Få bort fastnypt skruv?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Det är en kedjejusteringsskruv i en alusving som nypt fast. Går att skruva ett halvt varv fram och ett halvt varv tillbaka. Har provat smörja och värma men det har inte hjälpt. Hur ska jag göra på bästa sätt utan att förstöra? Dränka svingen i T-röd och köra med mutterknack fram och tillbaka?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vilken sorts hoj är det?

Hur är själva justeringen konstruerad?

Går skruven trögt det halvvarv den går att rubba?

Bild på problemet kan underlätta för den som ska tipsa.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Det är en KTM exc. Jo den går rätt trögt även det lilla den går att skruva.
 

Bifogat

  • 11.jpg
    11.jpg
    68.1 KB · Visningar: 157

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
skumt, den borde ju gå lätt att skruva in den, där ser ju gängen ok ut...
Jag skulle spruta på wd40 elelr nån lättflytande olja o sen skruva in den til lskallen först o sen se om det gick att skruva ut den.
hade den bara gått tungt utåt hade man ju kunnat misstänka att gägnen innuti svingen rostat/korroderat...
 

dEVILKICKer

Adrenaline MC
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Huddinge
Hoj
-99 Yamaha R6
Om det går att dra den ett halvt varv och den nyper skulle jag gissa på att gängorna släppt om du har otur :(
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Försöker du spänna eller slacka på kedjan?

Har du släppt på hjulaxeln?
 
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
en av varje sort.
Klassiskt KTM problem(har själv haft det), det kommer in vatten i svingen, den är ju ihålig. Jag borrade ett litet dräneringshål längst bak på den ihåliga delen och smorde skruven ordentligt. För att få loss den gäller bara mer eller mindre våld, skruva in, skruva ut och smörja. Skruven är i rostfritt och svingen i aluminium, tillsammans med lite vatten = inte bra. Det värsta som kan hända är att gängorna i svingen blir förstörda(det blev mina) men det funkar lika bra utan , borra bort gängresterna och andvänd bara muttern på skruven som som stopp.

/p

Obs använd inte mutterpicka, ta T-skaftet istället.
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Om det går att dra den ett halvt varv och den nyper skulle jag gissa på att gängorna släppt om du har otur :(
Jo det är nog det som har hänt, aluminiumet har nog släppt och kläggat fast på skruven.

Försöker du spänna eller slacka på kedjan?

Har du släppt på hjulaxeln?
Från början skulle jag skruva in den för att jag skulle dit med ett nytt drivpaket men märkte att det inte gick och försökte då skruva ur den för att kunna smörja men den nöp bara mer och mer.

Jo jag har haft bort hjulet. Blev tungen att vända på distansen så att det iaf gick att få dit hjulet igen så man kunde åka. :tungan

Klassiskt KTM problem(har själv haft det), det kommer in vatten i svingen, den är ju ihålig. Jag borrade ett litet dräneringshål längst bak på den ihåliga delen och smorde skruven ordentligt. För att få loss den gäller bara mer eller mindre våld, skruva in, skruva ut och smörja. Skruven är i rostfritt och svingen i aluminium, tillsammans med lite vatten = inte bra. Det värsta som kan hända är att gängorna i svingen blir förstörda(det blev mina) men det funkar lika bra utan , borra bort gängresterna och andvänd bara muttern på skruven som som stopp.

/p

Obs använd inte mutterpicka, ta T-skaftet istället.
Jo det är det jag är rädd för, att gängorna ryker. Bara det inte går så tungt att skallen blir rundad eller går av. Får nöta lite fram och tillbaka och prova.

Får göra som du nämner annars, köra utan gängor och köra muttern som stopp, så var det på min tidigare gasgas. Vet inte om det var original eller om det hänt samma sak där.

Det går alltid att sätta i nya gängor :)
Vill helst köra med originalstigning som är på 10x1,25 i så fall. Svårt att få tag på såna bara. Hmmm.

Mera värme så kommer den ska du se, lycka till.
Tyckte jag värmde rätt duktigt men får väl bränna på ännu mer.
 
Last edited:
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
en av varje sort.
Jo det är nog det som har hänt, aluminiumet har nog släppt och kläggat fast på skruven.

Från början skulle jag skruva in den för att jag skulle dit med ett nytt drivpaket men märkte att det inte gick och försökte då skruva ur den för att kunna smörja men den nöp bara mer och mer.

Jo jag har haft bort hjulet. Blev tungen att vända på distansen så att det iaf gick att få dit hjulet igen så man kunde åka. :tungan

Jo det är det jag är rädd för, att gängorna ryker. Bara det inte går så tungt att skallen blir rundad eller går av. Får nöta lite fram och tillbaka och prova.

Får göra som du nämner annars, köra utan gängor och köra muttern som stopp, så var det på min tidigare gasgas. Vet inte om det var original eller om det hänt samma sak där.

Vill helst köra med originalstigning som är på 10x1,25 i så fall. Svårt att få tag på såna bara. Hmmm.

Tyckte jag värmde rätt duktigt men får väl bränna på ännu mer.

Om nu skruvskallen skulle bli rundad så är det ju bara att backa muttern och använda den istället.

/p
 

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Exc300+Superduke
Mer värme, och kör den fram och tillbaka. Det enda vettiga att göra..
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top