Få bort färg från kåpor och tank

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
Hej

har ett problem som är mindre roligt, det är såhär att ägaren jag köpt hojen av lackade om hela hojen med sprayburk (köpt i butik) vilket då mest troligt inte kommar att tåla två komponents lacken den ska lackas med så nu till min fråga,

finns det nåt bra lösningsmedel man kan använda för att få bort all färg utan att skada plasten (det är feta plast)?

hur ska jag göra med tanken, slipa ner kan man ju göra men då är det ju dilemmat med att få bort all ny färg och inte gå igenom original lacken så man riskerar rost....

hur skulle ni göra, tacksam för alla svar

gå igenom orginal lacken för o unvika rost :va

Du kan ju blästra bort all färg.. och när "äckel" färgen är borta så gå över till sandpapper..

Färg på kåpor

Tja!
Håller precis på att ta bort samma sorts färg från mina kraschkåpor och jag använder thinner. Det fungerar alldeles utmärkt,och skadar varken plasten eller tanken. :tummenupp

Glömde säga: efter all färgen är borta så slipar jag rent med först "240" sandpapper, därefter med "400" våtslippapper. Lycka till!

Honda skrev:
Tja!
Håller precis på att ta bort samma sorts färg från mina kraschkåpor och jag använder thinner. Det fungerar alldeles utmärkt,och skadar varken plasten eller tanken. :tummenupp

ok thinner kanske funkar, du har också kåpor av fetaplast?

AleX skrev:
gå igenom orginal lacken för o unvika rost :va

Du kan ju blästra bort all färg.. och när "äckel" färgen är borta så gå över till sandpapper..

om jag blottlägger plåten så kan rost börja "gro" där, sakerna ska stå ett tag innan lack så jag vill helst slippa grunda och sen ta bort det innan den riktiga grunden kommer på... det är inte jag som ska lacka annars hade jag givetvis grundat upp det direkt men då jag inte behärskar spruta så jätte bra så...

hm..

Jag tänkte ev köpa hoj då jag ska lacka ett par crashkåpor.. Ska man inte slipa och använda vanlig sprayburksfärg? :va
Finns det några andra "billiga" alternativ. Har inte råd att lacka dyrt hos nån firma. :3freak

BlueNote skrev:
hm..

Jag tänkte ev köpa hoj då jag ska lacka ett par crashkåpor.. Ska man inte slipa och använda vanlig sprayburksfärg? :va
Finns det några andra "billiga" alternativ. Har inte råd att lacka dyrt hos nån firma. :3freak

Inget fel med biltemafärg, men du kan inte räkna med att resultatet blir femstjärnigt. Sen om du vill lacka om på riktigt håller kanske inte färgen som grund och när du då ska slipa bort den får du ett helvetes jobb. Men med mattsvart kan man nästan inte misslyckas... :kocko

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP