Få av cylinder som sitter fast (????)

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Köpte en CR 250 1991 igår. Ska nu plocka av cylinder på den för att se hur kolven och staken ser ut. Topplocksmuttrarna är lossade, de till cylinder med. De två vertikala "stängerna" som går ner i motorn är också borta. Men.. Cylindern vägrar lossna.

Jag har kollat på en likadan cylinder och det enda jag ser som kan tänkas hålla fast cylinder är det två grejerna till avgasporten som går ner i motorn, inget annat. Men cylindern sitter fortfarande fast.

Har provat med att banka, värma och rycka. Nu efter 8 timmars svettande börjar jag bli förbannad. Vad ska jag göra?

Fräd skrev:
Köpte en CR 250 1991 igår. Ska nu plocka av cylinder på den för att se hur kolven och staken ser ut. Topplocksmuttrarna är lossade, de till cylinder med. De två vertikala "stängerna" som går ner i motorn är också borta. Men.. Cylindern vägrar lossna.

Jag har kollat på en likadan cylinder och det enda jag ser som kan tänkas hålla fast cylinder är det två grejerna till avgasporten som går ner i motorn, inget annat. Men cylindern sitter fortfarande fast.

Har provat med att banka, värma och rycka. Nu efter 8 timmars svettande börjar jag bli förbannad. Vad ska jag göra?
Pentyl stubin :tummenupp

Lindén skrev:

:huvet

Hojen verkar läcka lite kylarvätska vid just det stället där cylindern nu verkar sitta fast. Kan det vara så att nr 22 (den främre) på denna sprängskiss har ärgat fast nått utav bara helvete och det är därför den inte vill av?

Neutral skrev:
Kan det inte vara cylinderfotspackningen som håller emot? Packningsklister?

Då håller den emot otroligt bra. Packningsklister är inte använt vad jag kan se.

Fräd skrev:

En icke namngiven kompis hade samma problem, men en annan hoj... Han missade EN liiiiiiten väl dold M6:a...
Höll på att skrota hela blocket...
Så det KAN ju vara så att det sitter ett dolt as nånstans.. ;)

Annars: milt våld och gummi eller plastklubba samt lite hävstång.

Du har val lossat den 4:e muttern till cylindern? Alltsa innanfor den lilla kapan till HPP-lankaget pa den hogra sidan av cylindern. Hoger fram, mao.

Annars kan jag forsta om cylindern sitter fast utav helvete. /Lasse

southwick skrev:
Du har val lossat den 4:e muttern till cylindern? Alltsa innanfor den lilla kapan till HPP-lankaget pa den hogra sidan av cylindern. Hoger fram, mao.

Annars kan jag forsta om cylindern sitter fast utav helvete. /Lasse

Japp.. Har fått bort cylindern nu också.. Den hade ärgat fast rejält . Fick ta till träbit och en slägga modell mindre. Inga skador på cyllen efter min "operation" som tur är :yoparty

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt