3 kommer nog funka finfint. Om inte kika 4.45 in i filmen. Använd ducctejp och sen lite polish för att få bort det sista. Men det är bara om wd40+petroleumavfettning inte tar.

Hör av dig när du fått bort det och hur du har gjort.

Biltema, eller Kanontema, kanske man ska skriva i detta fall då... säljer en sprayflaska som heter "LABEL OFF", som är till för sånt här. Löser gammalt klister riktigt bra, tycker jag och de som brukar komma och låna min flaska!:tummenupp Lycka till!

absolut inte aceton eller annat aggressivt lösningsmedel. Prova deodorantspray, air sensor cleaner.

Precis, absolut inte aceton! Aceton smälter plasten på din kåpa så använder du det har du förstört kåpan direkt. Kemiskt ren bensin brukar funka bra eller T-Röd för att lösa upp klister. Ta med något mjukt typ bomull eller något för att inte repa kåpan.

Nåt som e viktigt som du lär upptäcka själv. Ju mer du dra ut limet med lösningsmedel desto mer sprider det sig. Försök samla ihop limmet så du stryker med trasan inåt och petar/drar bort limmet med fingrarna...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back