Få bättre ljud

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har en GSXR 750 med akra helsystem. Tycker ljudprofilen är bra, men för låg. Akra-dämparen är stor som fan så inte så konstigt att den drar ner nivån rätt bra. Jag har också ett vance and hines slipon som dock inte passar på helsystemet då akrat monteras genom att trä dämparen över ändröret och sedan spänna med två fjädrar, vance and hines sliponet (samt orginaldämparen) sätts fast med platta mot platta och tre fästskruvar för att hålla på plats. Funderar på olika lösningar men vill gärna hålla akrat intakt då hojen går igenom besiktningen med det samt att röret är tyst nog för bankörning.

Alt.

1, Kapa akradämparen på mitten (vad ger det för ljudförändring?)
2, Sätta på vance and hines-sliponet på akrasystemet (finns det någon adapter-lösning man kan göra eller hur löser man det?) Och därefter utvärdera ljudet från v&h och eventuellt då kapa detta rör.


Jag undrar också vart jag bör leta efter power commander om sådan finns monterad på hojen. Känns osannolikt att någon en gång i tiden lade ut kosing på ett akra-helsystem men sket i att mappa om. För det går väl inte att mappa om i orginal-ecun hur som helst? Har kollat under sadeln och cutsen men hittar ingen där.
 
Jag hade tidigare en gammal R6:a som jag kortade ner burken på, mest för utseendets skull. Ljudet blev lite högre men inte lika fint avstämt. Blev lite annorlunda, inte lika fint ljud. Svårt att förklara.

Tror inte det brukar finnas adapter för bolt on > slipon.. Det är om du skulle hitta en exakt likadan kanna med slipon och borra loss popnitarna och flytta över den delen till dit bolt on.. men det låter krångligt och svårt att hitta rätt.
 
Låter som att det i så fall vore att kapa av fästplattan på v&h och istället svetsa dit någon diameteradapter som jag sett lite varstans, samt loppa dit två fästpunkter för fjädrarna på sliponet.
 
Hade samma problem med min trampcykel när jag var fem. Löste problemet med att tejpa fast några kort från en helt vanlig kortlek på framgaffelbenen så att ekrarna slog emot. Blev grymt ljud med många avundsjuka blickar som följd.
 
Det finns bara ett sätt att få bästa ljud,

 
Last edited:
Haha tack för alla givande svar! Ska fråga besiktningsmannen på torsdag om han kanske också har några shyssta tips! :gnissla
 
Originaldämpare såklart, ingen radfyra låter bra.

Desto tystare en radfyra är, desto bättre. :tummenupp
 
Nu har du fel Solid!!
Ibland på somrarna förståru så hör jag vrålvassa radfyror ladda fullt över älvsborgsbron med ett otroligt mastigt dånande råmande läte, och det är sjukt mustigt såväl som potenshöjande.
Och då gillar jag inte ens radfyror!
 
Bra hoj!
har du inte hittat en PC under sadel el cuts så har du säkert ingen monterad ta en titt under tanken men känns lite struligt att komma åt den med en usb sladd när det ska mappas, vad jag vet är det ingen som mappar om org. boxen utan något bazzaz el PC.
dom flesta Akra dämpare låter väldigt bra utan att låta "för högt" och bra i effektregister.

Har org. dämpare på min och det känns som mer motorljud än avgasljud så letar febrilt efter nån bra och prisvärd bolt on dämpare till min, termignoni dämpare i titan el Ixil shorty verkar mest intressant.
 
mm, solid du har fel, radfyra kan låta mustigt å sen skrämma livet ur allt å alla... spec när man sitter på å den börjar skrika precis när den börjar suga in ens huvud.

en tvinn låter bara töntingt på höga varv, e ju bara på lägre varvtalen samt när man släpper gasen som den låter gudomligt.
 
Last edited:
Bättre ljud är bra, men om du vill ha det bästa ljudet OCH få en massa ligga, så finns det en enkel regel.

Skaffa en Ducati med Termignoni!

IMAG1655.jpg

Känner på mig att jag kommer få ligga i år :tuttar
 
AMEN to that! tyvärr hade jag inte råd at bli ducatist :7peta

PS. åker varvfyra fast gillar egentligen mest twin DS.

Det gäller bara att prioritera! Jag har slutat att duscha, dyrt med hygienprodukter :smasha slutat att äta, det är bara onödigt :fakta har slutat att ge min dotter veckopeng, hon uppskattar ändå ingenting, tankar hojen istället. Om jag går ut med nån brud så är det HON som betalar, punkt!

Look at this fucking face, min duckface säger allt, I am HAPPY! :hihi
IMAG1800_1.jpg

Bjuder du på en cheeseburgare på donken om du kommer till Stockholm nån dag? :rodnar
 
Bra hoj!
har du inte hittat en PC under sadel el cuts så har du säkert ingen monterad ta en titt under tanken men känns lite struligt att komma åt den med en usb sladd när det ska mappas, vad jag vet är det ingen som mappar om org. boxen utan något bazzaz el PC.
dom flesta Akra dämpare låter väldigt bra utan att låta "för högt" och bra i effektregister.

Har org. dämpare på min och det känns som mer motorljud än avgasljud så letar febrilt efter nån bra och prisvärd bolt on dämpare till min, termignoni dämpare i titan el Ixil shorty verkar mest intressant.

Känns rätt wierd att lägga typ en halv förmögenhet på ett fullsystem från akra men sedan skita i att mappa hojen. Ska kolla under tanken imorgon.

Du är inte intresserad av ett vance & hines då? Jag har ju ett liggandes som jag troligtvis inte kommer behöva. Enligt tidigare ägare så ska det dåna på rätt ordentligt, men jag själv har inte hört det in action.
 
Känns rätt wierd att lägga typ en halv förmögenhet på ett fullsystem från akra men sedan skita i att mappa hojen. Ska kolla under tanken imorgon.

Du är inte intresserad av ett vance & hines då? Jag har ju ett liggandes som jag troligtvis inte kommer behöva. Enligt tidigare ägare så ska det dåna på rätt ordentligt, men jag själv har inte hört det in action.

ja en PC kostar ju kanske 25-30% av ett akta helsystem så ja mycket märkligt, dessutom köper man väl helsystem för effekt och kan väl inte bli mycket effektökning utan map heller.

kan du knäppa några bilder på dämparen samt dimensioner/vikt och skicka till mig i PM? :)
 
Ackrat dämpar genom att avgaserna går ut genom perforeringen i innerröret, gör en vända i dämpullen och går tillbaka genom perforeringen in i innerröret igen. Det absolut enklaste sättet "öka" ljudet är att stoppa in ett innerrör i ackrat, ett innerrör som inte är perforerat. Kanske lämpligen inte fullängd. För då blir grannar med flera inte glada.
Alternativt fulllängd med lite perforeringar.
Alternativt, du böjer en Al-plåt till ett runt rör. som täcker enlast 3/4 varv av Ackrat's innerrör stoppar in plåten i Akrat och plåten expanderar ut och täpper för 3/4 av hålen i Akrats innerrör.
Det kan vara bra att enkelt kunna ta ut innerröret. Vid tex besiktning.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top