Få bort ingrodd smuts på fälgarna?

• Thread starter Thread starter -Freddy-
  • Start date Start date

-Freddy-

Guest
Har riktigt ingrodd smuts/olja på alufälgarna (bilen) som jag prövat ta bort med det jag har hemma dvs:

prickbort (avfettning)
tvålull
autosol

Inget är särskilt effektivt, gnuggar och gnuggar men det händer inte särskilt mycket. Nån som har något tips på mirakelmedel som gör att jag får bort skiten? har sommardäcken på så jag vill inte hälla på nåt som fräter bort dom heller :)

Tacksam för svar!

Freddy82 skrev:
Har riktigt ingrodd smuts/olja på alufälgarna (bilen) som jag prövat ta bort med det jag har hemma dvs:

prickbort (avfettning)
tvålull
autosol

Inget är särskilt effektivt, gnuggar och gnuggar men det händer inte särskilt mycket. Nån som har något tips på mirakelmedel som gör att jag får bort skiten? har sommardäcken på så jag vill inte hälla på nåt som fräter bort dom heller :)

Tacksam för svar!

Testa om du har något gammalt avfettningsmedel eller motortvätt
dom gamla är fan så mycket vassare, dock mycket farligare för naturen. Hade typ 10 år gammal cromtvätt på en kompis avgassystem, det fräste bara till så var all beläggning borta :tummenupp

Last edited:
Prova smeta ut lite olja (jag använde rapsolja) på dem, låt ligga en stund och tvätta sedan som vanligt med vatten och något löddrande. Det löste upp den ingrodda sörjan kanonbra!

lahi skrev:
Prova smeta ut lite olja (jag använde rapsolja) på dem, låt ligga en stund och tvätta sedan som vanligt med vatten och något löddrande. Det löste upp den ingrodda sörjan kanonbra!

Precis, lika-löser-lika minnesregeln från kemin i skolan :-)

Eller så sprayar man på Jify (hette väl Vim förut), låter det sitta någon minut och tar en diskborste och gnor bort med.

Olja, avfettning eller Jify/Vim har alltid funkat för mig. :tummenupp

Lacknafta,lampolja och kallavfettning innehåller alla N-paraffin som verksamt ämne i varierande styrka så det är bara att välja fritt.

På mitt förra jobb hade vi en liten kran på råvarutanken som innehöll N-paraffin,tack för det televerket.

Det finns ju riktigt stark fälgrengöring att köpa, men då är ju frågan varför det är speciellt för fälgar? Eftersom "alla" fälgar är målade och lackade så är det ju egentligen lack man rengör, eller? Och vad skiljer då detta medel från vanlig avfettning? Styrkan?

Så, är inte en fälgrengöring en skum produkt? Motortvätt förstår jag men...

Chronic skrev:
Det finns ju riktigt stark fälgrengöring att köpa, men då är ju frågan varför det är speciellt för fälgar? Eftersom "alla" fälgar är målade och lackade så är det ju egentligen lack man rengör, eller? Och vad skiljer då detta medel från vanlig avfettning? Styrkan?

Så, är inte en fälgrengöring en skum produkt? Motortvätt förstår jag men...

Nja det hela handlar väl mest om verksamma ämnen och folks vilja att köpa en produkt som "passar" deras behov.

I fälgrent används oxalsyran som löser bromsdamm och dom där små fastrostade järnpartiklarna ifrån beläggen/skivor.

I motortvätt så handlar det ju mer om att effektivt lösa olja i kombination med ingrodd smuts,så tensider i kombination med fettlösande är att föredra.

Oxalsyra används även till sk plastmöbeltvätt och båttvättar,finns att köpa i pulverform och blanda själv om man vill ha mer klipp i den,brukar gå att hitta på div båtaffärer och färghandlare.

Freddy82 skrev:

prickbort (avfettning)
tvålull
autosol

Tacksam för svar!
prova me 5-56 de kan va bra till mycke :hihi

Jag hade vita fälgar på min Blade och jag använde "motortvätt" på sprayflaska... suveränt resultat :Bugar
Läs på baksidan av flaskan bara!! :tummenupp

Biltemas fälgrengöring för 29kr/litern funkar kalas på både lättmetall och sk lättmetallfälgar samt få bort den gyllenbruna färgen på rostfria avgassystem på banditer.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman