Få av oljefilter!

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det sitter bakom grenröret och jag har dragit i en skruvmejsel igenom men det hjälper inte, mejseln flexar bara och filtret rör sig nada. Har också provat att dra ett vanligt spännband runt filtret och försöka dra av, inget resultat. Har provat sätta spännband runt samtidigt som jag jobbar med mejseln men mejseln har redan flexat upp ett sånt stort hål i filtret att mejseln tar emot grenröret nu och jag kan inte vrida mer. Ska spreja 5-56 på gängan nu. Men vad ska jag göra mer?

Kommer du åt nåt med händerna? När det är riktigt jävligt brukar jag använda morsans gula diskhandskar, man får mkt bättre grepp men har du redan dragit en mejsel genom filter så är det väl helt nedgrisat med olja då är det nog Sandfållans tips som gäller.

Vad ni krånglar till det. Jula har en som är en rem med hylsa som sätts på spärrnyckel. Funkar mycket bra och det är inga problem att komma åt bakom grenrör eller där det är aptrångt.

Last edited:
Lyckades till sist genom att dra in ett järnspett som inte böjde sig som skruvmejseln gjorde :) Men tack för svaren!

Då blir det KN filter med sexkantsskalle nu då?

Jag har en slangklämma på oljefiltret (för att lätt kunna naja det) den slangklämman fungerar bra för att få loss filtret, bara att ta något och knacka på spännskruven.

R1 2001 med helsystem, det finns INGET oljefilterverktyg som man kommer åt filtret med bakom dom grenrören. Och det gäller att alltid ha original oljefilter eller ett som är lika litet, det är på millimetern att det går att lirka filtret så man får ut/in det. Och det är efter att man släppt på avgassystemet så grenrören flexar någon millimeter...

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...